Gunnar Skrevet November 28, 2006 Skrevet November 28, 2006 Sier seg selv at disse dekkene er for myke og drenerer for dårlig. Det siste punktet ditt her er noe jeg har hørt andre også si, og kan ikke fatte og begripe hvordan dere får til å stemme. For det første så er det konstant våte veier på vinteren, noe som tilsier at piggfrie dekk bør være mye bedre på våte veier enn sommerdekk. Sommerdekk er relativt harde i gummien, og er laget for å tåle høy fart på varm tørr asfalt, mens piggfrie dekk som regel er begrenset til 180km/t, og primært er ment for våte/glatte veier. I tillegg har alle erfaringene _mine_ fra piggfrie vinterdekk vs. sommerdekk vist at piggfrie vinterdekk sitter MYE bedre på våte veier enn sommerdekk! Jeg hadde ingen problemer med å få 235/40-18" sommerdekk til å slippe litt i rundkjøringer på vått dekke med 520en, men for å få 205/55-16" piggfrie Continental til å slippe måtte jeg virkelig jobbe for det. Men på tross av dette så er det selvfølgelig ingen grunn til å kjøre piggfrie vinterdekk på sommeren. De er elendige på tørr asfalt og slites sykt fort når det blir varmt. Ikke finn på å kjør på varm autobahn med piggfrie vinterdekk...
|_BMW_| Skrevet November 28, 2006 Forfatter Skrevet November 28, 2006 Takker for masse bra svar! Mender seff 225 og 235;) hehe... Tror det blir pikkfrie vinterdekk da! Men noen som har en formening om hva som er en fornuftig pris for fire dekk i den dimmen?
Kjell Z3 Skrevet November 28, 2006 Skrevet November 28, 2006 Piggfrie dekk er har mye dårligere egenskaper på våt veg enn sommerdekk, det er hevet over en hver tvil gjennom utallige tester. Dette både når det gjelder sideveis grep og bremselengde.
|_BMW_| Skrevet November 28, 2006 Forfatter Skrevet November 28, 2006 Ja , men de kommer bare til og bli brukt på vinteren da;)
Kjell Z3 Skrevet November 28, 2006 Skrevet November 28, 2006 Om vinteren er de helt OK. Her litt om sommeregenskapene. http://www.conti-online.com/generator/w ... re_no.html
535-91 Skrevet November 28, 2006 Skrevet November 28, 2006 Disse har jeg i 225/60-15 og de sitter ekstremt godt på vått føre, aldri vært borte i noe bedre verken sommer eller vinterdekk!http://www.nokiantyres.com/passengercars_product_en?product=610503&name=NOKIAN+WR Fungerer utmerket for meg gjennom vinteren i Oslo/Akershus.
535-91 Skrevet November 28, 2006 Skrevet November 28, 2006 http://www.nokiantyres.com/passengercar ... =NOKIAN+WR "Nokian WR – the world’s fastest friction tyre Nokian WR is the world’s fastest friction tyre that has been designed especially for the changing winter conditions of Central Europe. Safety in all weather conditions Nokian WR has good grip in the rain and also when you get surprised by snow. Nonetheless, its driving comfort is excellent on a dry road as well. The tyre’s groove angle has been tailor-made for each size, providing more accurate driving and effectively preventing aquaplaning".
mortena Skrevet November 28, 2006 Skrevet November 28, 2006 Piggfrie dekk er har mye dårligere egenskaper på våt veg enn sommerdekk, det er hevet over en hver tvil gjennom utallige tester. Dette både når det gjelder sideveis grep og bremselengde. Word! Slik er det bare..
grohl Skrevet November 28, 2006 Skrevet November 28, 2006 Tror det blir pikkfrie vinterdekk da! Ja jeg håper du går for de PIKKfrie, har hørt det er nesten like bra som "kukkfrie"
hagenisse Skrevet November 28, 2006 Skrevet November 28, 2006 I tillegg har alle erfaringene _mine_ fra piggfrie vinterdekk vs. sommerdekk vist at piggfrie vinterdekk sitter MYE bedre på våte veier enn sommerdekk! Hva slags regummierte møkkadekk kjører du på? Mine toyo t1-r i 215/45/17 satt mye bedre på vått enn X-ice i 225/45/17 som jeg har på nå. Spesielt med bremsing er det veldig merkbart. Og da er vinterdekka nye i år, mens sommerdekka var nesten utslitt..
mortena Skrevet November 28, 2006 Skrevet November 28, 2006 I tillegg har alle erfaringene _mine_ fra piggfrie vinterdekk vs. sommerdekk vist at piggfrie vinterdekk sitter MYE bedre på våte veier enn sommerdekk! Hva slags regummierte møkkadekk kjører du på? Mine toyo t1-r i 215/45/17 satt mye bedre på vått enn X-ice i 225/45/17 som jeg har på nå. Spesielt med bremsing er det veldig merkbart. Og da er vinterdekka nye i år, mens sommerdekka var nesten utslitt.. Har akkurat samme erfaringen. Vinterdekk på våt vei vår og høst gir et veigrep som ikke kan sammenlignes med sommerdekk. Det er jo da seff en forutsetning at man ikke kjører på steinharde regumierte jalladekk fra Bangladesh om sommeren.
maxmix Skrevet November 28, 2006 Skrevet November 28, 2006 Det siste punktet ditt her er noe jeg har hørt andre også si, og kan ikke fatte og begripe hvordan dere får til å stemme. For det første så er det konstant våte veier på vinteren, noe som tilsier at piggfrie dekk bør være mye bedre på våte veier enn sommerdekk. Sommerdekk er relativt harde i gummien, og er laget for å tåle høy fart på varm tørr asfalt, mens piggfrie dekk som regel er begrenset til 180km/t, og primært er ment for våte/glatte veier. I tillegg har alle erfaringene _mine_ fra piggfrie vinterdekk vs. sommerdekk vist at piggfrie vinterdekk sitter MYE bedre på våte veier enn sommerdekk! Jeg hadde ingen problemer med å få 235/40-18" sommerdekk til å slippe litt i rundkjøringer på vått dekke med 520en, men for å få 205/55-16" piggfrie Continental til å slippe måtte jeg virkelig jobbe for det. Men på tross av dette så er det selvfølgelig ingen grunn til å kjøre piggfrie vinterdekk på sommeren. De er elendige på tørr asfalt og slites sykt fort når det blir varmt. Ikke finn på å kjør på varm autobahn med piggfrie vinterdekk... Helt enig... kan skrive under på at mine vredestein wintrac extreme funker meget bra på våt asfalt, merker nesten ingen forskjell fra mine sommerdekk!! helt ærlig så er de veldig bra på tørr asfalt og, eneste er vell at de slites litt for fort på tørr asfalt så det er vell egentligt best og bruke de på vinteren og i overgangsfasen mellom vinter/vår og høst/vinter... og autobahn takler de fint, de er stemplet W = 270km/t
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå