Gå til innhold

Fjernlys og tåkelsys er lov..?

mhane
 Share

Anbefalte innlegg

Leon Nordanger, distriktsleder UP Hordaland utaler dette i Trygg Trafikk avisen, Trafikanten.

"Han understreker at det er lov å kjøre med kurve- og tåkelys kombinert med parklys eller kombinert med fjernlys"

"Det er derimot (som vi alle vet :) ) ikke lov å kjøre med kurve/tåkelys og nærlys"

Dette var ikke jeg klar over :!:

Har ikke hatt biler der tåkelysene følger fjærnlys, så da må vel up sjefen mene at vi skal manuelt skru av tåkelysene etter att vi har dimmet ned når vi møter andre trafikanter, eller ?

Avisen ble mottat i posten i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt biler der tåkelysene følger fjærnlys, så da må vel up sjefen mene at vi skal manuelt skru av tåkelysene etter att vi har dimmet ned når vi møter andre trafikanter, eller ?

I så fall må han vel mene det ja. Personlig ser jeg ikke vitsen i å bruke tåkelys på landeveien når det er mørkt. Fjernlys + tåkelys gir deg bare en falsk følelse av at du ser bedre i mørket. Det som skjer i praksis er at du lyser opp et lite felt rett foran bilen som ikke akkurat er det området du bør konsentrere deg mest om når bilen er i god fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er første gang jeg har hørt/sett at noen har sagt det, men han har jo rett da; Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)., §15, nr 5

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

..og siden det ikke står eksplisitt at de ikke kan brukes sammen med fjernlys så er det jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde med en gang at UP sjefen var ute å kjøre, men ser ut fra Orjan sitt inlegg at man faktisk kan gjøre dette lovlig... ja ja man lærer så lenge man lever. Rart at det ikke er en opsjon på biler at kurve/tåkelysene "dimmer" sammen med fjærnlysene.

Grunnen er vel som kilronan skriver, det hjelper vel egentlig bare rett fremfor bilen og i høy fart er vel det ikke noe stort poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at det ikke er en opsjon på biler at kurve/tåkelysene "dimmer" sammen med fjærnlysene.

Grunnen er vel som kilronan skriver, det hjelper vel egentlig bare rett fremfor bilen og i høy fart er vel det ikke noe stort poeng.

Jeg synes UP-sjefen er "litt" på viddene for å si det mildt. For det første på grunn av det kilronan sier, og siden tåkelys skal kunne slås på/av uavhengig av nær-/fjernlys* så er det jo ikke akkurat trafikksikkert å fomle med tåkelysbryteren samtidig som man blender ned.. :roll:

* ref direktiv 76/756/EØF, pkt 4.3.10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat.

Det var det som fikk meg til å skrive dette inlegget. Fordi i praksis vil jo dette si at det ikke er noen forskjell fra å ha 1000 metringer på egen bryter...fomling med bryter er vel fomling med bryter om det nå er tåke/kurve lys eller ekstra langlys..(og det er ikke lov) :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som tidliger påpekt her lov å med ett sett nærlys og ett sett parklys. Dermed er det lov å kjøre med tåkelys og parklys. (Hvis man har f.eks. en pick-up med parklys på hjørnene som alltid er på er det ikke lov med ekstralys/1000-metere med parklys i)

Tåkelys er noe omstridt pga. to faktum. Om du bruker både nærlys og tåkelys så er det faktisk mye sterkere lys for møtende bilister og det er lettere å blende de. I tillegg så ødelegger tåkelys nattesynet. Dvs. at om du kjører med godt opplyst bakke nærme bilen så vil du se mye dårligere lengre fram på veien. Derfor synes jeg det er litt merkelig at det er lov med fjernlys og tåkelys. Loven må derfor ta mest hensyn til andre bilister.

-LE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, dette er fakta. skal du kjøre med tåkelys/grøftely/spredere/kurvelys (kjært barn mange navn)

må du dimme disse samtidig som du dimmer fjernlysa. Det finnes utallige biler som gjør dette av seg selv. bla. laguna'n til besters fungerer sånn at om du har på fjernlys kan du sette på tåkelys, dimmer du fjernlysa skrur tåkelysa seg av og, har du nærlys på fungerer ikke tåkelysa heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helvete. Eg fekk bot for å kjøyre med parklys og tåkelys når det var "mørkt". GJETT om eg skal ha igjen pengane min no!

Eg foretrekker heller å møte ein bil med parklys og grøftelys enn ein bil med berre nærlys. Er så mange idioter som har feiljusterte lys at dei lyse alle plasser der dei ikkje skal (så vist du møter på ein BMW i mørket som setter langlysa på deg, så veit du no kvifor).

Og dei som kjøyre med nærlys og grøftelys om kvelden når det regner sku ha vore :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helvete. Eg fekk bot for å kjøyre med parklys og tåkelys når det var "mørkt". GJETT om eg skal ha igjen pengane min no!

Akkurat den tror jeg du sliter med. Man skal til enhver tid bruke forsvarlig lys og det er ikke så veldig forsvarlig i mange sine øyne å bruke kun tåkelys som nærlys i mørket. Politiet vil i hvertfall neppe si seg enig...

Kommer kanskje litt an på hva du kaller "mørkt" :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørkt eller skumring som eg vil heller kalle det, var lyst men byrja å bli mørkt..

Vart stoppa i ein "rutine" kontroll (skjedde i song og fjordane) trefte på han når eg var på veg heim fra skulen i fjord vår, han snudde og kom etter meg med blålys (kaller vist det rutine kontroll i S&F).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...