Gunnar Skrevet Desember 15, 2006 Share Skrevet Desember 15, 2006 Donorbilen min har automatisk nivåregulering på demperne bak. Lurer på om jeg skal flytte systemet med meg over, eller om jeg skal la være og gå over på standarddempere. Har forstått det slik at prisen på nye nivåreguleringsdempere er hårreisende, slik at de fleste bytter til vanlige når de ryker - men er de bra så lenge de virker? Har det noen hensikt å flytte de over og bruke de til de ryker, eller bør jeg bare slenge på vanlige med en gang? Hva må gjøres med resten på bilen om det skal konverteres til vanlige dempere? Hørte med en på jobb som sier at rørene fra servopumpa ikke kan blendes, slik at pumpa må byttes, men at jeg kan bruke pumpe fra det meste annet. Er det noe annet? Noen som har gjort dette og vet fasiten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattrokiller Skrevet Desember 15, 2006 Share Skrevet Desember 15, 2006 Hvor stor forskjell i priser det snakk om? Er jo kjekt å ha da... ser jo ikke sexy ut når du reiser på ferie med bilen full av unger og bagasje, og det ser ut om du kommer planene nedover autobanen i 240+ med fronten i været og bakfangeren subbende i asfalten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 15, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 15, 2006 Ca. 12.000,- for begge bakdemperne fra GS, sikkert noe mer fra BMW-forhandlerne. Uansett såpass at mange bytter til vanlige dempere når de ryker.. når man får komplett Bilstein-sett med dempere og fjærer rundt hele for 7 lapper, så er det ikke akkurat billig. Men spørsmålet er om nivåreguleringen er så bra å kjøre med at det er verdt det, eller om gode vanlige bakdempere er like greit. Kjører uansett så sjelden med mye last at det ikke betyr allverdens om den er litt lav bak de få gangene det eventuelt er tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iittala Skrevet Desember 16, 2006 Share Skrevet Desember 16, 2006 Skal du kople fra det originale systemet holder det og bytte hele fjærbeinet og kople sammen tilførsel og retur til systemet. Dersom du kun blender rørene under bilen skal du se servopumpa di ikke kommer til og vare særlig lenge. Det ligger lister på nett med oversikt over hva du trenger av deler for og erstatte de originale lad-fjærbeina med med originale ikke-lad. Har ikke kjørt m5 med lad system, bare e34 stv og e32, og at systemet fungerer er det ikke tvil om. Bilene er gode og kjøre og veldig praktisk når man laster ned med noen kilo. Men det er tross alt fra slutten av åttitallet og neppe sammenliknbart med nye mer moderne dempere. Men har ikke byttet selv så jeg har noe direkte sammenlikningsgrunnlag. Ellers har jeg liggende brukte dempere med lad fra en m5 komplett med fjærer, og det er det sikkert mange andre som har også. Så vil tro det går greit å få tak i brukte den gang de skulle ryke dersom du velger og beholde systemet. Og for og kommentere varighet på det systemet; Jeg har vært med å byttet på den e32en jeg nevner, og der var ikke demperene så veldig gamle. Tipper de ikke hadde mer enn 100k bak seg, toppen. Og der var det snakk om EDC dempere, så prisen var ikke så "snill" som de til m5en heller.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå