Gå til innhold

Informasjon vedr. BMW Inspection I


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Alle kan ta feil... også undertegnede... og når det gjelder innholdet av Inspection I og II hadde det vært fint å få konkret på plass hva innholdet er helt uavhengig av den aktuelle tråden som trolig trigget denne tråden. Jeg har en teori om at disse inspeksjonene av de forskjellige verkstedene blir tilpasset lokale forhold, men sikker er jeg ikke... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle BMW verksteder verden over må følge disse punktene. Men jeg ser slett ikke bort fra at enkelte kan "jukse litt". De fortalte meg at insp.1 var en 4 timers service, så da må de vel få gjort litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle BMW verksteder verden over må følge disse punktene. Men jeg ser slett ikke bort fra at enkelte kan "jukse litt". De fortalte meg at insp.1 var en 4 timers service, så da må de vel få gjort litt.

BMW her i Århus beregner 1 times arbeide for Inspection I på min bil (og på min tidligere E36 323i). Det er en fast tid/pris som også inkluderer evt. venting på at motoren/oljen skal kjøles tilstrekkelig ned så man forsvarlig kan skru av oljefilteret samt tømme motoren for olje. Jeg pleier å vente i salgslokalene evt. prøvekjøre en BMW når min bil skal ha Inspection I... og normalt gjennomføres Inspection I på tre kvarter. Hva er så årsaken til denne relativt store forskjellen i tidsforbruk ?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Flensburg hadde de bilen inne i over 5 timer. I tillegg til insp.1 dreide de litt av skivene mine foran (kjørt 6000 km) p.g.a at den ristet i rattet ved bremsing, det ble 100% bra. De byttet en foring bak, + noen filleting som max tok 1/2 t. Tror nok de danske guttene er vel raske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=27

Er jo en del som skal gjøres/sees over.

Og når de har 1100 +mva så blir jo det litt.

Ser på denne listen at forskjellen på inspection I og II er heller liten.

Skal alt dette sjekkes skikkeligt, vil eg tro det tar litt mer enn en time.

Og timeprisen på bavaria er vel 850kr?

Og luftfilterskifte kun ved inspection II? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kikket litt i noen gamle fakturaer fra BMW her i Århus. Jeg har en faktura som stammer fra da bilen var kjørt ca. 80000 Km og der gjennomførte jeg noe BMW kaller for Inspection I inkl. karosserikontroll. Det ble skiftet bremsevæske, olje, oljefilter og mikrofilter. Inspection I kostet 1212,- kroner + moms, men tillegg kommer prisen for div. deler/væsker og arbeidslønn for skiftet av bremsevæske. Jeg har en annen faktura fra da bilen var kjørt ca. 100000 Km og der gjennomførte jeg noe BMW kaller for BMW oljeservice inklusiv ekstraservice. Denne servicen kostet 980,- kroner + moms. I tillegg måtte jeg betale for en gjennomgang av understelet og naturligvis også for div. væsker etc.

Hva er så egentlig forskjellen på "Inspection I inkl. karosserikontroll" og "BMW oljeservice inklusiv ekstraservice" ?... :? ... Det er mye mulig jeg roter meg skikkelig inn i granskauen nå, men jeg sitter nå allikevel igjen med et inntrykk av at disse begrepene ganske lett for en uviten kunde kan misforstås. Det virker som om begrepene bevisst overlapper hverandre i et forsøk på selge kunden en "servicepakke" som mer eller mindre koster det samme hver gang.

Mine opplevelser/frustrasjoner behøver selvfølgelig ikke være tilsvarende aktuelle i Norge, men det er jo evt. en smart måte å selge kunden en tjeneste som inneholder en del til en fast relativt lav pris (som man markedsfører) og en del til en variabel og mer realistisk pris (les: høy pris). Verkstedet klarer nok alltid å finne noe på bilen som de kan fakturere under tillegget for Inspection I eller "ekstraservice"... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på 3000,- i Tyskland var inkl. oljeskiftet. Bare oljen kostet jo ca 700,-. Alle faste ting er inkl.men slike ting som byttes etter behov er ekstra, f.eks bremseklosser.

Jeg byttet bremsevæske også, det var ikke en del av Insp.1, men de oppdaget at bremsevæskebytte aldri var krysset av i serviceboken siden bilen var ny, selv om alle servicer er utført på BMW. Jeg går ut fra at de bare har glemt å krysse av, men de skiftet den for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva en oilservice, insp I eller insp II innehoder avhenger av "batchnummeret på den aktuelle bilen. http://en.wikipedia.org/wiki/Batch_production

BMW oppdager noen ganger feil på sine ufeilbarlige produkter, og kan da legge inn et punkt om å sjekke en bestemt detalj på bilen.

BMW baserer seg på batchnummer når de skal utarbeide serviceskjemaer. Min bil har JT62918 som siste 7 siffer i chassisnummeret. Utifra det sier TIS at jeg har en bil med batchnummer BN51. Chassisnmmeret på den aktuelle bilen sier deg også hva slags batchnummer du har:

WBABN51030JT62918

siffer 4-7 er batchnummeret.

I serviceskjemaet står det at det gjelder for batch BN51 og BN 52 (trolig 2 produksjonslinjer som gikk samtidig på fabrikken). Dermed kan BMW endre på skjemaet hvis det senere viser seg at f.eks. en robot på batch BN51 linjen ikke har strammet en skrue nok. Da vil plutselig BN51 få et eget serviceskjema med et punkt om at man skal sjekke skruen og evt etterstramme eller bytte del.

Andre ting som kan skille er type girkasse (og dermed type olje), forbedrede deler i understellet etc.

En pris på en service som en annen BMW eier har fått på en "identisk" eller "tilsvarende" bil er dermed ikke nødvendigvis direkte overførbar til din egen bil. Men den kan gi en indikasjon på prisnivået da punktene mange ganger er like.

Når man har hatt en service hos et BMW-verksted, er det fint å få med seg en utskrift av service-lista fra TIS, som forteller hvilke punkter som er gjennomgått i detalj.

Husk også at endel uautoriserte verksteder (mekonomen, snap-drive etc) ikke har tilgang til listene fra TIS, men benytter seg av mer generelle skjemaer fra autodata/workshop-data etc. Alle ikke-autoriserte BMW-spesialister jeg har vært borti (Alf Lie, Arne Gulbrandsen, Autopower etc) har TIS, så man kan trygt benytte disse verkstedene til slike service-oppdrag. Er man usikker på hva slags service-lister verkstedet bruker kan man bare spørre. At verkstedet sier BMW's egne lister er ikke alltid sant. Hvis verkstedet ikke vet hva TIS er, bruk et annet verksted! Disse verktøyene (ETK/TIS/GT1/SSS/EBA)er i bruk daglig i et BMW verksted, og selv mekanikere med seriøs dysleksi har alle disse forkortelsene på tungespissen.

Jeg forsker fortsatt på å få tatt ut servicelister til ulike chassisnummer på PDF, men det er ikke 100% enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på denne listen at forskjellen på inspection I og II er heller liten.

Skal alt dette sjekkes skikkeligt, vil eg tro det tar litt mer enn en time.

Og timeprisen på bavaria er vel 850kr?

Og luftfilterskifte kun ved inspection II? :shock:

Vet ikke hva Bavaria tar, men her i bergen er det "Jæger sentrum"

Å de kan vel ta hva de vil pga det er den eneste BMW merkeforhandleren i bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somme:

Jeg har ikke erfaring at BMW verksteder (autoriserte ja) bruker en sjekkliste ut i fra batchnummer eller understellsnr. Batchnummer og understellsnr står på utskriften til verkstedet men det er en generell liste til alle BMW'er. Er ingen spesielle punkter som jeg har sett.

Og det er utrolig sjelden at de sjekker slike produksjonsfeil som du nevner. Det finner man selv i TIS og ser på bilen at de aldri har blitt rettet. Det har jeg sett på flere BMW'er jeg har hatt at autoriserte verksteder ikke følger opp produksjonsfeil slik de skal.

Har hatt motorras midt oppe på en fjellovergang pga slikt slurv så det er irriterende.

Hva er GT1, SSS og EBA forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somme:

Jeg har ikke erfaring at BMW verksteder (autoriserte ja) bruker en sjekkliste ut i fra batchnummer eller understellsnr. Batchnummer og understellsnr står på utskriften til verkstedet men det er en generell liste til alle BMW'er. Er ingen spesielle punkter som jeg har sett.

Og det er utrolig sjelden at de sjekker slike produksjonsfeil som du nevner. Det finner man selv i TIS og ser på bilen at de aldri har blitt rettet. Det har jeg sett på flere BMW'er jeg har hatt at autoriserte verksteder ikke følger opp produksjonsfeil slik de skal.

Har hatt motorras midt oppe på en fjellovergang pga slikt slurv så det er irriterende.

Hva er GT1, SSS og EBA forresten?

Jeg kan ikke svare for hvorfor verkstedene ikke bruker riktig prosedyre. De går vel kanskje litt for mye på autopilot om dagen?

Jeg bruker hvertfall TIS sitt service-skjema utifra chasisnummer på de BMW'ene jeg tar service på hos meg. Jeg har tilogmed laget meg et lite kunderegister med oversikt over de 7 siste i chassisnummer, slik at jeg vet nøyaktig hva som skal bestilles opp og sjekkes før jeg begynner.

Det er kun de tingene som står i service-skjema og de tingene kundene klager på som skal utbedres. Resten skal skure og gå til det ikke funker lenger. Det er ikke så veldig ofte at det ligger såkalte pro-aktive punkter i service-skjemaet. Det kan vi takke blårussen for :evil:

Hvor mange prosent av norges BMW-eiere tror du tråler TIS etter potensielle feil på sin egen bil? Av brukere her på forumet tipper jeg glatt at det ligger på under 1%...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...