Gå til innhold

Lav profil - gir det mer eller mindre krenging ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fortsettelse av denne tråden da den sporet av over i ett annet emne:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=35867&start=135

Jeg mener at en bil krenger mer i svinger med f eks. 195/65-15 enn med 225/45-17 ved samme fart. Fordi dekket presses sammen og dekket vrir seg også på felgen. Dette er tydelig merkbart på bilen min. Man merker også hvor vinglete bilen blir ved vindkast og hvor myk den blir hvis man dytter til den f eks. Noe som støtter min teori veldig godt.

Espen M33 og Hagenisse mener det motsatte. Noen flere som har innspill i denne saken?

Å trekke inn formel 1 biler med ekstremt lavt tyngdepunk og ekstremt stive dekksider i gummien på dekken blir feil.

Og la oss holde skittkastingen oss i mellom unna denne diskusjonen selv om temaet virker litt banalt og simpelt for de fleste. Hvis noen går over streken oppfordres moderator til å slette innlegget.

Skrevet

Hey, lavere profil hindrer krengning det. Mindre gummi som "beveger" seg i svingene... ganske enkelt. Har man noe rå gummi som er skikkelig stiv racing blir det jo litt anna, men da kan man jo ha noe skikkelig rå lavprofil dekk og. Bilen min er det i alle fall stor forskjell med 17" og 40 profil fra 15" med 65 profil.

Skrevet

Jeg mener ikke det motsatte. Jeg mener at bilen krenger akkurat like mye. At dekket kan bli mer presset sammen er greit nok, men det er ikke krenging.

Med lav profil så er det ofte også bedre dekk - og da KAN den jo krenge mer siden den har mer grep.

Skrevet

jeg er også av den oppfatninga at høyere profil krenger mer! men det er kanskje fordi dekksidene også gir mer etter, slik at dekkene presses mer sammen og blir flatere i sving..

Skrevet

Gjerne litt useriøst svar gjerne. men selv om mange her hiver på dekk med 25 til 45 profil pga utseendet, så gjør vel ikke fabrikantene av sportsbiler dette pga utseendet. Men man bør vel kombinere litt med komfort også.. :wink:

Skrevet
Jeg mener ikke det motsatte. Jeg mener at bilen krenger akkurat like mye. At dekket kan bli mer presset sammen er greit nok, men det er ikke krenging.

Med lav profil så er det ofte også bedre dekk - og da KAN den jo krenge mer siden den har mer grep.

hva kaller du det da, dekk krenging da eller? :D

en ting er iallefall helt sikkert, man sammenligner ikke ballong dekk med de som er brukt i formel1:P hehe

Skrevet
Jeg mener at bilen krenger akkurat like mye. At dekket kan bli mer presset sammen er greit nok, men det er ikke krenging.

Helt enig!

Skjønner ikke hvorfor jeg har kjøpt meg dyre stabstag fra USA, når jeg heller kunne ha kjøpt billige 19" hos Shariff..

Å trekke inn formel 1 biler med ekstremt lavt tyngdepunk og ekstremt stive dekksider i gummien på dekken blir feil.

Så ekstremt stive er dem ikke. De bruker dekkene som fjæring/demping faktisk.

Skrevet

Ja, det er dekket som vrir seg på felgen. Bilen krenger ikke mer pga dette selv om det føles sånn.

Men jeg trenger ikke argumentere mer om min mening i denne saken. Energetic vet at jeg ikke er enig med han.

Skrevet

Dekket presses mer sammen (fjærer) og bilen ligger mindre flatt på veien. Ergo bilen krenger mer i svinger.

Gå og dytt på bilen din fra siden med henholdvis 15" og 17" og kjenn at den er mye lettere å bevege sideveis med 15". Bilen er altså lettere å krenge for hånd. Det samme skjer i svinger når den utsettes for G-krefter.

Skrevet

Dekket presses mer sammen (fjærer) og bilen ligger mindre flatt på veien. Ergo bilen krenger mer i svinger.

Gå og dytt på bilen din fra siden med henholdvis 15" og 17" og kjenn at den er mye lettere å bevege sideveis med 15". Bilen er altså lettere å krenge for hånd. Det samme skjer i svinger når den utsettes for G-krefter.

At du kan sammenligne det å dytte på bilen med sentrifugalkraften den blir utsatt for i sving sier vel alt. Nå, dette er mitt siste svar i denne diskusjonen. Vi blir aldri enige uansett.

Skrevet
Jeg mener at bilen krenger akkurat like mye. At dekket kan bli mer presset sammen er greit nok, men det er ikke krenging.

Helt enig!

Skjønner ikke hvorfor jeg har kjøpt meg dyre stabstag fra USA, når jeg heller kunne ha kjøpt billige 19" hos Shariff..

Så ekstremt stive er dem ikke. De bruker dekkene som fjæring/demping faktisk.

19" på en E30 er jo helt tåpelig. Vi snakker om høy profil (f eks 65) kontra lav profil (45).

Med stivere stab stag vil den ekstra krengningen dekk med høy profil gir være enda mer merkbar.

Jeg har ganske stive fjærer på min og det merkes godt at den krenger mer i svinger med 65 profil. At det er dekksiden som vrir seg eller dekket som presses mer sammen eller en kombinasjon av disse forandrer ikke dette fenomenet.

Konklusjon: Bilen krenger mer med høy profil.

Skrevet

sentrifugalkraften i en sving som er en akselerasjon inn mot midten av svingen som fører kraften på yttersiden av bilen i svingen, er jo en kraft. Den gir jo trykk på dekk som er i yttersving, så det er jo ikke så ille å sammenligne det med å dytte bilen...

Skrevet

hva krangler dere om egentlig?

om begrepet "krenging", er inkludert fjøringen i dekkene eller ikke?

har du 13" dekk med 250 profil, så kan du sikkert velte den en meter til siden. men hvis du har 19"felg og en runde med teip på felgen. så vil jo den bli stivere...

Skrevet

ingen som har teip på felg da, hehe. Men jeg tror den ikke krenger mer mindre profil, men du kan holde høyere fart i svingen med mer grep og da vil den krenge mer enn om du har samme fart som med høy profil. Så tar man de mot hverandre og holder samme fart vil definitivt lavprofil være best.

Skrevet
Jeg har ganske stive fjærer på min og det merkes godt at den krenger mer i svinger med 65 profil. At det er dekksiden som vrir seg eller dekket som presses mer sammen eller en kombinasjon av disse forandrer ikke dette fenomenet.

Konklusjon: Bilen krenger mer med høy profil.

Og da er spørsmålet om det hovudsakleg er fjørene som du skriv, eller demparane som gjer bilen stiv ;)

Forøvrig vil eg sei at eg ikkje kan merke noko meir krenging under normal køyring med 185/65-15 som eg har på vinter, enn med 225/45-17 og 245/40-17 som eg har på sommar...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...