Bimmerlars Skrevet Desember 1, 2006 Share Skrevet Desember 1, 2006 Noen her som har kjørt bil med både S38 og en med S50? Hvilken motor likte dere best og hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Desember 2, 2006 Share Skrevet Desember 2, 2006 Litt vanskelig spørsmål du stiller siden det finnes 2 versjoner av begge typene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet Desember 2, 2006 Share Skrevet Desember 2, 2006 Litt vanskelig spørsmål egentlig.Det er jo en smaksak.., men en av de råeste/kuleste/morsomste biler/motor jeg har kjørt tror jeg er E34 M5 3.8. Makan til morsom "karakter" på en motor skal man lete lenge etter. Følte meg som blodstrupmoen med den svære 6ern der..hehe Alle S motorene tåler en del juling blir de behandlet riktig med riktig olje osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patricko Skrevet Desember 2, 2006 Share Skrevet Desember 2, 2006 uten tvil s38! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Desember 2, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 2, 2006 Litt vanskelig spørsmål du stiller siden det finnes 2 versjoner av begge typene. Ja, det vet jeg, men er ikke karakteristikken relativt lik på de to versjonen av begge motorene? Da sier vi S50B30 og S38B36, da de to andre versjonene av begge motorene er veldig mye dyrere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Desember 2, 2006 Share Skrevet Desember 2, 2006 Hmm..har ikke kjørt s50,men vil tro det er mer moment i s38..Elsker karakteristikken på s38 ihvertfall.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 2, 2006 Share Skrevet Desember 2, 2006 S50B30 er en helt annen motor enn f.eks S38B36 (som er den minste av E34 M5 motorene). S50B30 yter 286 HK ved 7000 rpm og 320 Nm ved 3600 rpm. S38B36 yter 315 HK ved 6900 rpm og 360 Nm ved 4750 rpm. Den store legenden og min favoritt er S38B38 som yter 340 HK ved 6900 rpm og 400 Nm ved 4750 rpm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Desember 2, 2006 Share Skrevet Desember 2, 2006 S38B36 er "dårligste" av de motorene du snakker om. Den motoren er bygd på en gammel 3.5L M5 motor. Den har feks fordeler, den er lang og tung. S38B38 har 6 koiler og er ganske mye andreledes enn S38B36. S50 motorene er en del kortere og har 6 koiler og er en mye nyere konstuksjon. Uansett så er alle motorene veldig bra motorer. Tror ikke du blir missfornøyd med noen av de. Min favoritt er S50B32.. Har selv S50B30 og den er helt super.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 2, 2006 Share Skrevet Desember 2, 2006 S38B36 er "dårligste" av de motorene du snakker om.Den motoren er bygd på en gammel 3.5L M5 motor. Den har feks fordeler, den er lang og tung. S38B38 har 6 koiler og er ganske mye andreledes enn S38B36. S50 motorene er en del kortere og har 6 koiler og er en mye nyere konstuksjon. Uansett så er alle motorene veldig bra motorer. Tror ikke du blir missfornøyd med noen av de. Min favoritt er S50B32.. Har selv S50B30 og den er helt super.. Klart... og det er liten tvil om at S54B32 motoren (E46 M3) er den "beste" og mest moderne av rekkesekserne fra BMW´s drømmeavdeling... 343 HK ved 7900 rpm og 365 Nm ved 4900 rpm... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Desember 2, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 2, 2006 Spennende diskusjon det her Hvor mye må man ut med for en S38B38 i god stand, med kasse? En S50B30 med kasse får man vel for ca. 30.000,-? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Desember 3, 2006 Share Skrevet Desember 3, 2006 En B38 er en god slump dyrere enn B36, litt på samme måte som B30 vs B32. En pris på mellom 25-40k har vært vanlig å få oppgitt for min del, med kasse og alt tilhørende, alt etter stand. Jeg liker begge motorene, S50n fordi den virker å være en rappere maskin (mer lik M20..) og har nyere motorteknologi. Den er også mindre i fysisk størrelse, og er lettere å tilpasse i små kaross. Samt at den SER helrå ut. S38 har vært en drøm siden første gangen jeg satte meg inn i BMW, og det faktum at dens store motorvolum og effektuttak taler til dens fordel, samt ingen vanos, som igjen gjør den mer attraktiv (i mine øyne) til turbobruk. Ulempen er plassproblemer i små kaross.. Jeg er overbevist om at hvis man fra mitt ståsted, som til vanlig ratter rundt i en 3/4 dau 318i ville vært "over the top" med en av disse motorene. At det f.eks skiller 29hk mellom S50B30 og S38B36 tror jeg ikke har noe å si da de kommer ned i f.eks et E30 kaross (Ja, jeg klarer ikke å holde hodet mitt unna E30 med S-motor ) En S38B36 klar for overhaling, og en prislapp på ca 10k + hadde vært midt i blinken for mine hensikter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Desember 3, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2006 Jeg har ikke kjørt noen av motorene, men liker S38 bedre pga. at den ikke har f. eks Vanos. Men at S50 ser helt rå ut er ikke til å komme bort i fra!! Den er vel lettere å få nedi en E30 også, gjøre nesten det samme som når man monterer en M50, og det er jo ikke så ille ser det ut som. Hadde vært konge med en S38B38 også.. E30 med 340 sugegamp må bare være RÅTT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mOMOe Skrevet Desember 3, 2006 Share Skrevet Desember 3, 2006 S38B36 er "dårligste" av de motorene du snakker om.Den motoren er bygd på en gammel 3.5L M5 motor. Den har feks fordeler, den er lang og tung. S38B38 har 6 koiler og er ganske mye andreledes enn S38B36. S50 motorene er en del kortere og har 6 koiler og er en mye nyere konstuksjon. Uansett så er alle motorene veldig bra motorer. Tror ikke du blir missfornøyd med noen av de. Min favoritt er S50B32.. Har selv S50B30 og den er helt super.. b36'n og b38'n er jo begge bygget på helt samme blokka (m30), litt større boring, tenningsystem og underspyling på b38'n er vel eneste forskjellene sånn i bunn å grunn.. (correct me if i'm wrong) også ett jææævli mye tyngre svinghjul da.. skal man derimot snakke kvalitet så er jo b36'n en mye mer slitesterk motor enn b38'n etter det jeg både har selv erfart, og det jeg har hørt av alle andre jeg kjenner som har vært borti begge motorene. s50 motorene liker jeg ikke, hvorfor vet jeg ikke, men det er nå bare sånn.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Desember 3, 2006 Share Skrevet Desember 3, 2006 At B36 er mere slitesterk en B38 er bare tull. Begge de motoren tåler veldig mye. At mange raser S motorene er fordi registeret ikke blir byttet. Registeret SKAL byttes på rundt 150000km uansett og ventilene SKAL shimses opp ved rundt 100000km. Bytter man ikke register så er det stor sjanse for at kjedet hopper over noen tenner og da blir det dyrt.. At S50 har vanos er ingen bakdel. En S50 kan fint dra 9000omdr. En S38 går også fint til 8500omdr... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mAZE Skrevet Desember 3, 2006 Share Skrevet Desember 3, 2006 Jeg har ikke kjørt noen av motorene, men liker S38 bedre pga. at den ikke har f. eks Vanos. Men at S50 ser helt rå ut er ikke til å komme bort i fra!!Den er vel lettere å få nedi en E30 også, gjøre nesten det samme som når man monterer en M50, og det er jo ikke så ille ser det ut som. Hadde vært konge med en S38B38 også.. E30 med 340 sugegamp må bare være RÅTT E30 med 315 gamp (S38B36) er ihvertfall kanon.. Det går vanvittig gått. Så jeg gleder meg som bare det til sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå