Arnefles Skrevet Desember 12, 2006 Share Skrevet Desember 12, 2006 Skal bygge ny basskasse i 320'n min nå med 2*12"sub. Noen som har erfaringer med hva som er best,elementene bakover eller forover og evt om det er forskjell på lyden og ikke bare trykket? FLOTT om noen har noen bilder å legge ut. Har stort sett bygget lukket,men nå vurderer jeg portet og masse trykk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre87 Skrevet Desember 12, 2006 Share Skrevet Desember 12, 2006 Bygg en kasse dobbel så stor som volumet en sub skal ha i en bassreflexkasse. Så må du ha nåkk plass til å få begge subene og 2 stk 4" reflexrør f.eks på samme vegg, som du stiller mot baklyktene på bilen. Reflexrørene kutter du så de er 8-10cm fra ryggen i kassen ca. Og da er det bare å skru på volum . Slik har jeg gjort det og det spilte veldig bra , for bagarsjeromet fungerer som ett trykk kammer som gjør att du får mye bedre lyd . Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnefles Skrevet Desember 12, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 12, 2006 Må si jeg likte den kassa di! Hva tror du egner seg best i E36,samme som du har i E30'en-bakover? Men jeg kommer uansett til å bygge separat kasse for hvert element,ingen elementer er like(selv nye) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre87 Skrevet Desember 12, 2006 Share Skrevet Desember 12, 2006 Tror det der vil funke bra i E36'n å jeg ja, for er nåkså like tett inn i cupe'en E36 og E30 . Funker sikkert veldig bra å bygge 2 seperate kasser ja , men jeg anbefaler å bygge suben og reflexrøra på samme plate og snu det mot baklysa. Så tror detta blir bra jeg , lykke til . Gleder meg til DB-Drag til sommern nå . Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnefles Skrevet Desember 12, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 12, 2006 Ja,er best med reflex og elementer på samme side. Kjekt tips med avkortet rør 8-10.cm.fra bakplate! Jeg har også fått anbefalt halvparten av rørdiameter i avstand fra bakplate. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GtiGtr Skrevet Desember 12, 2006 Share Skrevet Desember 12, 2006 slik kan det se ut bak i en E 36 coupe 2 stk 11" Focal Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael Skrevet Desember 14, 2006 Share Skrevet Desember 14, 2006 Bygg en kasse dobbel så stor som volumet en sub skal ha i en bassreflexkasse.Så må du ha nåkk plass til å få begge subene og 2 stk 4" reflexrør f.eks på samme vegg, som du stiller mot baklyktene på bilen. Reflexrørene kutter du så de er 8-10cm fra ryggen i kassen ca. Og da er det bare å skru på volum . Mvh Hæææ.....kan du begrunne det der..?? Det gjelder for alle elementer eller... Nå er jeg spent Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Desember 14, 2006 Share Skrevet Desember 14, 2006 Bygg en kasse dobbel så stor som volumet en sub skal ha i en bassreflexkasse.Så må du ha nåkk plass til å få begge subene og 2 stk 4" reflexrør f.eks på samme vegg, som du stiller mot baklyktene på bilen. Reflexrørene kutter du så de er 8-10cm fra ryggen i kassen ca. Og da er det bare å skru på volum . Mvh Hæææ.....kan du begrunne det der..?? Det gjelder for alle elementer eller... Nå er jeg spent Det kan han vel neppe da en kasse og porter (både diameter og lengde) må tilpasses spesifikasjonene til elementet. "Standardløsninger" som dette er vel neste en garanti for at man ikke får det til å fungere optimalt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre87 Skrevet Desember 14, 2006 Share Skrevet Desember 14, 2006 Da du kutter røret så blir det da ca halve bredda av røret, og på en 4 toms rør så er 8-10cm ikke halve, men regner med lyddemping inne i kassen så blir det nesten helt rett. (Da jeg mener lyddemping er vilktig) Det gjelder da seff ikke for smalere rør, men det var bare ett eksempel. Og jeg skreiv jo att volumet skulle tilpasses suben. Da jeg har testet forjellige lenger på mage forsjellige suber så er det denne lengen på røret jeg har fått best lyd med. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnefles Skrevet Desember 14, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 14, 2006 GtiGtr: meget pent! Men du har vel satt kassen inn fra cupe'n.Ser den er ganske stor,så jeg får nok ikke den inn slik som du.Må evt.bygge kassa smalere og dypere siden jeg ikke har nedfellbare seter. Hvor mange liter er den på,bra trøkk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre87 Skrevet Desember 14, 2006 Share Skrevet Desember 14, 2006 Funnet ut hvilke suber du skal bruke? Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GtiGtr Skrevet Desember 14, 2006 Share Skrevet Desember 14, 2006 Det er kompisen min sin bil, så er ikke sikker på hvor mange liter den er på. Men spiller bra. Tror ikke den ble montert fra coupe'n. Gulvet er bygd opp 5 cm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnefles Skrevet Desember 14, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 14, 2006 Litt usikker på hvem subber enda,men tenkte 12"*2 og portet. GtiGtr: Ganske sikker på at han har satt inn fra cupe'n.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnefles Skrevet Desember 16, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 16, 2006 Noen flere bilder med andre løsninger her folkens? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
plugg69 Skrevet Desember 21, 2006 Share Skrevet Desember 21, 2006 snakket med en kar fra bass brothers eller no sånt på sommertreffet 05 på acr. han sa di hadde hatt success med bånpasskasse i coupèer.. båndpass med bassporter inn i hattehylle.. da får man alt trykk inn i bilen... kjører selv med lukka kasse på to jbl 1220, må ha bakseteryggen åpen for mest mulig trykk... ikke en optimal løsning, men har spilt 142db på uoffisiell måling.. bruker en Alpine MRD-M1000 monoblokk.. men får for lite strøm, selv med 145amp dynamo fra 525iX... noen som har tips til hvordan mer strøm. bruker et nytt kraftig batteri fra ford mondeo diesel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå