Gå til innhold

Ulovlig med tåkelys?

Maestro
 Share

Anbefalte innlegg

Se her har det utartet seg!

Jeg har aldri i mitt liv blitt blendet av tåkelys, men heller feil justerte nærlys og langlys. Kan ikke se noen problemer i det hele tatt med å kjøre med ae og tåkelys om natta så lenge veien er opplyst. Da sikter jeg til feks Oslo sentrum og ikke en gudsforlatt bygdevei med 300m mellom lyktestolpene.

Og ja Hylland, nærlys og tåkelys er kult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Se her har det utartet seg!

Jeg har aldri i mitt liv blitt blendet av tåkelys, men heller feil justerte nærlys og langlys.

Ikke akkurat overraskende utsagn i og med at du selv bevisst kjører med tåkelys på kveldstid kun fordi det skal være kult.

Kan ikke se noen problemer i det hele tatt med å kjøre med ae og tåkelys om natta så lenge veien er opplyst. Da sikter jeg til feks Oslo sentrum og ikke en gudsforlatt bygdevei med 300m mellom lyktestolpene.

Problemet for deg er at det ikke er lov. Og tro det eller ei; det er en grunn til at det ikke er lov.

Og ja Hylland, nærlys å tåkelys er kult

Sikkert kult helt til du skjønner hvorfor det ikke er lov. Eller evt. står i veikanten og må ta i mot et forenklet forelegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det ikke er lov med parklys og tåkelys/spredere når det er mørkt, selv om det er gatelys kommer vel hovedsaklig av at når du lyser f.eks. på reflekser med nærlysa så skinner refleksene tilbake sånn at du ser de bedre. Denne effekten oppnår du ikke ved at gatelysene lyser på refleksene.

Selv syns jeg tåkelys + parklys er greit når man skal kjøre sakte på smale veier slik at man ser kantene bedre. eks. skulle hjelpe en kompis å flytte ut, bor i en "studentby" så må kjøre på "gangfelt" veier for å komme helt opp til huset/hybeln.

Folk som kjører med nærlys + tåkelys, vær så snill å la vær.. er grusomt irriterende å bli blenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkelys er kun tilat med parklys,og utrolig mensant fjernlys.

Stemmer ikke helt. Kjøretøyforskriften sier at "dersom det nyttes atskilte lykter for fjern- og nærlys, skal nærlysene være koplet slik at de også lyser når fjernlysene er tent."

Altså på biler med fjernlys og nærlys i forskjellig reflektor er det ikke lov til å bruke fjernlys + tåkelys.

Nesten fascinerende hvor mye vandrehistorier som går på diverse forum angående regler for lysbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter mange år på norske og utenlandske veier til alle årstider, så vet jeg i alle fall en ting sikkert: Nærlys og tåkelys ER BLENDENDE!!!

Jeg pleier også ofte å gi de med denne lyskombinasjonen noen blink med langlysa. Men, som oftest, er de som kommer i mot så teite at de ikke forstår hvorfor jeg blinker at de bare blinker agressivt tilbake. Det som er enda verre er når man får en tosk 2m fra bakstøtfangeren sin en mørk og våt høstkveld med slike lys på. Da pleier jeg å sette på mitt tåkelys bak og vis ikke det nytter så svinger jeg bare av og lar denne tåpelige personen kjøre forbi.

Både Kilronan og Kjell har meget gode poeng her og det utkrystalliserer seg at det er gjerne de som er litt eldre og har litt erfaring som har de riktige holdningene til bruken av tåkelys.

I Tyskland kan man risikere å få en KRAFTIG bot om man kjører med tåkelys/nærlys. Og i Tyskland er gjerne trafikkale lover ofte et resultat av nøye vurderte tester og statistikk osv. I Norge har vi en tendens til å bare følge andre eller evt. opprette regler på måfå.

Et spm. til de somkjører med tåkelys: Er dere virkelig så overflatiske at dere bryr dere om image/at det skal se kult ut til selv om det går på bekostning av sikkerheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkelys er kun tilat med parklys,og utrolig mensant fjernlys.

Stemmer ikke helt. Kjøretøyforskriften sier at "dersom det nyttes atskilte lykter for fjern- og nærlys, skal nærlysene være koplet slik at de også lyser når fjernlysene er tent."

Altså på biler med fjernlys og nærlys i forskjellig reflektor er det ikke lov til å bruke fjernlys + tåkelys.

Nesten fascinerende hvor mye vandrehistorier som går på diverse forum angående regler for lysbruk.

Det vil si at bmw e30,aldri får noe nytte av slike lys ved lovlig bruk.Hmm snodi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enda værre med de som har litt blå skjær i lysene. ser faen ikke en dritt da :P

Blir du blendet av xenon nærlys?

Ja! er mye verre med xenon lys på våt vei en feilstilte lys og tåkelys! Jeg synes heller ikke tåkelys er blendende, og jeg DRITER i hva diverse tester viser til.. Og feilstilte nærlys blender mange ganger mer en riktig stilte nærlys OG tåkelys!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enda værre med de som har litt blå skjær i lysene. ser faen ikke en dritt da :P

Blir du blendet av xenon nærlys?

Ja! er mye verre med xenon lys på våt vei en feilstilte lys og tåkelys! Jeg synes heller ikke tåkelys er blendende, og jeg DRITER i hva diverse tester viser til..

Aggressiv? Tror nok det er noe i det HenrikE30+ nevnte ovenfor; de fleste tåkelys-entusiastene er relativt unge, uerfarne og i overkant eplekjekke og egoistiske. Ettersom de for lengst har bestemt at nærlys+tåkelys og diverse andre unødvendig sjenerende lyskombinasjoner er tøffere en toget så kommer man heller ingen vei dersom man prøver å føre en rasjonell debatt med dem.

Og feilstilte nærlys blender mange ganger mer en riktig stilte nærlys OG tåkelys!!

Det har du sikkert rett i. Men det er likevel et usannsynlig dårlig argument for å tillate bruk av nærlys kombinert med tåkelys. Folk kjører sjelden bevisst med feiljusterte lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en av dem man kan kalle "tåkelysentusiast", men jeg slår konsekvent av tåkelysene/grøftelysene når jeg slår på nærlysene. Jeg mener det er jævlig å møte nær/tåkelysentusiaster. En viktig ting å tenke på når man bruker grøftelys er at i kombinasjon med nær-/fjernlys så mister du MYE av dybdesynet, fordi man har lyset rett foran bilen så konser man synet for nært foran bilen, med den konsekvens at man faktisk ikke ser langt nok frem og kan bli ekstremt trett og utslitt grunnet at man må konsentrere seg mye mer for å få sett langt frem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...