Gå til innhold

Bensinforbruk m50b20!


tobben!
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har en 320, 92 modell med m50b20 motoren og manuellkasse, og synes selv den bruker relativt mye bensin. Ligger på ca 1,3 liter på mila, og da kjører jeg helt normalt. Dvs. ikke noe griskjøring, men heller ikke noe sparekjøring. Det er riktignok hovedsaklig bykjøring og småkjøring, men jeg synes fortsatt at det er ganske mye. På langkjøring ligger den på ca 0,9 på mila. Noen andre med denne bilen som har lignende forbruk eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 320i med M50B20 motoren er ikke kjent for å være en sparegris når det gjelder bensinforbruket. Iht. BMW skal modellen ha et gjennomsnitlig forbruk på 0,95 liter/mil ved blandet kjøring og dermed er ikke et forbruk på 1,1-1,2 liter/mil unormalt hvis man tar i betraktning at bilen er 15 år gammel og temperaturen utendørs er lav. Et forbruk på 1,3 liter pr. mil er nok litt i overkanten av hva bilen bør bruke ved alminnelig kjøring og jeg ville ha bestilt tid på et verksted for å få dette sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hørt så. Jeg personlig kan ikke uttale meg om dette, men gjenngir det jeg har blitt tipset om. Det er nok riktig at intensjonen fra BMW var at dette kjedet ikke skulle behøve å skiftes, men det er klart at biler som er kjørt langt blir utsatt for slitasje også i drivkjedet. Mulig jeg sjekker opp om det går an å stramme det først, men skal hvertfall sjekke ut det. Her er linken til en annen tråd ang. temaet med reg.kjede:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=33223&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke på firerne det er anbefalt registerkjedeskifte på 200.000km?

Fireren er det vel et "must" å skifte reima, er ikke sikker på intervallet, men antar det er hver 100K eller antall år på biler som går lite.

Har du reim på din 4er alså M40 motor så er intervellen på 40000 km. eller x år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M50B20 motoren har register/kamakselkjede og jeg kan ikke se hvordan denne kjeden skulle ha en betydning for bensinforbruket. Alt kjeden gjør er å drive kamakselen rundt i en synkronisert takt med stemplene så de ulike ventilene åpner og lukker på et korrekt tidspunkt i forhold til hvor stemplene er til enhver tid. Hvis kjeden ryker eller kommer ut av takt er en ventilsalat resultatet. Med andre ord... enten så er alt som det skal være eller så er det helt galt... mye mer galt enn et litt høyt bensinforbruk... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...