Gå til innhold

E30 "Bigblock" turbo.


Rogern
 Share

Anbefalte innlegg

takker dralle. har fått tak på en 3.5 blokk som jeg tenker å overhale i vinter.

har dessuten gode nyheter. plokka istykker 3.2,n idag. en stykk knekkt vippearm :D

den biten som knakk av har kilt seg mellom ventilfjær og toppen og holdt ventilen åpen hele tiden.. derfor stempelet butta i ventilen

så kjeden har ikke hoppet over, var vell bare litt vell mye turtall sikkert...

DSC00137.jpg

DSC00138.jpg

DSC00139.jpg

så da skall jeg bare setti i en brukt vippearm og kjøre med d i sommer.

i vinter blir d nyoverhaldt blokk ifra 535i. + overhale og plane 3.2 toppen

kansje skaffe et grenrør i tillegg.

er d noe å hente på kvasskam i en 3.5? noen som har eller har prøvd?

Jeg har prøvd med trimkam på standard 3.5, og det hjelper en del. Blir mer lik 3,2 i karakteren. En standard 3.5 er litt lite turtallsvillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest gjennom hele tråden nå, og dette ser ut til å bli bra! Imponert over stå på viljen og resultatene.

Blir gøy å følge med videre.. :)

Morro å høre :D

Skal du kun lade 0.4kg blir vel den 38mm wastegaten fort puslete vil eg tru på ditt motorvolum...

Skal kjøre på 0.9 tenkte jeg, men 0,4 på langkjøring. Så regner med den takler presset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tja hva skal man si.. En måned siden noe har skjedd her :roll:

Har montert innsug, fuelrail med dyser og det meste av elektronikken.

Trykkresaurarkulen har funnet sin plass med slanger og div. Koppen til servooljen er ikke montert, men blir plass til den der den ligger på bildene.

Har også justert ventilene.

Her blir det trangt! At noen gidder å montere en v12 med twinturbo i en e30 skjønner jeg bare ikke, de kan ikke ha noe privatliv :lol:

DSC00067.jpg

DSC00068.jpg

Her under alt sitter trykkres.kulen

DSC00066.jpg

7-serien det er tatt fra har altså hjelpesnekke og e30 har tannstang så om det funker gjenstår å se... Håper jeg får alt allting riktig montert. Har jo sett det montert i e30'er så det funker nok.

Morsom detalj som fortsatt sitter på topplokket: Innkjøringsanvisning :wink:

DSC00065.jpg

Står noe om ettertrekking av toppboltene ved 1500km og 7500km.

Kan vell skrives at dette motorommet ikke blir noe "show" i sommer. Tror nesten jeg får holde panseret lukket på treff :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja håper på det, oppstart er rett rundt hjørne. Har fått montert dørpanelene idag med nye klipps, har kjøpt klipps til 1000,- Gudene vet hvor alle skal være :wink:

Stylingen har diverse lakkskader, men bilen blir nok helt grei i utseende ser det ut som. Fy F som jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker dralle. har fått tak på en 3.5 blokk som jeg tenker å overhale i vinter.

har dessuten gode nyheter. plokka istykker 3.2,n idag. en stykk knekkt vippearm :D

den biten som knakk av har kilt seg mellom ventilfjær og toppen og holdt ventilen åpen hele tiden.. derfor stempelet butta i ventilen

så kjeden har ikke hoppet over, var vell bare litt vell mye turtall sikkert...

DSC00137.jpg

DSC00138.jpg

DSC00139.jpg

så da skall jeg bare setti i en brukt vippearm og kjøre med d i sommer.

i vinter blir d nyoverhaldt blokk ifra 535i. + overhale og plane 3.2 toppen

kansje skaffe et grenrør i tillegg.

er d noe å hente på kvasskam i en 3.5? noen som har eller har prøvd?

Jeg har prøvd med trimkam på standard 3.5, og det hjelper en del. Blir mer lik 3,2 i karakteren. En standard 3.5 er litt lite turtallsvillig.

Hvis M20 vippene passer, har jeg racevipper brukt til salgs;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Må vell oppdatere litt nå når oppstarten nærmer seg :D

Fått montert på litt av m-tech 2 stylingen og nye 215-40 dekk foran.

CIMG1766.jpg

CIMG1770.jpg

Har lagt rustfrie rør til wastegate, her punktes de sammen og skal helsveises på verksted imorgen.

DSC00072.jpg

DSC00073.jpg

Driver nå å kobler opp motornettet, ikke bare bare å pare jetronic på en bil som har motronic originalt, men alt ser ut til å funke nå. eneste jeg mangler er turteller men har fått tips fra trofaste bimmers.no-brukere så det er iboks :wink:

CIMG1767.jpg

Morro å se det er liv i bilen igjen. Bilen har vell stått snart 2 år og en vindusheis funker ikke, men den trenger vell bare litt kos å smøring.

CIMG1768.jpg

Bare skiltlys, spylerveske og kjøleveske som står igjen. Ble litt plaget med å finne ut av oljenivåledningene, men den funker nå.

CIMG1769.jpg

Ellers kommer e36 m3 bremser med posten denne uken som må tilpasses da jeg ikke har m3-spindler.

Edit: motorn turner på starteren nå og får bensin, skal prøve å få til ett filmklipp ved oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...