Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjørte selv Sierra 2.0iS i 5 år med 115 slitte hester, og her en dag hadde jeg et lite kappløp mot en Sierra iS med ISbilen min.

Fikk fort erfare at 200 kubikk mindre og 25 hester mer var meeer enn nok å dra skikkelig i fra.

Men M42 motoren virker jo f*** ikke før 4500-5000 RPM føler jeg :x

Men hvor langt kjører dere folkens før dere skifter pluggene?

10-15k?

Har selv kjørt snart 8 mnd på de originale pluggene.

Regner med det er rundt 8500 km, siden bilen er kjørt rett over 11000k siden 16.des 2005.

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det ligger vel i ordet stempelfjærer..

Stempelfjærene presser seg jo ut mot sylinderveggene, så etterhvert som det slites forblir det like tett.

Og man skulle jo bare tro det ble "mer tett" siden stempelringer og sylindervegger slites til å passe "i hverandre" etterhvert.

Tror det var snakk i etter 200 eller var det 300 000km førstav at du begynner å merke tap, men da finnes det nye stempelringer som er hardere eller større eller hva jeg nå skal si.

Skrevet
[

Hmmm... det er kanskje mest et spørsmål om hvor gammel man er, men jeg forbinder den typiske "gammel-sekser" lyden med eksoslyden i hhv. M20 og M30 motorseriene (M30 er også kjent under navnet "storsekser´n"). Spesielt E30 325i og E28 535i har originalt fine lydbilder. Mye av den tidligere typiske sprø sekserlyden forsvant med 24-ventiler og katalysatorkravet... :roll:

Edit: Jeg bør kanskje legge til at de gamle motorseriene hadde støpejernsblokker og at det evt. også kan være en medvirkende årsak til at motorenes lydbilder endret seg.

Det dere snakker om er nok eksoslyd og alu blokk foringer ikke den på noen måte. Kan også få rå lyd med katalysatorer. Men det er ofte slik at den råeste lyden kommer når eksosen fra 6 sylindre går inn i ett rør og ikke 3 og 3 sylindre i hvert sitt rør. Altså 320 har råere lyd enn de større modellene. 325 f eks høres ut som to tresylindrede motorer.

Skrevet

Leste i Autofilbladet om en test på Ford Mondeo.

Når bilen er helt ny skulle den kjøres inn.

Og 0-100 på vel på 11,3 sek når bilen var helt ny, og etter 5000 km kjøring, så var den 0,6/0,7 sekund raskere fra 0-100.

Så ja...den kan vel bare bli bedre og bedre opp til et visst punkt? :)

Skrevet
Det er ikke slik at motoren begynner med 150 hk når den er ny og så minker det km for km. Stempelfjærene tetter jo de vanligvis selv om motoren har gått langt, de begynner ikke å lekke mer og mer fra første start. Dette har vært diskutert tidligere og det ser faktisk ut til at noen tror det er slik. :lol:

Vi er nå ganske mange som mener at en motor langsomt blir mer og mer slitt for hver kilometer den kjører, men slitasjen er ikke lineær... den er størst til og begynne, for så stabilisere seg og endelig tilta igjen når motoren har kjørt langt. Mange faktorer påvirker slitasjen... oljekvalitet, ant. oljeskift, kaldstarter, kjørestil, services, ant. kjørte kilometer etc... ergo er slitasjen på en motor absolut et relativt fenomen. De siste større diskusjonene vedr. motor og slitasje finner dere her og her.

Skrevet

Det dere snakker om er nok eksoslyd og alu blokk foringer ikke den på noen måte. Kan også få rå lyd med katalysatorer. Men det er ofte slik at den råeste lyden kommer når eksosen fra 6 sylindre går inn i ett rør og ikke 3 og 3 sylindre i hvert sitt rør. Altså 320 har råere lyd enn de større modellene. 325 f eks høres ut som to tresylindrede motorer.

Hmmm... så en V8 motor høres ut som to firere... og en V12 motor høres ut som to seksere (alt. 4x3 sylindre)... den teorien er jeg ikke helt enig i selvom jeg forstår hva du mener... :wink:

Skrevet

Som BMW-728i skriver så ligger det i navnet stempelFJÆRER, selv om de slites er det like tett, og dermed like mange hk. Det er først når de er utslitt at motoren fort mister effekt, men da er km.standen svært høy ved normal bruk av motoren. Stempelfjærene er like tette etter 150.000 som etter 10.000 km,. Og faktisk bedre enn når den er helt ny. Det er jo bare å ta komptest det.

Skrevet

...Her må jeg si meg enig Fredrik. Ingenting som slår sekserlyden til M20. M30 har også et fint lydbilde, men jeg må si at jeg syntes M20 virker mer i harmoni..

Kremt, S50, RB 26 og 2JZ-GTE slår vel alle lyden til m20en...eller?

Skrevet
[

Hmmm... det er kanskje mest et spørsmål om hvor gammel man er, men jeg forbinder den typiske "gammel-sekser" lyden med eksoslyden i hhv. M20 og M30 motorseriene (M30 er også kjent under navnet "storsekser´n"). Spesielt E30 325i og E28 535i har originalt fine lydbilder. Mye av den tidligere typiske sprø sekserlyden forsvant med 24-ventiler og katalysatorkravet... :roll:

Edit: Jeg bør kanskje legge til at de gamle motorseriene hadde støpejernsblokker og at det evt. også kan være en medvirkende årsak til at motorenes lydbilder endret seg.

Det dere snakker om er nok eksoslyd og alu blokk foringer ikke den på noen måte. Kan også få rå lyd med katalysatorer. Men det er ofte slik at den råeste lyden kommer når eksosen fra 6 sylindre går inn i ett rør og ikke 3 og 3 sylindre i hvert sitt rør. Altså 320 har råere lyd enn de større modellene. 325 f eks høres ut som to tresylindrede motorer.

Eksosmanifolden på en M20 er vel todelt den også!?. Og går i 2 rør hele veien bakover, så den forklaringen funker ikke for meg!

Om man merker at bilen begynner å dra dårligere ved et vist punkt så er det nødvendigvis ikke en motorfeil, det kan være gående eller dårlige foringer i drivverk og oppheng. Jeg skal ihvertfall skrive under mange ganger på at et skikkelig understell lokker fram mer krefter enn et slitt.

Skrevet
Som BMW-728i skriver så ligger det i navnet stempelFJÆRER, selv om de slites er det like tett, og dermed like mange hk. Det er først når de er utslitt at motoren fort mister effekt, men da er km.standen svært høy ved normal bruk av motoren. Stempelfjærene er like tette etter 150.000 som etter 10.000 km,. Og faktisk bedre enn når den er helt ny. Det er jo bare å ta komptest det.

Det er korrekt at kompresjonen er høyere når sylinderforingene og stempelfjærene har kjørt seg til, men slitt blir disse også med tiden. Dog ikke signifikant ved 150000 Km... si 3-4 hundredetusen kilometer og kompresjonen er ofte klart dårligere enn da motoren var ny. Det er forøvrig mange bevegelige og ikke bevegelige deler i en motor som slites med tiden og som kan ha betydning for effekten... sylinderforinger, stempelfjærer, ventilseter, kamakselforinger, pakninger, lagre, dyser, LMM etc. Ikke alt er kostbart å erstatte eller reparere, men når en bil har kjørt langt er det ikke alltid økonomisk forsvarlig å begynne å lete etter feil. Det er en grunn til at serviceheftene ofte mangler stempler etter 150000 Km. Det har dog intet med selve motorens kvalitet å gjøre, men korrekt service og oljeskift har trolig størst betydning av alt for en motors levetid. Mange sender dessverre den regningen videre til neste eier... :roll:

Skrevet

ok..... hvordan kjører man en bil "voksent" da ? hvordan kjøre bilen for å bevare hestene best mulig og unngå tap av effekt mest mulig ? lusekjøring eller høyt turtall ?

min bil er en 98 mod og importert til norge i 2000, vil jeg normalt mista mye effekt gjennom de årene den har gått sine 135000 km?

Skrevet

Kjør normalt, da får bilen en fin blanding av høyt og lavt turtall, og oljeskift minimum hver 10000.

Generelt sett tror ikke bilen har mistet noen merkbar effekt siden 98.

Skrevet
ok..... hvordan kjører man en bil "voksent" da ? hvordan kjøre bilen for å bevare hestene best mulig og unngå tap av effekt mest mulig ? lusekjøring eller høyt turtall ?

min bil er en 98 mod og importert til norge i 2000, vil jeg normalt mista mye effekt gjennom de årene den har gått sine 135000 km?

Jeg er helt enig med "E46Hazey"... 135000 er under normale omstendigheter ikke nok ant. kilometer for å kunne registrere/måle et signifikant tap av effekt. God pleie, jevnlig oljeskift, forsiktig med gassen når motoren er kald... det er de viktigste komponentene for en lang levetid på motoren.

En gammel Porschemekaniker jeg kjente i Tyskland (Herr Becker, verksmester ved Porsche i Offenburg) la i tillegg til følgende for å kunne oppnå en lang levetid på motoren (spesielt hvis man kjører mye på Autobahn): Maksimalt en halv times topphastighet av gangen etterfulgt av minst 15 minutter på halv fart hvis stopp er umiddelbart nødvendig. Vent 2-3 minutter på tomgang før motoren stoppes ved f.eks bensinpåfylling.

Skrevet

hvorfor vente 2-3 min på tomgang ? hva er effekten men får ev det ?

og skifte olje hver 10000 hørtes veldig ofte ut synes jeg, men jeg er n00b på biler og tar all info og gjør som er best for bilen , jeg vil gjerne et den holder lenge og beholder mest mulig av sin verdi.

Skrevet
hvorfor vente 2-3 min på tomgang ? hva er effekten men får ev det ?

Når motoren går kontinuerlig på 5-6 tusen rpm i lengre tid utvikler den også en sterk varme som på en eller annen måte må ledes effektivt bort fra motoren. Hvis man stopper direkte for å f.eks fylle bensin etter en slik omgang vil man påføre motoren unødvendig slitasje iom at bl.a fartsvinden ikke lenger kjøler motoren og radiatoren. Ergo er det best at kjølesystemet innenfor en rimelig tid får redusert temperaturen mest mulig på vitale deler før motoren stoppes. Folk som kjører på bane tar de samme forholdsregler etter et løp. Det skal nevnes at noen biler har både elektriske vannpumper og radiatorvifter... og der behøver man naturligvis ikke å ta tilsvarende forholdsregler. Ved alminnelig kjøring på norske veier er det ikke nødvendig å tenke en ekstra gang på motorens kjøling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...