Gå til innhold

E30 "Bigblock" turbo.


Rogern
 Share

Anbefalte innlegg

Hvilken forstilling er det du har ? miksa litt fra e36 m3 og e36 vanlig ?

Miksa litt ja, bruker e36-320 spindler/bremser, og e36m3 3,2 bærearmer med exentriske foringer. e36 coilovers og k-sport topplager.

aha...... næi æ bruka org e30 pompa på min...brukte litt diverse festa fra en anna motor å sån..fikk den te å passe tilslutt... måtte jokse masse..ska se om æ finn et bilde utta den så...likte greit å ha en justeringsventil du skan stille trøkke på skjøl..e jo enklar å stille opp då....dreg ganske bra på 0.7 før å sei d sån...sykt lett å spin piruetta me :D starta på 2 gire å bære børna å børna utta fan :D me 245 dekk

Ok, Jeg har nå montert en m40 pumpe med modifiserte m30 fester, måtte skjimse 8,5 cm :shock:

Jeg brukte rør med gjengestang i midten.

Bilen går brukbart, men forventet mere. Jeg har kjøpt en Greddy b-spec 2 som styrer ladetrykket elektronisk, men har ikke montert den enda, da jeg tenkte å bruke bilen først for å se om alt er ok før jeg skruer opp trykket. Synd det straks blir vinter :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å såpass...det var ganske mye det... måtte ta en del på min å..me ikje så masse så d derran.....

var ikje mye å skryte av nor den var org første turn æ hadde på den :P men blir straks likar med litt trøkk..har blåst pakninga ut te wg nu.... blir bra nor du blir ferdi...skal få alt helt ferdi så blir d nok mapping på mæ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

org 745 går ikke akkuratt bra nei :P

Ikke helt enig der. Jeg syntes 745'en gikk bra med 3-trinns automat, derfor syntes jeg det var rart motoren føltes slappere i e30'n.

å såpass...det var ganske mye det... måtte ta en del på min å..me ikje så masse så d derran.....

var ikje mye å skryte av nor den var org første turn æ hadde på den :P men blir straks likar med litt trøkk..har blåst pakninga ut te wg nu.... blir bra nor du blir ferdi...skal få alt helt ferdi så blir d nok mapping på mæ :)

Blir fort litt fram og tilbake når man bygger om.

Nytt "prosjekt"

Har såvidt startet å bygge "skottsäker bakvagn" men det blir jo problemer før man får begynt #-o

Etter det jeg har lest meg til på div forum skulle 210 diffen passe i traversen på e30. Veeeel den passer ikke til meg... bolthullene har ikke samme avstand+ at høyden blir feil.

Diffen jeg har er en -S 3,07- fra en 1981 745i, Skal sjekke hos en kompis som har en 1986 e28m5 diff liggende om bulthullene har samme avstand som på min. (kansje 745i diffen har e12 innfestning som e24 har før 1983?)

Noen som har peil? Har veldig lyst til å bruke denne diffen da den har gått 153.000 med automat.

Bilder. Fancy med rødt :wink:

6lluwftfnfbudv5ezaz3.jpg

fr59wlwtmq84qhkl9y5e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tilfeldigvis over at m102 ladder 0.7 bar originalt, ikke 0.4 som jeg trodde. Jeg kjøpte jo wastgate med 0.4 grunntrykk å kjører på det.. 0.3 bar utgjør nok en del, ikke rart jeg synes den går som da jeg hadde m30b32 sugis i... ](*,)

Burde jeg da bytte fjær i wastegaten til 0.7bar eller bare koble opp greddy b-spec booster'en jeg har liggende?

Tenkte egentlig å ha original effekt på den ene innstillingen og det turboen/grenrøret tillater på den andre innstillingen.

m102 lader 0.5 org.. m106 0.3..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tilfeldigvis over at m102 ladder 0.7 bar originalt, ikke 0.4 som jeg trodde. Jeg kjøpte jo wastgate med 0.4 grunntrykk å kjører på det.. 0.3 bar utgjør nok en del, ikke rart jeg synes den går som da jeg hadde m30b32 sugis i... ](*,)

Burde jeg da bytte fjær i wastegaten til 0.7bar eller bare koble opp greddy b-spec booster'en jeg har liggende?

Tenkte egentlig å ha original effekt på den ene innstillingen og det turboen/grenrøret tillater på den andre innstillingen.

m102 lader 0.5 org.. m106 0.3..

Uenig igjen :wink: Har funnet det 2 plasser nå at m102 ladder 0,7 og m106 0,4...

Har informasjonen på fil lastet ned fra www.bmwturbos.scottiesharpe.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,3 på m106 ja. Rart att den går dårlig egentlig. Jeg hadde org m106 i e30 en gang. Ladet 0.8 og den jekk veldig bra. Kjørte rævva av e34 m5 3.8 ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M106B34 Org ladetrykk 0.3-0.6bar

M102B32 Org ladetrykk 0.4-0.7bar

Det er stor forskjell på hva de bilene ladet orginalt. De var ikke så nøye på hvor mye de ladet... (det er sikkert derfor det går og ta ut så mye effekt ved enkle grep)

Jeg har sett en 745ia som har blitt bremset til 315hk på hjula, (M106B34). den var helt orginal!!

Den bilen hadde et ladetrykk på 0.6bar, eieren har hatt bilen siden den nesten var ny og har ikke klusset med den! Den hadde alltid gått bra!

En annen 745ia jeg kjørte gikk som ett dass, vi målte trykket og så det lå på 0.3bar (M102B32) Den hadde også altid gått slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodige greier det med ladetrykket, men jeg tror jeg legger min på 0,7 bar som grunntrykk.

Har sjekket flere e28 differ og en e28m5 travers/diff nå og alle er like d.v.s ulik min diff. Har kommet opp med et par løsninger: Enten skimse eller frese av diffen så høyden blir riktig i traversen og borre opp hullene, da det bare blir 2,5mm på hvert hull.

Løsning 2 sveise over feste til diffen fra 745-traversen til e30-traversen.

Så hvis du leser dette Jøran, ikke kast traversen! :wink:

En annen god nyhet for meg er at drivakslingene fra 745'en er ca 5cm kortere enn fra facelift e23 så det ser ut som om jeg skal lure det til uten "spesial" drivaksler fra ppf :wink:

Edit: e23 facelift traversen jeg har liggende har samme diffhullene som e28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodige greier det med ladetrykket, men jeg tror jeg legger min på 0,7 bar som grunntrykk.

Har sjekket flere e28 differ og en e28m5 travers/diff nå og alle er like d.v.s ulik min diff. Har kommet opp med et par løsninger: Enten skimse eller frese av diffen så høyden blir riktig i traversen og borre opp hullene, da det bare blir 2,5mm på hvert hull.

Løsning 2 sveise over feste til diffen fra 745-traversen til e30-traversen.

Så hvis du leser dette Jøran, ikke kast traversen! :wink:

En annen god nyhet for meg er at drivakslingene fra 745'en er ca 5cm kortere enn fra facelift e23 så det ser ut som om jeg skal lure det til uten "spesial" drivaksler fra ppf :wink:

Edit: e23 facelift traversen jeg har liggende har samme diffhullene som e28.

Traversen blir ikke kastet nei, ingen E23 deler blir kastet så lenge det er en skruv eller en mutter eller noe annet jeg kan få bruk for engang i fremtiden:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...