Odd-M Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 Til dere som har eller har hatt E30 M3, hvordan er kjøreegenskapene på den sammenlignet med andre mer kurrante biler? Får man virkelig noe igjen for den høye prisen hvis man kun ser på kjøreegenskaper? Hvor mye må man evt gjøre med en vanlig E30 før man får tilsvarende kjøreegenskaper? Nå tenker jeg på original M3 selvsagt... En vanlig E30 vil jo aldri fremkalle samme må ha-begjær, men er statusen og samleverdien hovedpoenget med å eie en M3? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m3e30 Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 her får du en oversikt over kjøreegenskapene... hehe... e30 m3 er bra bil det. jeg føler prisen er høy på grunn av at det er ''sjelden'' bil.., Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 2, 2006 Forfatter Share Skrevet November 2, 2006 Hehe.. Greit nok! Men hvorfor skal jeg kjøpe M3 kontra andre sportslige modeller? Nå har entusiastene alle muligheter åpne... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 Det spørs litt hva du skal med bilen? Skal du ha en bane-/lekebil, så vil det økonomisk være smartere å kjøpe en 318is eller 325i, og oppgradere den. Skal du ha en entusiastbil, så er en E30 M3 er perfekt bil i mine øyne. Prisene på E30 M3 har steget de siste par årene, og fine eksemplarer vil holde seg i pris evt stige. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FTE Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 Spørs jo litt hva slags sportslige modeller du skal sammenligne med da. Er det fra samme æra, har du jo Sierra Cosworth, Audi UrQuattro, Lancia Delta HF Integrale for å nevne noen. Vet ikke hva disse ligger i pris bortsett fra Cosworth men disse bilene er alle morsomme modeller med motorsport-aner. Kjøreegenskapene kan jeg bare sammenlikne med Cosworth, da jeg bare har kjørt det. Sedan cossie ligger ræva på veien i forhold til M3, vingebilen er noe bedre men vil påstå M3 også slår denne. For meg er det rett og slett utseende og motorsport-historien som gjør at jeg liker M3 bedre enn de andre. Og i forhold til Ford er den ordentlig skrudd sammen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 2, 2006 Forfatter Share Skrevet November 2, 2006 Min plan med en slik bil er kombinasjon av "søndagsbil" og leketøy, ikke bruksbil. Slik sett vil nok en 325 passe bedre ettersom jeg kan tåle at det smeller. Det er det emosjonelle og uforklarlige jeg liker ved M3, følelsen av å kjøre rundt i noe helt spesielt. Samtidig er det utrolig vanskelig å finne et fint uskrudd eksemplar med full historikk til en grei pris. Finner man ikke den rette bilen så kan man like gjerne kjøre M3-styla 325 sånn som jeg ser det... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 Samtidig er det utrolig vanskelig å finne et fint uskrudd eksemplar med full historikk til en grei pris. Det tror jeg du skal lete lenge etter! Fine eksemplarer koster, og de som har dem vet hva de er verdt.. Finner man ikke den rette bilen så kan man like gjerne kjøre M3-styla 325 sånn som jeg ser det... Da kan du jo evt få tak i en 316/318 og bygge den helt om med f.eks en S50 motor. Det tror jeg er mye morro for pengene! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 2, 2006 Forfatter Share Skrevet November 2, 2006 Blir vel en rimelig dyr sak en slik ombygging, med tanke på bremser, drivlinje, understell osv.. Drar vel fort på seg 100.000 hvis man vil ha ting bra? Og en så tung motor plassert i E30 er ikke optimalt med tanke på vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjan Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 Har aldri kjørt E30 M3, men ser for meg at det kunne vært en artig søndagsbil Det er langt mellom uskrudde biler, men de finnes der ute... Denne i Sveits tror jeg er en ok bil. 04/1988, 94 000km og ingen synlige mods annet enn hjula... Kommer på 170 000 NOK (hvis du ikke får prutet..) Dilemmaet er at du får denne strøkne E36 M3 for 30 000 kr mer.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 E30 M3 har steget kraftig i pris den sisite tiden og kommer sikkert til å stige enda mer. Grunnen er jo selvfølgelig at den er en klassiker, men det faktum at det med årene har minket kraftig på bra eksemplar hjelper på det også. Til mitt bruk er E30 M3 perfekt. Jeg bruker den kun til banetreff pluss noen cruiseturer på finværsdager. Kjører 5-6Tkm i året med den. Det som gjør den så "perfekt" er at den er utrolig nøytral og fin å kjøre. Selv en skikkelig amatør greier å kjøre bra runder med en M3 med friskt understell pga den er så velbalansert og tilgivende. I tillegg så tåler den mye juling OM den får riktig stell. Hyppige oljeskift og bruk av riktig olje er viktig. Jeg hadde aldri ville hatt en sånn bil om jeg ikke hadde tilgang til annen bil. Og: Om man går rundt og tenker på at man kan ikke ha en sånn bil pga at man kanskje skal krasje... Da er det nok bedre å kjøpe en "vanlig" men noe modifisert E30. Med riktige mods så kan de være meget morsomme de og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet November 3, 2006 Share Skrevet November 3, 2006 Den bilen du såg i Sveits såg no veldig bra ut... Er vel ikkje noko problem å få selger med på at du har kjøpt den for ein mykje mindre sum heller... Da sleppe du jo so mykje moms.... KONGEBIL! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 3, 2006 Forfatter Share Skrevet November 3, 2006 Ja, jeg har registrert at man gjerne må opp mot 200 store for å finne et bra eksemplar. Hoppet til E36 er kanskje ikke så stort men de bilene vil vel aldri få samme samleverdien og "status" som gamle E30. Samt at E30 virkelig skiller seg ut i mengden med de brede skjermene og et klassisk design. En bil jeg hadde vurdert meget sterkt er Delta Integrale, hvis den bare hadde vært sånn rimelig driftssikker. Det virker som om M-serien gjerne tåler alder og bruk bedre enn andre biler i samme kategori. Jeg har en tålig brukbar E30 325 på lur som jeg vurderer sterkt. Spørs om det ikke blir ombyggingsprosjekt på den isteden. Norges beste bane, ACR, ligger et par timers kjøring unna! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet November 3, 2006 Share Skrevet November 3, 2006 Og en så tung motor plassert i E30 er ikke optimalt med tanke på vekt. Det er to stk i BMW-klubben som har en S52B32 montert i E30, og de er blant de absolutt kjappeste på banetreffene til BMW-klubben.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 3, 2006 Forfatter Share Skrevet November 3, 2006 Dilemmaet med slike ombygginger er å få det godkjent hos Biltilsynet. Jeg har en dialog på gang med dem om å få godkjent M50B25 i E30, slik en rekke personer nå etterhvert har fått til. Knall på turbo eller kompressor i en slik så flytter det greit på seg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet November 3, 2006 Share Skrevet November 3, 2006 Ja, M50B25-motorene er veldig glad i turbo.. Begge de nevnte bilene er godkjente. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå