Gå til innhold

Vinterdekk

Andycam
 Share

Anbefalte innlegg

Syntes vinterdekkene mine virker veldig "glatte" på asfalt.

Tok en test i dag:

Holdt 60 km/t i 3. gir på et rettstrekke med tørr asfalt og flatet til. DSC-lampen gikk amok!

Skal nevnes at det var +12.5 grader i følge temperaturmåleren, så forholdene er jo ikke akkurat ideelle. Men syntes det var litt overraskende. Ikke søren om jeg hadde vært i nærheten av å klare det der på sommerdekkene.

Dekk: Nokian Hakkepelitta RSi

Dim: 205/55/16

Motor: M54B22

Er dette vanlig med alle vinterdekk, eller er det mine dekk som er alt for myke?

Så vidt jeg kan se er det fire alternativer:

1. Alt for varmt for vinterdekk i dag

2. Jeg som ikke har hatt bil med dsc lampe før og dermed ikke har fått så klare indikasjoner på vinterdekk.

3. Bra moment i motoren. ;)

4. Veldig myke dekk!!

Om noen med Continental conti3 piggfritt får samme resultatet, så slår jeg meg til ro med det.

Det skal forøvrig også nevnes at jeg merker stor forskjell generellt fra sommerdekkene ved våt vei og lavere temperaturer. Det var bare i dag jeg fant ut at jeg skulle teste litt siden det var tør vei og alt. At det slipper lett på vått er ikke like oppsiktsvekkende. ;) Dekkene ble satt på for ca en mnd siden og bør ha gått sine 1000 km innkjøring nå. I alle fall de som står bak. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke de samme dekkene som du har men jeg har samme motor. Og jeg klarer ikke å få DSC-lampen til å blinke i 3 gir fra 60 km/t. Men i 2. gir så skjer det ting med lampen om jeg ligger på ca. 4000 omdr. og gir på. Synes nok det hørtes litt glatt ut det der ja...

Jeg har 205/55-16 av typen Yokohama Iceguard 721 som er på sin 2. sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel heller det at gummien er så myk og gir etter så mye at overfølsom håpløs antispinn og det der slår inn... la om på min søndag jeg og bilen er mye mer vinglete ved akselrasjon... dro opp til 170 og bilen vinglet med bakenden...dvs den spinner ikke bare vandrer på den myke gummien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel heller det at gummien er så myk og gir etter så mye at overfølsom håpløs antispinn og det der slår inn... la om på min søndag jeg og bilen er mye mer vinglete ved akselrasjon... dro opp til 170 og bilen vinglet med bakenden...dvs den spinner ikke bare vandrer på den myke gummien...

Driver du å kjører i 170 med vinterdekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ikke du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driver å driver... tok på vinterdekk for 3 dager siden så... uansett hva er problemet og hva har du med det?

har kjørt både fortere og saktere med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...