larserso Skrevet November 23, 2006 Skrevet November 23, 2006 Beklager å bryte inn i tråden, men siden noen nevnte dette med bremseskiver så må jeg bare spørre. Såg på en E46 touring 2000 som hadde gått 89.000 for et par uker siden. Denne hadde veldig slitte skiver og to servicehefter (ikke service i "bmw-boka" mellom 20' og 60') Jeg kjøpte ikke. Er det mulig at skivene kan være veldig slitt etter så kort tid?? (det var en tydelig kant utenfor feltet som klossen berører)
KennetG Skrevet November 23, 2006 Skrevet November 23, 2006 Beklager å bryte inn i tråden, men siden noen nevnte dette med bremseskiver så må jeg bare spørre. Såg på en E46 touring 2000 som hadde gått 89.000 for et par uker siden. Denne hadde veldig slitte skiver og to servicehefter (ikke service i "bmw-boka" mellom 20' og 60') Jeg kjøpte ikke. Er det mulig at skivene kan være veldig slitt etter så kort tid?? (det var en tydelig kant utenfor feltet som klossen berører) det kan være vanlig ja. Utifra det de sier på naf så holder bremsesskivene på bmwene ca 100000km. dette ved normal kjøring. viss bilen da har vært "aktivt" kjørt med en del aks og kraftige nedbremsinger, så kan de gå tidligere ja. dersom du kjører litt hardt, så stiger tempen i bremseskivene, og de slites fortere.men det var nå vel litt rart det med at bilen at den har to servicehefter?eller er det en feilskriving ute å går?to serviver du mente?Er ikke service intervallene 30000 på de bilene der eller er det jeg som roter nå?dvs at den bilen skulle hatt en sjekk etter at den var innkjørt, og deretter på 30 tusen så på 60 tusen??stemmer ikke det da?kan hende jeg er helt på bærtur nåda men..hehe
Martin. Skrevet November 23, 2006 Forfatter Skrevet November 23, 2006 Glemte å legge til at bilen har et komplett service hefte. Dette taler vel for at bilen kun har gått 94k?
wheelman Skrevet November 23, 2006 Skrevet November 23, 2006 jeg har i den senere tid tenkt samme tanken eng min egen 98 E36 touring som i følge teller hadde gått 134000 da jeg kjøpte den, frontruta mi er skikkelig oppripa og slitt , men det er jo fort gjort hvis man kjører viskerne uten våte vinduer og med litt sandstøv på , skal EN DEL til for og ripe sikkerhetsglass
R Andersen Skrevet November 23, 2006 Skrevet November 23, 2006 jeg har i den senere tid tenkt samme tanken eng min egen 98 E36 touring som i følge teller hadde gått 134000 da jeg kjøpte den, frontruta mi er skikkelig oppripa og slitt , men det er jo fort gjort hvis man kjører viskerne uten våte vinduer og med litt sandstøv på , skal EN DEL til for og ripe sikkerhetsglass Sikkerhetsglass? Hva er det? Det er vel snakk om en helt vanlig frontrute? Biler som går i Tyskland pleier som regel å ha masse steinsprut i fronten + frontruten pga at de ligger i rumpa på hverandre i høye hastigheter på autobahn, så trenger ikke å ha gått så langt selv om bilen har stygg frontrute..
wheelman Skrevet November 23, 2006 Skrevet November 23, 2006 alle ruter i biler er av da av sikkerhetsglass... eller herdet glass om du vill... jeg jobber med bildekor og jeg har aldri opplevd å ripe opp ruter når jeg kutter folie, selv om det er en ny skalpell... en stein som kommer i 300kmt er jo noe annet en litt sand kombinert med vindusviskere da:) var helst det jeg tenkte på...
Champ Skrevet November 23, 2006 Skrevet November 23, 2006 min bil er impotert fra tyskland da og kom til norge i 2001 eller var det 2002. og skjære med en "ren"skalpell" kan ikke sammenlignes med stein eller sandkorn da disse lager mye større friksjon og har urene kanter, prøv å dra en liten stein over ruta slik du gjør med en skalpell og sjangsen for at du vil merke det er stor, på min bil er det masse bittesmå hakk over hele frontruta, disse er kjempesmå men når sola står rett på eller i mørket med motgående lys i mot vises det godt, kan også se spor etter viskerne , og det er ikke rene spor etter viskerne men tydelig sand som er blitt dratt med viskerne, og det vises. Jeg personlig legger ikke alt for mye i det at ruta er slitt\ripete mange måter å få til det på , spess her i tromsø med skikkelig mye støv+sand på høst og vårtiden, inni bilen min ser alt helt nytt ut nesten , pedaler, setetrekk,girkule og typiske sliteplasser ser bra ut, men det alene betyr jo ikke at noe ikke kan være bytta ut eller at triptelleren ikke er tukla med
Fredrik Skrevet November 23, 2006 Skrevet November 23, 2006 94000 Km for en 10 år gammel og tidligere tysk bil er ikke mye. Det er knapt 9500 Km gjennomsnitlig pr. år. I Tyskland er det helt normalt at en alminnelig bil kjøres 25-30000 Km pr. år... ofte mye mer. Dette kan være en indikasjon på at bilen har kjørt lengre enn antydet. Hvis bilen har de originale bremseskivene burde de være mer eller mindre utslitte nå... hvis ikke kan man måle hvor slitte de er... og det kan også gi deg en indikasjon på hvor langt bilen har kjørt. Hva sier magefølelsen ?... er førersetet nedsittet ?... er førerdørens hengsler slitt ?... virker blinkerarmen løs i festet ?... er det slark i drivverket ved moderat av/på gass i 3. gear ?... osv. osv.
///MoePower Skrevet November 23, 2006 Skrevet November 23, 2006 Når det gjelder riper i frontrute: Prøv å måke av bilen med en vanlig spade og kom borti frontruta uten å ta spesiellt hardt i. Eller prøv å "skrap is" med spaden, da skal jeg love deg du får dype riper da! Har prøvd med herjebilen (en liten daihatsu jeg forsøker å drepe..)
Martin. Skrevet November 23, 2006 Forfatter Skrevet November 23, 2006 94000 Km for en 10 år gammel og tidligere tysk bil er ikke mye. Det er knapt 9500 Km gjennomsnitlig pr. år. I Tyskland er det helt normalt at en alminnelig bil kjøres 25-30000 Km pr. år... ofte mye mer. Dette kan være en indikasjon på at bilen har kjørt lengre enn antydet. Hvis bilen har de originale bremseskivene burde de være mer eller mindre utslitte nå... hvis ikke kan man måle hvor slitte de er... og det kan også gi deg en indikasjon på hvor langt bilen har kjørt. Hva sier magefølelsen ?... er førersetet nedsittet ?... er førerdørens hengsler slitt ?... virker blinkerarmen løs i festet ?... er det slark i drivverket ved moderat av/på gass i 3. gear ?... osv. osv. Har nå kjøpt bilen, men alt det du nevte over virker fint. Interiøret generelt ser lite brukt og pent ut, ikke noe slark e.l. i giraksse, dører blinkerarm osv. Men nå er den som sagt kjøpt, så får håpe at bilen holder
weheeE34 Skrevet November 24, 2006 Skrevet November 24, 2006 en annen ting er det visuelle. hvordan bilen ser ut i hjulhus, under bilen i motorom steinsprang osv. I motorrommet på min er der som det skulle vært nytt. ikke engang rust på eksosmanifoil. Og ellers så er blokka ren og tørr. ikke tæring eller noe sant som kan stamme fra veisalt eller dårlig renhold/vedlikehold.sjekk fukt under reservehjul i bagasjerom osv der skal være tørt. Rust under batterikassa i bagasjerommet. osv osv. Det visuelle forteller mer enn km telleren... henger meg på den, myye viktigere det
Champ Skrevet November 24, 2006 Skrevet November 24, 2006 Etter det jeg kan skjønner av denne så trenger ikke dette å få et heldig utfall hvis det er slik at det er tuklet med triptelleren og man kjører denne testen så vil lyset som indikerer at kmstand er feil komme på , og man vil da ikke få det bort uten at man gjennoppretter det til det opprinnelige tallet og jeg vil oppleve kansje en dramatisk verdisenking av bilen min, selv om jeg er uskyldig , SURT!! Noen som har prøvd dette og opplevd at det faktisk er avvik mellom disse to tallene og vet om lyset blir værende der eller om det forsvinner selv om man ikke resetter til opprinnelig tall ? hva ville feks dere gjort , ville dere gjort slik at det faktiske tallet kom opp, eller la det laveste tallet stå der hvis dette lyset ikke forblir stående der , i og med at jeg kjøpte bilen med det laveste tallet er jeg faktisk i tvil om hva jeg ville gjøre , selv har jeg jo ikke gjort dette og man ville jo føle seg lurt !!!
KennetG Skrevet November 24, 2006 Skrevet November 24, 2006 Etter det jeg kan skjønner av denne så trenger ikke dette å få et heldig utfall hvis det er slik at det er tuklet med triptelleren og man kjører denne testen så vil lyset som indikerer at kmstand er feil komme på , og man vil da ikke få det bort uten at man gjennoppretter det til det opprinnelige tallet og jeg vil oppleve kansje en dramatisk verdisenking av bilen min, selv om jeg er uskyldig , SURT!! Noen som har prøvd dette og opplevd at det faktisk er avvik mellom disse to tallene og vet om lyset blir værende der eller om det forsvinner selv om man ikke resetter til opprinnelig tall ? hva ville feks dere gjort , ville dere gjort slik at det faktiske tallet kom opp, eller la det laveste tallet stå der hvis dette lyset ikke forblir stående der , i og med at jeg kjøpte bilen med det laveste tallet er jeg faktisk i tvil om hva jeg ville gjøre , selv har jeg jo ikke gjort dette og man ville jo føle seg lurt !!! Dersom det skulle skje, altså at dioden begynner og lyse, så er det jo bare å slå av tenninga da, og håpe at det forsvinner??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå