Ca///e Skrevet November 30, 2006 Share Skrevet November 30, 2006 Kjell Z3: Nå har ikke jeg hørt alle dieselmotorer som finnes på markedet i dag og heller ikke de alle råeste, men jeg prøvekjørte en Auda A6 2,7 V6-TDI med 180HK her i fjor.. Den gikk VELDIG pent! Må nesten inrømme at det var vanskelig å høre at det var diesel når den stod der å gikk på tomgang! Dette er jeg ikke enig i. En Audi 2,7 TDI høres på lang vei på tomgang i mine ører i alle fall. Sammenlignet med 3,0 literen til BMW er den rene traktoren. Og oppover i registeret så er 2,7 rett og slett svaret på hvordan KLAKK høres ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet November 30, 2006 Share Skrevet November 30, 2006 Om man ser bort fra lyden (selv om de nye commonrail-dieslene er temmelig stillegående) og den forbaska diesellukta, så er en dieselmotor i dag sjelden levert uten turbo, og dermed er de sterkere enn tilsvarende bensinalternativ - som ennå leveres uten turbo. Og vedr. forbruk så er dagens dieselmotorer så effektive at de ofte må utstyres med egen kupévarmer for å holde kupéen behagelig en kald norsk vinterdag. Motorene avgir ikke nok varme til at kjølevannet alene klarer komfortoppvarming. Men så er det slik at etterspørsel avgjør pris - så det er nok ikke lenge til diesel er dyrere enn bensin - og like dyrt pr. mil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ioctl Skrevet November 30, 2006 Share Skrevet November 30, 2006 Men så er det slik at etterspørsel avgjør pris - så det er nok ikke lenge til diesel er dyrere enn bensin - og like dyrt pr. mil. Og la oss ikke glemme at selv om energiuttaket av en liter diesel er større så brukes det 15% mer råolje på å lage en lite diesel enn en liter bensin. Nå hater ikke jeg diesel så veldig som en kanskje kan få inntrykk av, men det latterlige favoriseringen av diesel med de nye avgiftene gjør meg litt rød i toppen. Og Hk avgiften er det som virkelig tak kaka. Nei la oss få Nm avgift Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sunspec Skrevet November 30, 2006 Share Skrevet November 30, 2006 Men det er jo rått med en svær diesel da. Nå drar jeg den kanskje litt langt, men tenk på lastebiler? En svæær truck med V12 og lite lydemping er rå lyd. Jeg vet ikke om dere har hørt forsvarets branntrucker! Da snakker vi Diesel V12 power Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet November 30, 2006 Share Skrevet November 30, 2006 Og vedr. forbruk så er dagens dieselmotorer så effektive at de ofte må utstyres med egen kupévarmer for å holde kupéen behagelig en kald norsk vinterdag. Motorene avgir ikke nok varme til at kjølevannet alene klarer komfortoppvarming. Det har vi diskutert i en tidligere tråd også. Det er helt klart en grunn til at webasto er standard på mange av BMW sine diesel biler. Det betyr jo også at "forbruket" vil gå opp på kalde dager, om ikke så veldig mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ioctl Skrevet November 30, 2006 Share Skrevet November 30, 2006 Men det er jo rått med en svær diesel da. Nå drar jeg den kanskje litt langt, men tenk på lastebiler? En svæær truck med V12 og lite lydemping er rå lyd. Jeg vet ikke om dere har hørt forsvarets branntrucker! Da snakker vi Diesel V12 power Jepp - høres rått ut nettopp i LASTEBILER En heftig japsesykkel høres også rå ut når den drar ut 11000 RPM, men det er allikevel ikke den lyden en ønsker skal komme ut fra en lastebil... Men alt er vel en vane sak går jeg ut fra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a-olsen Skrevet November 30, 2006 Share Skrevet November 30, 2006 Dette er dieselmotoren sin det... http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=237093&cat=12 http://www.autoblog.com/2006/11/22/touareg-v10-tdi-tows-a-747/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet November 30, 2006 Share Skrevet November 30, 2006 Off topic! La meg imponere deg a-olsen... Trekking av fly David Huxley fra Australia trakk et Boeing 747-400 passasjerfly hele 91 m på flyplassen i Sydney den 15. oktober 1997. Flyet veide 187 tonn! Kilde: http://www.nrk.no En 747-400 har 20 tonn større take-off vekt enn 747-200! Hvorfor kjøre Touareg når man kan gå da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 30, 2006 Share Skrevet November 30, 2006 Vi har jo tidligere diskutert om fremtiden pga. ny teknikk (direkte innsprøytning og små kompressor/turboladere) trolig ikke tilhører dieselbiler, men bensinbiler. Et veldig godt eksempel er Golf GT TSI som har en 1,4 liter bensinmotor med både turbo og kompressor. Motoren yter i dag 170 HK ved 6000 rpm og 240 Nm ved 1750 rpm. VW har i forbindelse med den nye Scirocco bl.a uttalt at denne motoren i fremtiden kommer med opp til 220 HK. Bugatti Veyron er et annet (om enn et ekstremt eksempel der først og fremst effekt har vært i fokus)... den har en W16 motor på knapt 8 liter med 4 mindre turboladere. Ytelsen er imidlertid formidabel... 1001 HK ved 6000 rpm og 1250 Nm ved 2200 rpm. Poenget er at bensinmotoren igjen er kommet på banen og nye sofistikerte motorkonstruksjoner gjør det nå mulig å få tilstrekkelig med hestekrefter, dreiemoment... og et fornuftig drivstofforbruk. BMW´s nye rekkeseksere... enten vi snakker diesel eller bensinmotorer... er illustrerende i denne sammenhengen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet November 30, 2006 Share Skrevet November 30, 2006 Men er ikke dette hovedsaklig snakk om turbovalg? Dieselmotorene har et momentregister som normalt er lavere enn bensinmotorene. Det velges underdimensjonerte turboer som leverer godt i midtregisteret, og som mister effekten høyere opp. Og det må jo være lønnsomt å få samme kraft utav en motor ved 2500 rpm i stedet for 4500 rpm? På bensinmotorer har jo trenden vært at turboen skal være med hele veien opp til rødfeltet - der de færreste av oss holder til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet November 30, 2006 Share Skrevet November 30, 2006 Kjell Z3: Nå har ikke jeg hørt alle dieselmotorer som finnes på markedet i dag og heller ikke de alle råeste, men jeg prøvekjørte en Auda A6 2,7 V6-TDI med 180HK her i fjor.. Den gikk VELDIG pent! Må nesten inrømme at det var vanskelig å høre at det var diesel når den stod der å gikk på tomgang! Helt enig. Samme intrykk har jeg. Og da ble den startet opp innendørs, hvor klangen er bedre og man hører lydene bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 30, 2006 Share Skrevet November 30, 2006 Men er ikke dette hovedsaklig snakk om turbovalg? Dieselmotorene har et momentregister som normalt er lavere enn bensinmotorene. Det velges underdimensjonerte turboer som leverer godt i midtregisteret, og som mister effekten høyere opp. Og det må jo være lønnsomt å få samme kraft utav en motor ved 2500 rpm i stedet for 4500 rpm?På bensinmotorer har jo trenden vært at turboen skal være med hele veien opp til rødfeltet - der de færreste av oss holder til. Det nye er vel at man kan kombinere flere forskjellige teknikker. Ulike turbo og kompressorteknologier har vært kjent i mange år, men nå kan man på en god måte bruke f.eks flere små turboladere og samtidig (trolig pga. variabel turbingeometri) få både et godt dreiemoment fra et lavt turtall og en god toppeffekt... uten at bensinforbruket eksploderer. BMW´s nye treliter bensinrekkesekser med biturbo i f.eks E90 335i er i så måte imponerende. Den yter 306 HK ved 5800 rpm og 400 Nm ved 1300 rpm. Bensinforbruket er gjennomsnitlig 0,95 liter/mil ved blandet kjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 30, 2006 Share Skrevet November 30, 2006 Jeg har ikke påstått at dere alle hører dieselklakkingen når dere står foran en slik bil, jeg sa bare at om dere ikke gjør det må dere gå til ørespesialist eller vaske ørene. Det finnes ikke en dieselmotor som ikke klakker når man står foran grillen, klakkingen kommer alltid til å være der også fordi en motor som går på klakkolje går mye hardere enn en som går på bensin. Selv om man er aldri så mye dieselfan går det ikke an å ikke høre dette om man har bedre hørsel enn en gjennomsnitts 90 åring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Desember 1, 2006 Share Skrevet Desember 1, 2006 hører snakk om den 2,7 TDI motoren til Audi.. Testet 3,0 TDI Allroad her for litt siden, og skal teste Nettopp 2,7 TDI på mandag ( sammen med pappa, hehe) Syns den 3,0 liters motoren var meget pen i målet. Lite lyd og lite diesel-aktig bråk generelt. Er denne 2,7 TDI'en så ille altså ? snur man hodet mot den gammle 2,5 liters dieselMotoren derimot... den høres jo helt skrekkelig ut! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet Desember 1, 2006 Share Skrevet Desember 1, 2006 snur man hodet mot den gammle 2,5 liters dieselMotoren derimot... den høres jo helt skrekkelig ut! Ja den KAKLER, men er likevell litt barsk i målet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå