Gå til innhold

Skum i olja!


bjeagle
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 97 modell E36 320i som i vinterhalvåret blir full av gul-hvitt "skum" i oljepåfyllingingen. Dette la jeg først merke til i tidlig i vår, men det ble borte da det ble sommer og varmt i været. Men nå som det er blitt kalt igjen har det kommet tilbake.

Hadde en episode i vår der det trolig bygde seg opp mye trykk i motore, slik at den gikk svært dårlig. Når jeg da åpnet panseret kom det plystrelyder ut av oljepåfyllingslokket. Dette virket som det "løsnet" da motoren ble ruset godt.

Noen som vet hva dette kan komme av, om det kan være "feil" olje eller noe slikt. Bruker forresten Valvoline Ultrablend Halvsyntetisk, hvis det skulle ha noe å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til skummet er normalt kondens som bygger seg opp når motoren ikke i tilstrekkelig grad når en alminnelig arbeidstemperatur i vinterhalvåret. Kondensen når ikke å fordampe og samler seg derfor rundt oljepåfyllingsrøret eller ved peilepinnen. I ekstreme tilfeller kan utluftingsrøret fryse til og graden av kondens øke til en kritisk nivå. Litt skum er derfor normalt i den kalde årstiden, men ikke i større mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei tror ikke det er kjølevann i olja, da den ikke bruker kjøleveske. Men det er vel litt rart at det er helt borte hele sommeren?

Nei... det er faktisk ikke så merkelig fordi motoren i sommerhalvåret blir tilstrekkelig varm og dermed fordamper kondensen ut av kamakseldekselet. Husk at alle steder der det er forskjell på varme og kalde flater utvikles det kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...

det kan jo høres rett ut. Er vel en god del småkjøring.. Men da skal det i allefall bli mindre hvis den blir kjørt til den er ordenlig varm...?

Kan dette bli bedre hvis jeg bytter til en annen type olje, eller er det slik uansett olje merke og type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...