Gå til innhold

Basskasse løsn/tips E36-sedan

Anbefalte innlegg

Skal bygge ny basskasse i 320'n min nå med 2*12"sub.

Noen som har erfaringer med hva som er best,elementene bakover eller forover og evt om det er forskjell på lyden og ikke bare trykket?

FLOTT om noen har noen bilder å legge ut. Har stort sett bygget lukket,men nå vurderer jeg portet og masse trykk... :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg en kasse dobbel så stor som volumet en sub skal ha i en bassreflexkasse.

Så må du ha nåkk plass til å få begge subene og 2 stk 4" reflexrør f.eks på samme vegg, som du stiller mot baklyktene på bilen.

Reflexrørene kutter du så de er 8-10cm fra ryggen i kassen ca.

Og da er det bare å skru på volum :).

P1010104.JPG

Slik har jeg gjort det og det spilte veldig bra :), for bagarsjeromet fungerer som ett trykk kammer som gjør att du får mye bedre lyd ;).

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det der vil funke bra i E36'n å jeg ja, for er nåkså like tett inn i cupe'en E36 og E30 :).

Funker sikkert veldig bra å bygge 2 seperate kasser ja :), men jeg anbefaler å bygge suben og reflexrøra på samme plate og snu det mot baklysa.

Så tror detta blir bra jeg :), lykke til :).

Gleder meg til DB-Drag til sommern nå :D.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må du ha nåkk plass til å få begge subene og 2 stk 4" reflexrør f.eks på samme vegg, som du stiller mot baklyktene på bilen.

Mvh

Hæææ.....kan du begrunne det der..?? Det gjelder for alle elementer eller... Nå er jeg spent :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mvh

Hæææ.....kan du begrunne det der..?? Det gjelder for alle elementer eller... Nå er jeg spent :?

Det kan han vel neppe da en kasse og porter (både diameter og lengde) må tilpasses spesifikasjonene til elementet. "Standardløsninger" som dette er vel neste en garanti for at man ikke får det til å fungere optimalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da du kutter røret så blir det da ca halve bredda av røret, og på en 4 toms rør så er 8-10cm ikke halve, men regner med lyddemping inne i kassen så blir det nesten helt rett. (Da jeg mener lyddemping er vilktig)

Det gjelder da seff ikke for smalere rør, men det var bare ett eksempel.

Og jeg skreiv jo att volumet skulle tilpasses suben.

Da jeg har testet forjellige lenger på mage forsjellige suber så er det denne lengen på røret jeg har fått best lyd med.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GtiGtr: meget pent! Men du har vel satt kassen inn fra cupe'n.Ser den er ganske stor,så jeg får nok ikke den inn slik som du.Må evt.bygge kassa smalere og dypere siden jeg ikke har nedfellbare seter. Hvor mange liter er den på,bra trøkk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med en kar fra bass brothers eller no sånt på sommertreffet 05 på acr. han sa di hadde hatt success med bånpasskasse i coupèer.. båndpass med bassporter inn i hattehylle.. da får man alt trykk inn i bilen... kjører selv med lukka kasse på to jbl 1220, må ha bakseteryggen åpen for mest mulig trykk... ikke en optimal løsning, men har spilt 142db på uoffisiell måling.. bruker en Alpine MRD-M1000 monoblokk.. men får for lite strøm, selv med 145amp dynamo fra 525iX... noen som har tips til hvordan mer strøm. bruker et nytt kraftig batteri fra ford mondeo diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...