cornelius Skrevet November 9, 2006 Share Skrevet November 9, 2006 Beste dekk bak. Hjelper forresten lite med kortere bremsestrekning hvis det også innebærer at bilen snur seg rundt.. FEIL! Grunnen til at enkelte biler kommer fram med rumpa under nedbremsing er at bakaksel har best bremsekraft/grep, det som bremser mest -> trekkes fram!! men for all del, bare kjøre med de beste dekkene bak, sålenge jeg slipper og møte deg på veien Hæ? meget sakelig post fra deg, er det noe du ikke skjønner? Men uansett kjører jeg med de beste dekkene bak. Jeg tror det blir annerledes på en bakhjulstrekker, som ikke bare trekker på bakhjulene men også har mer av bilens tynge bak. så din bil veier mer bak en foran? begyner sterkt å tvile på at du har noen bil i det hele tatt!! Og selvfølgelig vil jeg jevne ut slitasjen på dekkene. Vil helst kjøpe 4 nye dekk og ikke 2 av gangen. Er best med 4 like dekk og jeg tror man får mest forutsigbare og best kjøreegenskaper om dekkene er omtrent like mye slitt. vist man snakket om og kjøpe fire nye dekk hadde det ikke vært noe problem, trur alle kan klare og dra den eminemte konklusonen du hadde her!! Hvis de beste dekkene står foran og de dårligste bak mener jeg man vil få markant lavere bremseeffekten bak, som igjen vil kunne føre til sleng ved bremsing i sving (også kalt venstrebremsing for de av dere som har kjørt forhjulstrekk). dette får du på bakhjulstrekker vist du bremser på giret eller gir gass mens du bremser i en sving, når du bremser på giret kan du få en kraftigere bremse-effekt bak -> vist du da i tillegg har best grep bak = skrens!! Vist det er noen som ikke skjønner dette, så bare ta dere en tur ut på glatta selv å se hva som skjer.. Mulig det er bare meg(eller rykningene i høyrefoten), men bakhjulene mine holder ikke så mye over en sesong. Forhjulene er knapt slitt. Så 2 sett bakhjul på 1 sett forhjul for min del, blir litt drøyt å kjøpe 4 nye hver sesong. min høyrefot har samme syndrom isåfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hartvix Skrevet November 9, 2006 Forfatter Share Skrevet November 9, 2006 Ser at det ble en stor diskusjon dette her. Takker for alle innspill! Det ser ut til at det blir to flunkende nye ContiVikingContact 3 på framhjulene mine i vinter. En av de beste grunnene er at jeg ikke har ABS, og i fjor vinter låste framhjulene bare jeg touch-et bremsene (opplevde aldri at bakhjulene gjorde det) Syntes nå dette er litt tullete jeg. Store sommer felger skal vi ha, M pakke, sport,senking, og mye utstyr, AE, osv Å så har vi ikke råd til å kjøpe 4 nye vinterdekk? Dette var egentlig ikke utgangspunktet for spørsmålet mitt. Jeg har som sagt to nesten nye dekk (kjørt ca. 5000 km i fjor vinter), riktignok av den litt billigere sorten men likevel. Jeg lurte bare på om de nye og bedre dekkene bør være bak eller framme og jeg har kommet fram til at de bør være foran. Blir for dumt å kjøpe 4 nye dekk når 2 av de jeg har er nesten helt nye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenny_ Skrevet November 10, 2006 Share Skrevet November 10, 2006 Ser at det ble en stor diskusjon dette her. Takker for alle innspill! Det ser ut til at det blir to flunkende nye ContiVikingContact 3 på framhjulene mine i vinter. En av de beste grunnene er at jeg ikke har ABS, og i fjor vinter låste framhjulene bare jeg touch-et bremsene (opplevde aldri at bakhjulene gjorde det) Syntes nå dette er litt tullete jeg. Store sommer felger skal vi ha, M pakke, sport,senking, og mye utstyr, AE, osv Å så har vi ikke råd til å kjøpe 4 nye vinterdekk? Dette var egentlig ikke utgangspunktet for spørsmålet mitt. Jeg har som sagt to nesten nye dekk (kjørt ca. 5000 km i fjor vinter), riktignok av den litt billigere sorten men likevel. Jeg lurte bare på om de nye og bedre dekkene bør være bak eller framme og jeg har kommet fram til at de bør være foran. Blir for dumt å kjøpe 4 nye dekk når 2 av de jeg har er nesten helt nye. Jojo, du har rett at det ikke var utgangspunket. Men folk ble jo så relativt varm i trøyen av å diskutere. Så kankje noen av de som drev å "kranglet" om hva som var best fikk seg en liten "aha" opplevelse Det merke du har kjøpt nå var på toppen av dekk som ble testet av motor. Tror de du har fra før av fikk halvparten av poengene. Altså bunnen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwrasaren Skrevet November 10, 2006 Share Skrevet November 10, 2006 Jeg sier det samme på denne tråden som jeg sa på den andre. Det er bedre å kunne stoppe for et barn som springer over veien enn å komme seg opp den bratteste bakken i Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cmn Skrevet November 10, 2006 Share Skrevet November 10, 2006 dette får du på bakhjulstrekker vist du bremser på giret eller gir gass mens du bremser i en sving, når du bremser på giret kan du få en kraftigere bremse-effekt bak -> vist du da i tillegg har best grep bak = skrens!! Det vil jo slippe fortere bak om du har dårlige dekk bak da, med dårligere grep, altså fortere sleng ved bremsing med dårlige dekk bak... Skal mer til å få sleng om du har bra grep................. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Sunde Skrevet November 10, 2006 Share Skrevet November 10, 2006 Men uansett kjører jeg med de beste dekkene bak. Jeg tror det blir annerledes på en bakhjulstrekker, som ikke bare trekker på bakhjulene men også har mer av bilens tynge bak. så din bil veier mer bak en foran? begyner sterkt å tvile på at du har noen bil i det hele tatt!! Min 1992 mod E36 318 er oppgitt med 15 kg mer egenvekt bak enn fremme, så jeg er usikker på hvem som har hatt bil jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cornelius Skrevet November 10, 2006 Share Skrevet November 10, 2006 ja, men du har firer huske at 6`r veier mer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet November 10, 2006 Share Skrevet November 10, 2006 Men så har de også flyttet batteriet bak på dem, så vektfordelinga er vel rimelig lik. BMW prøver jo på 50/50. Finnes uansett mange biler med mer vekt bak enn foran uten at jeg skjønner hva det har med denne saken å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hartvix Skrevet November 10, 2006 Forfatter Share Skrevet November 10, 2006 Det merke du har kjøpt nå var på toppen av dekk som ble testet av motor. Tror de du har fra før av fikk halvparten av poengene. Altså bunnen. Hvor fant du dette? Eneste test av Aurora-dekk jeg har funnet er fra Motor 2004, men da av piggdekk-varianten. De fikk 7,2 poeng - ikke så mye til et piggdekk å være, men tross alt langt bedre enn de to "billig-dekkene" i årets piggdekktest som havnet langt nedpå 6-tallet. Stemmer at ContiVikingContact 3 vant årets piggfritest Jeg er overrasket over hvor billige disse dekkene faktisk er (godt under 1000-lappen for 185/65). En god investering vil jeg si. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet November 11, 2006 Share Skrevet November 11, 2006 185/65/15 er jo skikkelig pingledimensjon da, så er vel ikke rart det er billig. Gode dekk, kjørt 3 sesonger på dem i 195/65/15, men nå er de ferdige etter min mening. X-ice i 225/45/17 i år Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet November 11, 2006 Share Skrevet November 11, 2006 Man skal ha de beste dekkene der man har drivkraften, altså foran på feilhjulstrekkere og bak for oss som kjører BMW og de andre merkene som trekker på rett sted Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 11, 2006 Share Skrevet November 11, 2006 På Z3'en min som kun kjøres med sommerdekk slipper jeg å tenke på dette problemet. Jeg har bredere dekk bak enn fremme og da er jo valget enkelt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå