Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ja, og da ville jeg valgt en m3 motor istedenfor... :)

For en 328 med kompressor = underkant av 300hk

En m3 motor 3,0L = 286hk

Prisen blir omtrent den samme... Rundt 50k ferdig montert. Men ved m3-motor valget så inngår jo også ei bedre girkasse enn den som sitter i 328 org.

Så hadde jeg fått velge, tror jeg at jeg hadde gått for m3-motoren. (Mulig for at jeg har prøvd med kompressor, og kunne tenkt å prøve m3 motoren også)

Skrevet
Ja, og da ville jeg valgt en m3 motor istedenfor... :)

For en 328 med kompressor = underkant av 300hk

En m3 motor 3,0L = 286hk Prisen blir omtrent den samme...

Enig med deg men hvis man vil ha mer enn dette får man mer "bang for the buck" med en 328.

Skrevet

Supert med mange gode svar :D Nå er jo saken den at hvis jeg kjøper en ny M3 motor, vil 328 motoren bli solgt. Dermed blir ikke mellomlegget noe enormt. Problemet med ombygging til M3 er alt det andre det fører med seg. Nye bremser, nye bremserør, ny hovedsylinder, ny diff, nye drivakslinger + en eventuell skifte av bærebroene og div. komponenter hvis bilen skal bli godkjent. Slik som bilen står i dag, er den komplett 328. Noe av cluet er at bilen skal bli godkjent. Monteres kompressor, kan denne tas ut før godkjenning, monteres M3 motor, må hele bilen fremstå som M3. Budsjettet er i første omgang 50000.

Skrevet

Med kompressorkit montert, er det vel en fordel med litt vassere bremsere også.

Du har en 97mod, så til neste år blir det vel billigere å få det godkjent.. Og tror (merk:tror) at det er lettere å få godkjent bilen med m3 motor i forhold til 328 med kompressor.. (Min ex.Compact er godkjent med kompressor)

Har motoren rullet lite får du ihvertfall igjen 10-15k for den. Girkasse får du vel igjen litt for den å. Og da er du på god vei til m3-motoren. Da er det jo fort kanskje bare 10-15k imellom på den nye motoren da.

Men det er jo mye mindre arbeid å sette inn en kompressor kontra ny motor/ledningsnett/girkasse osv.

Skrevet
Med andre ord: en 328 trimmet for 100K kommer til å knuse en m3 trimmet for 50K

Tror fortsatt den skal slite, for 50k kompressormater jo man M3 maskinen også ;) Kjapp regning 321hk * 1,55 = 497,55hk.

Så er det nok noen små plusser og minuser

Skrevet
Med andre ord: en 328 trimmet for 100K kommer til å knuse en m3 trimmet for 50K

Tror fortsatt den skal slite, for 50k kompressormater jo man M3 maskinen også ;) Kjapp regning 321hk * 1,55 = 497,55hk.

Så er det nok noen små plusser og minuser

Her snakker vi om 3,0L, og ikke 3,2L... 3,2L koster vel endel mer.

Så rundt 430hk vil jeg tippe da.

Skrevet

Prisen blir omtrent den samme... Rundt 50k ferdig montert. Men ved m3-motor valget så inngår jo også ei bedre girkasse enn den som sitter i 328 org.

Ikke fått med deg at 328i og M3 har lik girkasse?

Skrevet
Hvorfor kjøre uorginalt hvis man kan kjøre orginalt.

Dessuten hvis man koster på en 328 en kompressor, vil vel ikke det lønne seg økonomisk, ville da heller valgt en M3.

:roll:

Poenget er at han har en ombygd 328i ikke en ekte en. Er vel sikkert ikke 1997 modell den er bygd om fra heller. Skal være rimelig brød i hue hvis man bygger om en ekte 328i til M3.

Det er forresten grenser hvor mye man kan lade med alublokka i M52 motoren.

Bytte stempler er heller ikke så enkelt ettersom det er spesialstempler fra før av pga nikasilbelegget.

Skrevet

Ikke fått med deg at 328i og M3 har lik girkasse?

Tydligvis ikke... :D hehehe. Men da vet jeg det. Kan ikke få med seg alt vet du.

Skrevet
]Skal være rimelig brød i hue hvis man bygger om en ekte 328i til M3.

Hvorfor det? 328 har en kjip motor, så hvis resten av bilen er fin, hva er greia? Langt mellom fine E36 nå om dagen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...