Gå til innhold

Ulovlig med tåkelys?

Maestro
 Share

Anbefalte innlegg

Tåkelys er kun tilat med parklys,og utrolig mensant fjernlys.

Stemmer ikke helt. Kjøretøyforskriften sier at "dersom det nyttes atskilte lykter for fjern- og nærlys, skal nærlysene være koplet slik at de også lyser når fjernlysene er tent."

Altså på biler med fjernlys og nærlys i forskjellig reflektor er det ikke lov til å bruke fjernlys + tåkelys.

Nesten fascinerende hvor mye vandrehistorier som går på diverse forum angående regler for lysbruk.

Det vil si at bmw e30,aldri får noe nytte av slike lys ved lovlig bruk.Hmm snodi.

Jeg tror man kan bruke dem sammen med fjernlys selv om man har doble lykter, det regnes ikke som nærlys når nærlysene er på sammen med fjernlys. Men hva er vitsen å ha de sammen med fjernlys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ble stoppet av polisen for vel 1mnd siden, var mørkt og guffent vær, da gjaldt det "å vise muskler" i trafikken. Noe Konstabel Gretten ikke likte.

Men han påpekte også grøfte-nærlys kombinasjonen min. Jeg har så svake grøftelys at jeg ikke ser at de er på når jeg sitter i bilen, så jeg glemte å skru de av. Må ærlig innrømme at de kun er der for utseende. Konstabelen sa at han veldig gjerne skulle ha 2000,- av meg der og da. Men endret litt humør og holdning da jeg sa at han selv kjørte med grøftelys da han tok meg igjen. De sto forsåvidt på sammen med nærlys da vi stod parkert nær veien, da det var mørkt. Jeg fikk beholde mine 2000,- :)

Han sa også at det var lov med park/grøftelys på belyst område. Så neste gang jeg blir stoppet for park/grøftelys etter skumring der det er belyst, viser jeg enkelt og greit til denne politimannens tjeneste-id. Og ber de informere sine egne lovlangere om hva som er rett og ikke rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her har det utartet seg!

Jeg har aldri i mitt liv blitt blendet av tåkelys, men heller feil justerte nærlys og langlys.

Ikke akkurat overraskende utsagn i og med at du selv bevisst kjører med tåkelys på kveldstid kun fordi det skal være kult.

Kan ikke se noen problemer i det hele tatt med å kjøre med ae og tåkelys om natta så lenge veien er opplyst. Da sikter jeg til feks Oslo sentrum og ikke en gudsforlatt bygdevei med 300m mellom lyktestolpene.

Problemet for deg er at det ikke er lov. Og tro det eller ei; det er en grunn til at det ikke er lov.

Og ja Hylland, nærlys å tåkelys er kult

Sikkert kult helt til du skjønner hvorfor det ikke er lov. Eller evt. står i veikanten og må ta i mot et forenklet forelegg.

Ro deg ned nå Kilronan, greit at du er overstadig engasjert rundt dette temaet, men ikke kom med grunnløse antagelser. Det at jeg synes det tar seg bra ut med parklys og tåkelys betyr ikke at jeg bruker det etter det er mørkt. Det er sikkert en eller annen grunn til at det ikke er lov, men skal du forsvare alle lover og vedtekter knyttet til vegtrafikk i Norge har du en liten jobb foran deg.

Restify: Den tjeneste id'n skulle jeg likt å hatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kjører sjelden bevisst med feiljusterte lys.

Beklager men kan ikke si meg enig, for jeg vet de finnes de som justere lysene sine slik at de skal se bedre uten omtanke på andre i trafikken. De som gjør dette er også ofte de som har vært lengre i trafikken enn oss andre.

At man har vært lengre i trafikken betyr ikke nødvendigvis at man er smartere enn andre. De smarte er faktisk de som overholder det kjørelæreren har lært de gjennom flere år.

Så mener jeg også at det skulle vært en type kontroll hvert 5. år elns som viser hvor godt folk kan kjøre og hvor vidt de overholder trafikkregler. Finnes alt for mange tufser ute i trafikken.

Det skulle også vært bedre opplæring i parkering! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro deg ned nå Kilronan, greit at du er overstadig engasjert rundt dette temaet, men ikke kom med grunnløse antagelser. Det at jeg synes det tar seg bra ut med parklys og tåkelys betyr ikke at jeg bruker det etter det er mørkt.

Du har nevnt tidligere i tråden at du ikke kan se noen problemer i det hele tatt med å kjøre med ae og tåkelys om natta så lenge veien er opplyst. Det var basis for mine 'grunnløse antakelser'

Det er sikkert en eller annen grunn til at det ikke er lov, men skal du forsvare alle lover og vedtekter knyttet til vegtrafikk i Norge har du en liten jobb foran deg.

Jeg er tydeligvis den eneste her på bruket som har ork til å faktisk slå opp i loven for å se hva som virkelig står der. Og så lenge lovene er gjeldende så er vi forpliktet til å overholde dem; deg selv inkludert.

Folk kjører sjelden bevisst med feiljusterte lys.

Beklager men kan ikke si meg enig, for jeg vet de finnes de som justere lysene sine slik at de skal se bedre uten omtanke på andre i trafikken.

Jeg er sikker på at det finnes et antall mennesker som gjør alle mulige slags ting uten omtanke for omverdenen, men tror neppe de representerer noen majoritet.

Skjønner ikke diskusjonen. Har alltid på både grøftelys og nærlys og har aldri tenkt på dette som noe problem hverken for andre eller meg selv når jeg møter likesinnede .. :roll:

Hvis du ikke tar poenget etter å ha lest hele denne tråden så ville jeg rykket tilbake til start og lest gjennom den en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte tur/retur Bergen-Oslo denne uka, og i h*lv*te så mange IDIOTER det er på veiene.

Vanvittig mange som kjører med tåke- og nærlys på kvelden, og veldig ofte så blir man blendet.

Og det virker som om dette er spesielt utbredt på landsbygda.

Når det kommer en tulling med tåke- og nærlys mot meg, så får'n smake fjernlysa uan-forbanna-sett. Folk må for svarte lære seg reglene. Flere ganger jeg måtte bremse kraftig opp fordi jeg ikke kunne se veien foran meg.

Selv har jeg tåkelys på min bil, og har brukt de i tett tåke og vanskelige kjøreforhold, men jeg blender -alltid- tåkelysene når det kommer biler imot.

Enig med deg der! Flasher også med fjernlysene når det kommer en tulling med nærlys+kurve/tåkelys. Selv har jeg glassklare tåkelys, de lyser ikke no særlig mer enn 10 meter, men er SINNSYKT irriterende å få i trynet! :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte tur/retur Bergen-Oslo denne uka, og i h*lv*te så mange IDIOTER det er på veiene.

Vanvittig mange som kjører med tåke- og nærlys på kvelden, og veldig ofte så blir man blendet.

Og det virker som om dette er spesielt utbredt på landsbygda.

Når det kommer en tulling med tåke- og nærlys mot meg, så får'n smake fjernlysa uan-forbanna-sett. Folk må for svarte lære seg reglene. Flere ganger jeg måtte bremse kraftig opp fordi jeg ikke kunne se veien foran meg.

Selv har jeg tåkelys på min bil, og har brukt de i tett tåke og vanskelige kjøreforhold, men jeg blender -alltid- tåkelysene når det kommer biler imot.

Slutt å klag... nærlys å tåkelys er kult

kult??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politierne har nemlig for lite å gjøre,derfor lager vi noen ekstra regler som dem kan få inn noen ekstra kroner på. Grunnen dem har er at med spredere på ser man ikke like langt frem i mørket,synet blir trekt mot det sterkest belyste området-som da er rundt bilen og ikke lengst frem...

Kan ikke si meg enig i dette,etter mine egne "tester". Alt dreier seg om å få tyna oss for penger! Stem regjeringsskifte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkelys er kun tilat med parklys,og utrolig mensant fjernlys.

Stemmer ikke helt. Kjøretøyforskriften sier at "dersom det nyttes atskilte lykter for fjern- og nærlys, skal nærlysene være koplet slik at de også lyser når fjernlysene er tent."

Altså på biler med fjernlys og nærlys i forskjellig reflektor er det ikke lov til å bruke fjernlys + tåkelys.

Nesten fascinerende hvor mye vandrehistorier som går på diverse forum angående regler for lysbruk.

Nei, det er ikke helt korrekt.

På BMW hvor det er separate reflektorer til fjern og nærlys, så kan man ikke bruke fjernlys sammen med tåkelys. Men uten at man skrur på brytern for nærlys, kan man heller ikke skru på fjernlysene. Det man derimot kan skru på er "lyshorn". Dette er på bmw og mercedes når man hendelen til seg, fjernlys er som kjent når man dytter spaken fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at tåkelys er forbudt i mørket er at de reflekterer lyset i veibanen, særlig om høsten når det er mørkt og vått ute. Og i kombinasjon med nærlys blir lysmengden enda større, noe som gjør at førere i motgående kjørebane får ødelagt nattesynet når de møter denne "lysveggen".

For å kompensere for denne lysveggen, så bruker jeg fjernlys (med ekstralys hvis det er på bilen) for å kompensere for ødelagt nattsyn og for å ha oversikt over veibanen forover som ellers ville vært usynlig for meg. Om vedkommende bilist da blir trukket mot lyset, så ser jeg hvertfall hvem av oss som beveger seg over i motgående kjørefelt, og jeg kan ta en unnamanøver hvis dette trengs.

Forøvrig rart at ikke politiet og UP har sett på dette som en flott inntektskilde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...