Quattrokiller Skrevet Desember 11, 2006 Skrevet Desember 11, 2006 Driver seriøst å filosoferer om jeg skal forgjelde meg ennå mer og invistere i en kompressor. Tenkte først å få gjort det i tyskland, men ESS virker rimelig kompetent for å si det mildt. Er to ting jeg lurer på i den forbindelse. 1: Sørger ESS for at bilen blir godkjent, eller må vi fikse det selv? 2: og hvordan blir det med avgiftene. Når man får godkjent ombygningen hos biltilsynet, vil de kontakte et-eller-annet avgifts direktorat for innkassering av ekstra avgifter til staten? Regner med at 100 hk ekstra samt tilsvarende økt C02 utslipp koster utrolig mye. Bilen har bare vært registrert et år i norge. Alternativet er at jobben utføres i tyskland og de tüv-godkjenner det så slipper man å involvere det norske byråkratiet.
shv Skrevet Desember 11, 2006 Skrevet Desember 11, 2006 Du må betale avgifter uansett, hvis du skal ha det godkjent. Uavhengig om du reiser til Tyskland eller ikke. Og det blir nok svinaktig dyrt, dessverre. De fleste kjører rundt uten å godkjenne.
2mMy Skrevet Desember 11, 2006 Skrevet Desember 11, 2006 1200 kr pr hest sånn grovt vel.. så spørs det om bremser holder til 100hk ekstra? et år er vel 10% bruksfradrag pr hest? eller måtte bilen ha vært litt lenger i norge før det?
Geir Anders Skrevet Desember 11, 2006 Skrevet Desember 11, 2006 Godkjenning er noe ESS ikke driver med. Og som sagt, de fleste (99%) kjører rundt uten å godkjenne bilen med presse. Det er vel i og for seg greit nok, Biltilsynet har ikke noe med motor rommet å gjøre, så å få bilen EU godkjent skal ikke være noe problem. Men DU har et stort problem den dagen du kræsjer med ulovlig trimma motor.
iittala Skrevet Desember 11, 2006 Skrevet Desember 11, 2006 Vel, er nok ikke helt sant at de som utfører EU-kontroll ikke har noe i motorrommet og gjøre. Hvis man på nett finner frem følgende forskrift; "Forskrift om gjennomføring av periodisk kontroll av kjøretøy (kontrollveiledning)" og ser på punkt nummer 5.5; Støtdempere. Og ser på på hva som skal kontrolleres, så står der følgende; Kontroller innfesting og lekkasje. Vurder demping. Og dersom denne kombineres med punkt 9; Forevisning for trafikkstasjon og særlig der det spesifiseres hva dette innebærer; Når det oppdages forhold som gjør at kjøretøyet må inn til trafikkstasjon for vurdering, ny godkjenning, påtegning i vognkort mv. skal det gis påtegning på kontrollseddelens punkt 9 Så har de som EU-godkjenner bilen Deres all rett til å henvise til biltilsyn for godkjenning. Hva de gjør og hvorfor, det er en annen sak. Dette er bare et eksempel, og punkt ni gir kontollør all anledning og ikke minst plikt til og rapportere. Som her hvor det er snakk om noe som krever en godkjenning og påtegning av vognkort. Kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1997 ... 8-001.html Mvh.
Jonte Skrevet Desember 11, 2006 Skrevet Desember 11, 2006 Men DU har et stort problem den dagen du kræsjer med ulovlig trimma motor. Og de kan bevise at den ulovlige trimmingen var årsaken til kollisjonen..
iittala Skrevet Desember 11, 2006 Skrevet Desember 11, 2006 Men DU har et stort problem den dagen du kræsjer med ulovlig trimma motor. Og de kan bevise at den ulovlige trimmingen var årsaken til kollisjonen.. Ikke nødvendigvis. For De som husker den 200sx-en som for en stund siden ble tatt med ulovlig trimming(tror det var chip og FMIC), fikk vel eier krav om betaling av avgift og straffegebyr. Og sistnevnte beløp seg på ca like mye som avgiften selv. Så det er med andre ord dyrt den dagen noen som kan kreve avgift for bilen din finner ut at de har muligheten..
2mMy Skrevet Desember 11, 2006 Skrevet Desember 11, 2006 ja blir du tatt i teknisk kontroll..(når det forekommer) så blir du nødt til å betale alt.. fem sifret straffegebyr og ikke noe bruksfradrag!
aloebiz.net Skrevet Desember 11, 2006 Skrevet Desember 11, 2006 Har hørt at det er bare å ta av reima så regnes motoren som original igjen.. noen som kan bekrefte?
2mMy Skrevet Desember 11, 2006 Skrevet Desember 11, 2006 og blir du tatt i teknisk.. så følger ikke det kravet bilen! så blir du tatt og selger bilen, så sitter du fortsatt igjen med kravet om et svært beløp å betale! :\
iittala Skrevet Desember 12, 2006 Skrevet Desember 12, 2006 Har hørt at det er bare å ta av reima så regnes motoren som original igjen.. noen som kan bekrefte? (Dette blir bare synsing) For biltilsynet er bilen å regne som i bruk når skiltene er på den. Hvor mye du kjører spiller ingen rolle. Så da blir det opp til det og sannsynliggjøre dersom du blir stoppet i teknisk/skal ha EU-kontroll med kompressoren på uten reim at du har satt på et kompressorsett bare for og tape effekt, noe jeg ikke helt ser kan være mulig(å sannsynliggjøre altså). En tenkt konsekvens av å være i bruk; Du holder på hjemme i garasjen å trimme bilen(Turbo, kompressor, større motor e.l.) og en som har noe med det finner ut av det. Da har bilen vært i bruk med større motor enn den har vært godkjent for og avgift kan påløpe. (/Synsing)
E46Hazey Skrevet Desember 12, 2006 Skrevet Desember 12, 2006 Ja det skjer veldig ofte at det er teknisk kontroll med rullende landevei tilstede. Må du vise bilen din er det en 4-5 timers jobb å fjerne alt som har med kompressor å gjøre. Jævla mye skremselspropaganda her. Har ikke hørt om en BMW i Norge med kompressor som har hatt noen som helst problemer med visning og what not.
iittala Skrevet Desember 12, 2006 Skrevet Desember 12, 2006 Ja det skjer veldig ofte at det er teknisk kontroll med rullende landevei tilstede.Må du vise bilen din er det en 4-5 timers jobb å fjerne alt som har med kompressor å gjøre. Jævla mye skremselspropaganda her. Har ikke hørt om en BMW i Norge med kompressor som har hatt noen som helst problemer med visning og what not. Tror du ikke biltilsynet har tilgang på dyno? Og tror du de slipper deg av gårde dersom de tror du har kjørt med ulovlig trimmet bil? Avtale tid for dyno? Tror nok ikke det... Hvor ofte det skjer derimot.. Jeg har hørt om ett tilfelle som jeg nevnte litt tidligere i tråden.
E46Hazey Skrevet Desember 12, 2006 Skrevet Desember 12, 2006 Tror du det blir tilkalt en dyno hvis de skulle mistenke trimming? nope. I tillegg er de ikke kompetente til å peke på pressa en gang da de har null peiling på hvordan den ser ut, ser du noe uorginalt her:
Ellingsen B. Skrevet Desember 12, 2006 Skrevet Desember 12, 2006 Er mye historier ute å går ja, men hvis man blir stoppet i teknisk og de fatter noe mistanke kan de godt legge beslag på bilen din evt følge deg til en bremsebenk. Så det er jo litt kjipt.. Men tilbake til spørsmålet: Man kan godkjenne ESS kompressorkit (ESS gjør det ikke), men det blir såpass mye avgifter hvis bilen din har vært noen få år i Norge. Har man en bil som har vært 10år i Norge slipper man evt avgifter og det er vel derfor mange venter på dette. Selv kan jeg godkjenne min om litt over 2år uten å betale avgifter Selve godkjenningen må du ta på TUV hvis det allerede ikke er en lignende bil i Norge som er godkjent hvor du kan få låne hans papirer. Hvordan bil har du tenkt å montere ESS på ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå