Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan måle dette uten å måtte kjøpe instrumenter til en haug med penger ?

kan man kjøpe noe for å måle dette som ikek er så veldig dyrt , eller hvordan måler dere dette?

Skrevet

momentnøkkel , ok , det skal jeg huske.

Beklager å måtte spørre slike dumme spørsmål , men jeg er ikke god på bil.

men skal dra å kjøpe meg en slik til neste dekkbytte.

Skrevet

Kjekt å vite det.

Leste i en artikkel at når man drar til (for at bolten skal sitte skikkelig)

så drar man den dobbelt så hardt som den skal være.

Blir nok en momentnøkkel på meg og ved neste biltema besøk

Skrevet

Og på nye felger skal boltene etterdras med samme moment etter ett par dagers kjøring.Samme gjelder hvis du bytter til nye bolter.Bruker du håndkraft når du drar til felgene så får du flere gram ubalanse i hjulene(leste jeg et sted)

Skrevet

Jeg nekter dekkforetningen å dra til mine felger med moment. Jeg drar selv til med den originale hjulbolt "tingen" som følger med bilen. Jeg synes 100nm er alt for mye. Er et helvete å få av igjen etter en vinter eller sommer. Jeg har ALDRI mistet noen dekk.

Skrevet
momentnøkkel , ok , det skal jeg huske.

Beklager å måtte spørre slike dumme spørsmål , men jeg er ikke god på bil.

men skal dra å kjøpe meg en slik til neste dekkbytte.

Den billigste koster faktisk 59,- eller noe sånt, men jeg er usikker på om den går til 100Nm+. De har også en mer avansert utgave til rundt 600.

Ellers kan jeg tipse om at de har momentskralle på Lidl denne uka - til 199,-. Lurer på om det var 42-210Nm den var på.

Skrevet
Jeg nekter dekkforetningen å dra til mine felger med moment. Jeg drar selv til med den originale hjulbolt "tingen" som følger med bilen. Jeg synes 100nm er alt for mye. Er et helvete å få av igjen etter en vinter eller sommer. Jeg har ALDRI mistet noen dekk.

Då gjer dei noko alvorleg gale, eller så må du for alvor begynne å trene ;) 100 nm er null problem å løyse med den originale hjulbolt "tingen" som du kallar den. Kan stramme mykje meir enn 100 nm med den.... 100 nm er faktisk ganske passe mykje :)

Sjøl brukar eg muttertrekkar med momentstav...trur den trekker til med 95 nm.

Skrevet

100 +- 10. Eg strammer til på 100NM og kjøyre nokre dager og sjekker om det har forandra seg. Dette gjelde i hovedsak på alufelger. Stålfelger har litt høgere terskel, men dog ikkje over strekkmomentet for skrua og gjenger :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...