Gå til innhold

Hyundai Coupe

jensemann23
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan vet du det?

Det vet jeg fordi den først og fremst er bygget for det amerikanske markedet der "soft-coupe" etterspørselen er stor... og designet betyr alt. Bilen har en lat V6 motor (selv M30B28 motoren i E28 er mer effektiv) i kombinasjon med forhjulsdrift og når den i tillegg har en relativt bløt fjæring er den vel omtrent så langt fra BMW´s filosofi som det er mulig å komme i teknisk forstand. 0-100 Km/t klarer den på 8,3 sekunder og topphastigheten er ca. 220 Km/t. Når dette er nevnt tror jeg den generelle byggekvaliteten er bra... Hyundai bygger faktisk rimelig solide biler, men den opplevde kvaliteten er på nivå med 15-20 år gamle BMW´er. Poenget med Hyundai Coupe er at den ser dyr ut, men er billig i forhold til den ekte varen fra Mercedes-Benz og BMW... og man får hva man betaler for... :wink:

Jensemann23: Mitt forslag er at vi nå begynner å bevege oss mot BMW igjen i diskusjonen. Vi kan selvfølgelig snakke om Hyundai, Fiat og andre bilmerker her inne, men diskusjonen skal på en eller annen måte være i relasjon til BMW og ikke på tross av BMW. Hvis du har annet på hjertet kan du f.eks skrive videre i denne tråden... :wink:

Grunnen til at jeg spurte er fordi "The Hamster" i Top Gear ble veldig imponert over kjøreegenskapene i bilen. Og de er jo ikke akkurat kjent for å hylle amerikanske biler. Hyundai er egentlig ikke så solid bygd, må ikke sammenlignes med japanske biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spurte er fordi "The Hamster" i Top Gear ble veldig imponert over kjøreegenskapene i bilen. Og de er jo ikke akkurat kjent for å hylle amerikanske biler. Hyundai er egentlig ikke så solid bygd, må ikke sammenlignes med japanske biler!

Hyundai er ikke et amerikansk bilmerke, men et syd-koreansk bilmerke. Deres hovedeksportmarked er imidlertid det nord-amerikanske markedet og derfor er deres bilmodeller primært designet med tanke på dette markedet og ikke det europeiske markedet. Hyundai´s bilmodeller er i forhold til prisen relativt solid bygget... problemet på våre breddegrader er imidlertid at rustbeskyttelsen ikke er god nok.

Jeg tror Richard Hammond først og fremst var positivt overrasket over Hyundai Coupe i forhold til forventningene. Jeg har den samme erfaringen med Hyundai Getz... det er en drittbil, men helt klart en mindre drittbil enn jeg på forhånd trodde at den skulle være... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyundai er ikke et amerikansk bilmerke, men et syd-koreansk bilmerke. Deres hovedeksportmarked er imidlertid det nord-amerikanske markedet og derfor er deres bilmodeller primært designet med tanke på dette markedet og ikke det europeiske markedet. Hyundai´s bilmodeller er i forhold til prisen relativt solid bygget... problemet på våre breddegrader er imidlertid at rustbeskyttelsen ikke er god nok.

Jeg tror Richard Hammond først og fremst var positivt overrasket over Hyundai Coupe i forhold til forventningene. Jeg har den samme erfaringen med Hyundai Getz... det er en drittbil, men helt klart en mindre drittbil enn jeg på forhånd trodde at den skulle være... :wink:

Jeg vet det er et koreanskt merke og ikke et amerikansk, men da du sa det var "amerikansk understell" på den, så regner jeg med at top gear ville merket at bilen var altfor myk, og dermed "amerikansk".

Stemmer at rustbeskyttelsen ikke er god nok. De tåler ikke å bli gamle. Ihvertfall ikke i Norge, med salt osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Hyunday er som en 7-8 år gammel Toyota både når det gjelder teknikk og ikke minst sikkerhet.

la oss ikke mobbe hyunday bare fordi de har elendig design, treige motorerer, dårlig holdbarhet, elendig interiør og sikkert ruster som noen guder :P heheheh :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vistnok en Hyundai Coupe 2,7 V6 Coupe og den går rimelig bra med tanke på at den har 165 HK, men den er allikevel ingen match for en godt vedlikeholdt E36 323i Coupe... og den er nå 3 generasjoner gammel... :wink:

Det er jo det dummeste valget man kan gjøre. Tung motor og forhjulsdrift hører ikke sammen.

Da er 1,8 eller hva det er ett bedre valg.

Den nyeste Hyundai Coupe er ikke så ille designmessig men den fikk 3 av 5 poeng når det gjelder kjøreegenskaper på FifthGear sin hjemmeside. Til sammenligning får alle BMW'er 5 av 5 der.

Eneste biler som får 5 av 5 sterner når det gjelder kjøreegenskaper er BMW'er og sportsbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vistnok en Hyundai Coupe 2,7 V6 Coupe og den går rimelig bra med tanke på at den har 165 HK, men den er allikevel ingen match for en godt vedlikeholdt E36 323i Coupe... og den er nå 3 generasjoner gammel... :wink:

Hvordan vet du det?

nytt spm hva vet ikke fredrik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt farget i henhold til denne diskusjonen, men....

De som mener at hyundai har dårlig kvalitet, ruster mye etc... Våkn opp og lukt på realiteten! Hyundai har de siste 3-4 årene tatt kvantesprang angående kvalitet og går i dag utenpå de aller fleste andre bilmerker når det gjelder holdbarhet. De som har fulgt med litt på bilmarkedet i USA kan nok bekrefte dette.

Rust har heller ikke vært noe problem på Hyundai. Her sliter desverre bmw, mercedes,ford,opel etc... mye mer!

Men, hyundai prøver ikke å stjæle kunder fra bmw, derfor er det ikke mye sportslighet i understel,hjuloppheng og motorer. Men de starter og går uten å plage eierne med unødvendige verkstedopphold.

BTW: Hyundai og Kia har nå bygd ny fabrikk i Slovakia. (Hyundai eier Kia for den som ikke viste det) Bilene som skal bygges der skal selges i Europa med 7års/150.000km garanti. Tror dere at de ville gitt en sånn garanti om de lagde skikkelige drittbiler?

Nå nei, dere må nok bare innse at verden går fremover karer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt farget i henhold til denne diskusjonen, men....

De som mener at hyundai har dårlig kvalitet, ruster mye etc... Våkn opp og lukt på realiteten! Hyundai har de siste 3-4 årene tatt kvantesprang angående kvalitet og går i dag utenpå de aller fleste andre bilmerker når det gjelder holdbarhet. De som har fulgt med litt på bilmarkedet i USA kan nok bekrefte dette.

Rust har heller ikke vært noe problem på Hyundai. Her sliter desverre bmw, mercedes,ford,opel etc... mye mer!

Men, hyundai prøver ikke å stjæle kunder fra bmw, derfor er det ikke mye sportslighet i understel,hjuloppheng og motorer. Men de starter og går uten å plage eierne med unødvendige verkstedopphold.

BTW: Hyundai og Kia har nå bygd ny fabrikk i Slovakia. (Hyundai eier Kia for den som ikke viste det) Bilene som skal bygges der skal selges i Europa med 7års/150.000km garanti. Tror dere at de ville gitt en sånn garanti om de lagde skikkelige drittbiler?

Nå nei, dere må nok bare innse at verden går fremover karer.

Hvem har skrevet noe om at verden ikke går fremover for europeisk bilindustri ?... :? ... Jeg har iallefall skrevet at Hyundai´s modeller generelt er relativt solid bygget, men at den opplevde kvaliteten ikke er på nivå med moderne europeiske biler. I tillegg har jeg skrevet at rustbeskyttelsen på en Hyundai ikke er slik den bør være på våre breddegrader... og spesielt ikke når det gjelder Kia som også er en del av Hyundai Kia Automotive Group.

Saken er imidlertid at f.eks Hyundai Tiburon... som Hyundai Coupe heter i USA... ikke er spesielt anerkjent for god kvalitet av f.eks J.D. Power Consumer Center. J.D. Power er den største forbrukerorganisasjonen i Statene og deres undersøkelser er verdt å kikke litt på når man f.eks skal kjøpe en bil. Hyundai Tiburon´s anerkjennelse når det gjelder generell kvalitet er litt over middels... noe som absolut ikke er dårlig, men heller ikke enestående bra.

Europeisk bilindustri er mer levedyktig enn på lenge og i særdeleshet er BMW mer levedyktig enn på lenge. På 80-tallet var det mange markedsanalytikere som proklamerte at vestlig bilindustri ikke var gearet for konkurransen mot div. østlige (les: japanske) bilprodusenter og at det derfor kun var et spørsmål om tid før alle kjørte japanske biler. Vel... etter over 20 år gjenstår det å se hvordan det kommer til å gå, men de fleste markedsanalytikere er i dag enige om at europeisk bilindustri har klart seg godt... amerikanerne har derimot sovet i timen.

Iht. bl.a Det Svenske Korrosjonsinstituttet er Kia og Hyundai blant de bilene som historisk har den dårligste rustbeskyttelsen fra fabrikken. Kimab har skåret opp 556 biler fra hhv. Norge, Sverige, Finland og Danmark (1989-92 modeller) og når det gjelder de nyeste bilmodellene er BMW E36 og Mercedes-Benz W124 blant de bilene som ruster minst. Det passer godt med det inntrykket jeg har etter noen år her inne... E36 er ikke en bil som ruster mye med tanke på at de eldste nå er 16 år gamle. BMW gir i dag 12 års rust/lakkgaranti og mot et mindre beløp kan man kjøpe en ekstra garanti som dekker totalt 6 år eller 150000 Km når det gjelder bl.a unormal mekanisk slitasje. De andre tyske bilprodusentene har ikke dårligere avtaler heller tvert imot... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble i alle fall sagt på nyhetene en dag at en del koreanske biler der bl.a Kia og muligens Hyundai samt Japanske Suzuki var biler med dårlig sikkerhet. Mange manglet antiskrens i tillegg til dårlige resultater i krasjtest, . Bremselengder er også en svakhet på mange av de billige merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...