bjeagle Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Har en 97 modell E36 320i som i vinterhalvåret blir full av gul-hvitt "skum" i oljepåfyllingingen. Dette la jeg først merke til i tidlig i vår, men det ble borte da det ble sommer og varmt i været. Men nå som det er blitt kalt igjen har det kommet tilbake. Hadde en episode i vår der det trolig bygde seg opp mye trykk i motore, slik at den gikk svært dårlig. Når jeg da åpnet panseret kom det plystrelyder ut av oljepåfyllingslokket. Dette virket som det "løsnet" da motoren ble ruset godt. Noen som vet hva dette kan komme av, om det kan være "feil" olje eller noe slikt. Bruker forresten Valvoline Ultrablend Halvsyntetisk, hvis det skulle ha noe å si...
Ivanrogov Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Er ikke kjølevann i oljen da? Skal også være en lufteslange ut av topplokket ditt..
Fredrik Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Årsaken til skummet er normalt kondens som bygger seg opp når motoren ikke i tilstrekkelig grad når en alminnelig arbeidstemperatur i vinterhalvåret. Kondensen når ikke å fordampe og samler seg derfor rundt oljepåfyllingsrøret eller ved peilepinnen. I ekstreme tilfeller kan utluftingsrøret fryse til og graden av kondens øke til en kritisk nivå. Litt skum er derfor normalt i den kalde årstiden, men ikke i større mengder.
bjeagle Posted November 14, 2006 Author Posted November 14, 2006 nei tror ikke det er kjølevann i olja, da den ikke bruker kjøleveske. Men det er vel litt rart at det er helt borte hele sommeren?
Fredrik Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 nei tror ikke det er kjølevann i olja, da den ikke bruker kjøleveske. Men det er vel litt rart at det er helt borte hele sommeren? Nei... det er faktisk ikke så merkelig fordi motoren i sommerhalvåret blir tilstrekkelig varm og dermed fordamper kondensen ut av kamakseldekselet. Husk at alle steder der det er forskjell på varme og kalde flater utvikles det kondens.
bjeagle Posted November 14, 2006 Author Posted November 14, 2006 hmmm... det kan jo høres rett ut. Er vel en god del småkjøring.. Men da skal det i allefall bli mindre hvis den blir kjørt til den er ordenlig varm...? Kan dette bli bedre hvis jeg bytter til en annen type olje, eller er det slik uansett olje merke og type?
Kjetil 323i E36 Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Prøv å ta deg en lengre kjøretur (5-10 mil). Da skal du iallefall se at det minsker eller er helt borte. Hadde litt selv under påfyllingslokket mitt nå, men ble borte når jeg kjørte 10 mil i helgen. Har så og si kun hatt småkjøring der motoren ikke har nådd driftstemp i den siste måneden.
bjeagle Posted November 14, 2006 Author Posted November 14, 2006 Da blir det vel ut å kjøre i kveld da !! Får prøve det å se hva som skjer.... Takk for raske svar.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now