eirikbg Skrevet Mai 16, 2011 Skrevet Mai 16, 2011 Blowoff valves are used to prevent compressor surge, a phenomenon that readily occurs when lifting off the throttle of an unvented, turbocharged engine. When the throttle plate on a turbocharged engine closes, the high pressure air in the intake system is trapped by the throttle and a pressure wave is forced back into the compressor. The compressor wheel slows rapidly and may even stall, and the driver will notice a fluttering air sound. The rapid slowing or stalling stresses the turbo and imparts severe turbo lag if the driver accelerates immediately after the surge event.
Larsinnj Skrevet Mai 16, 2011 Skrevet Mai 16, 2011 I strongly doubt that the compressorsurge can completely stop a turbo that is spinning. You have to remember that it can be spinning at 100k revs or more, so it takes a lot to stop it. Slow it down, yes. But not stop it. Jeg har fri fra i morgen. Stiller gjerne som kameramann. Eller som sjåfør mens du filmer for den del..
Rogern Skrevet Mai 16, 2011 Forfatter Skrevet Mai 16, 2011 Nydelig bil Takker Har søkt og lest noen tråder om dette nå, og det blir for dumt å rase turboen... Men er ikke noe glad i den "blåse"-dumpen. Hva heter den "kvitre"-dumpen? Rallydump? Link?
Larsinnj Skrevet Mai 16, 2011 Skrevet Mai 16, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=kSXzy-82RX8 Slik du mener? Rallybilene har vell ikke dump ventil, så rart om noe heter rallydump.
Rogern Skrevet Mai 16, 2011 Forfatter Skrevet Mai 16, 2011 Ja slik ja, er sånn lyd i bilen nå. Får bare montere den jeg har liggende å sette på en lang slange eller noe så den ikke høres så godt. Har ikke råd til noe turboras i sommer
eirikbg Skrevet Mai 17, 2011 Skrevet Mai 17, 2011 Rally biler kjører vel bensin gjennom systemet selv når en går av gassen for å holde oppe trykket fra turboen?
morten325i Skrevet Mai 21, 2011 Skrevet Mai 21, 2011 hei..du kan jo montere en forge ventil på den.... det står sån ventil org på disse motorene...den kjører luften i retur inn i turboen... noen sier at turboen spoller opp tiligere med med en slik... wag kjører det på alle 1.8 turbo motorene sine...da de ikje tåler dump....du kan jo prøv det funket fint på min 3.5 turbo
Rogern Skrevet Mai 25, 2011 Forfatter Skrevet Mai 25, 2011 Har den originale ventilen liggende, men nå har jeg jo flyttet spjeldet på den andre siden av innsuget. Blir en lang slange da, men det har sikkert vært det beste. Har 14 dager fri nå straks og da skal det bli litt skruing. Motoren jager på tomgang når den har blitt varm og jeg mistenker falskluft. Så dette må finnes ut av...
steffen90 Skrevet August 23, 2011 Skrevet August 23, 2011 Motoren jager på tomgang når den har blitt varm og jeg mistenker falskluft. Så dette må finnes ut av... startgass er en fin ting da
Morty999 Skrevet August 23, 2011 Skrevet August 23, 2011 Da ladder jeg 0,75 bar Da jeg prøvde meg fram på Greddyn smalt det, luktet eksos og motoren stoppet. Da jeg så på max boost sto det 1.0 bar, det tålte ikke slangeklemma på spjeldet... Skrudde den bare på igjen og nå er den justert til 0,75 bar, dette gjorde så det ble en helt annen bil. Gøy med turbo! Skal få til en liten film, men er ikke så lett når man kjører alene Ett spørsmål: Hvor skadelig er det for turboen å kjøre uten dumpventil? Håper det går bra for lyden som kommer fra turboen etter et pådrag er porno. Det er ikke bra... Sliter hardt på turboen. sliter ikke hardt på turboen.. men sliter ja. mange kjører ui flere år uten.. og ikke noe mer slitasje enn når du kjørte med... kjør uten! det som er turbo lyd.. ikke detta dump dritten.. jeg har aldri hatt dump og heller aldri rasa no turbo
M|Fjeld Skrevet August 23, 2011 Skrevet August 23, 2011 sliter ikke hardt på turboen.. men sliter ja. mange kjører ui flere år uten.. og ikke noe mer slitasje enn når du kjørte med...kjør uten! det som er turbo lyd.. ikke detta dump dritten.. jeg har aldri hatt dump og heller aldri rasa no turbo +1 på den der! Har aldri hatt dump, kommer heller aldri til å ha det
Rogern Skrevet Januar 5, 2012 Forfatter Skrevet Januar 5, 2012 Nytt år= Nye muligheter Fikk plutselig "ånden over meg" så har gjort litt på bilen. Har flyttet intercoolern helt ned for å få plass til rørene, da de gikk inn ved hovedlyktene tidligere som var en dårlig løsning... Oljekjøleren har jeg flyttet opp og lagt slangene gjennom frontkassen som på e28 mener jeg. Sliter litt med intercoolerrørene da jeg vil beholde originallooken, samtidig som jeg ikke vil kappe i bilen. Steinbrettet derimot har jeg kappet mye i Har bare en liten 12" vifte nå som bygger 5cm lurer på å skaffe en som helst er 15" og ikke bygger mere enn 7cm. Tror 16" blir for stort. Tips? (den skal stå foran radiator)
Azeton Skrevet Januar 5, 2012 Skrevet Januar 5, 2012 sliter ikke hardt på turboen.. men sliter ja. mange kjører ui flere år uten.. og ikke noe mer slitasje enn når du kjørte med...kjør uten! det som er turbo lyd.. ikke detta dump dritten.. jeg har aldri hatt dump og heller aldri rasa no turbo +1 på den der! Har aldri hatt dump, kommer heller aldri til å ha det Hvor lenge har du hatt en bil som går? syns du tar buss stadig eller sitter på med foreldrene dine Jeg har dump, det er viktig med en bra dump som åpner og lukker fort. jeg merket stooor forskjell fra billig rfl til HKS SSQV
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå