Gunnar Skrevet Desember 15, 2006 Share Skrevet Desember 15, 2006 Noen som har noen formening om det er mye annet enn selve AC-kompressoren, AC-knappen og rørsystemet som må flyttes over fra en '90 M5 med AC til en standard E34 uten AC, for å få AC? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Desember 16, 2006 Share Skrevet Desember 16, 2006 Skal være en kontrollenhet ved kupefilter, pluss ekstra kjøleradiator med egen el vifte foran radiatoren, samt et tørrfilter under spylevæskebeholder. det er det jeg kommer på nå, ja og så er det noe kjøleribber innenfor kupefilter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet Desember 16, 2006 Share Skrevet Desember 16, 2006 http://www.zag.si/~jank/public/bmw/haynes/03.pdf Tror du kan få noen svar på den linken.. Gadd ikke lese igjennom alt, så ikke skyt meg hvis det ikke var rett..... (sto iallefall hvordan du demontere a/c systemet) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 18, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2006 Skal være en kontrollenhet ved kupefilter, pluss ekstra kjøleradiator med egen el vifte foran radiatoren, samt et tørrfilter under spylevæskebeholder.det er det jeg kommer på nå, ja og så er det noe kjøleribber innenfor kupefilter. Høres da overkommelig ut, men så er det lysten til å få bilen på veien så fort som mulig som ødelegger litt da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Desember 18, 2006 Share Skrevet Desember 18, 2006 Ja, så trengs det vel gjennomgang til torpedovegg og den mener jeg sitter sammen med vifta... Skal bli trykktett dette også og bare gassen koster jo noen kroner, + tørrfilter og nipler. Selv er jeg så heldig at skolen kjøpte inn påfyllingsutstyr... Men intet er umulig Gunnar, det umulige tar bare lengre tid. Takk for tipset med kassen har oppført seg veldig pent siden siste skifte av hjerne... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 19, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 19, 2006 Huff, ja, det var det da. Fristende allikevel. Blir det en god bil nå, så kan den brukes til litt ferieturer også, og da hadde det vært fint å ha AC. M5 er jo laget for ferieturer nedover kontinentet.. Godt å høre at kassen din oppfører seg igjen. Mulig det er en svakhet på de hjernene der.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Desember 19, 2006 Share Skrevet Desember 19, 2006 Jepp,deilig å gire ordentlig igjen... Måtte jo få gjort de greiene som jeg hadde utsatt, og lærer jo mye av dette Kanskje kan man hjelpe andre med de erfaringer man gjør også. Utfordringen nå er et litt høyt bensinforbruk... Greier ca 0,8 på langtur, men på småkjøring drar det seg på 1,5 +/-!!! Greit at det er en stor og tung stasjonsvogn med aut, men synes det blir drøyt... Skal lage meg utstyr for måling av trykk på tilførsel og prøvebytte noen komponenter... har du mulighet for rimelig fylling av AC? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 19, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 19, 2006 Har nok ikke kontakter for rimelig fylling nei, men får vel tenke på det litt lenger utpå våren når man har fått alt sammen.. hvis jeg i det hele tatt tar med AC'n da. Hvordan blir det om jeg bare lar AC-kompressoren stå på motoren, med reima og alt på, men dropper å koble opp rørene og resten av AC-systemet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Desember 19, 2006 Share Skrevet Desember 19, 2006 Er ikke å anbefale: kompressoren trenger smøring (i tilfelle må du fylle på en slump kompressorolje og plugge, ville kanskje anbefale det ved lagring også) og det vil bli effekttap...(kompressor tar av motoreffekt for å bli dratt rundt) Er vel ganske greit å ettermontere med motor på plass... det du kan gjøre før montering i allefall er å klargjøre for R134a gass. Mener systemet dtt trenger ca 3-4 dl kompolje og 1,7 kg gass. Er bilverksteder som fyller men de tar gjerne 2,5K bare for å fylle... + 2,5K til for å konvertere... og da fyller de gjerne bare gass ( i likhet med kjølefirma) ,pass på at det blir etterfyllt olje og at systemet blir trykktestet. Hvis ikke kan du fylle ny gass hver måned i stedet for etter 10 år normalt svinn er 10% hvert år. http://www.bmwe34.net/e34main/upgrade/AC_upgrade.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 19, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 19, 2006 Hrm.. så med andre ord kan normalt ikke en bil brukes før AC'n er full, eller? Drit dette her, for kompressoren står jo på motoren fra originalt av allerede. Møkk om jeg må fjerne den bare for å bruke motoren. Da må jeg ha ny reim også. Men det burde vel være olje i kompressoren fra før av? Vi har ihvertfall ikke drenert noe olje utav den. Effekttapet vet jeg ikke om egentlig bekymrer meg. Syntes egentlig 3.5-literen hadde stort kraftoverskudd til daglig bruk, og M5-motoren gir meg enda litt ekstra å gå på.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 19, 2006 Share Skrevet Desember 19, 2006 M5 er jo laget for ferieturer nedover kontinentet.. Med min Porsche 928S (V8, 4664 cm3, 300 HK) i relativt friskt minne (over 20 år senere) sier jeg meg 110% enig i denne kommentaren. Jeg lover deg... tidenes ferie (i relasjon til bilkjøring) ligger foran deg. Jeg kom helt til Gibraltar med min 928S... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Desember 19, 2006 Share Skrevet Desember 19, 2006 Beklager hvis jeg krisemaksimerte på forrige innlegg. Er jo ikke noe problem å la den stå på Den trenger impuls fra kontrollenhet før den slår inn, motstanden blir derfor lavere når den ikke er koblet til; den går egentlig i "fri". Trenger vel ikke akkurat å bekymre deg for effekttapet... Oljen i systemet (befinner seg stort sett i kompressor og tørrfilter hvis jeg ikke husker feil) blir ikke borte når ved lekkasje og slikt vanligvis. Mye blir liggende i selve kompressoren så det skulle bety at de sjelden går tørr. Oftest ved vakumisering og bytte av tørrfilter at det må tilsettes nytt. Komp din er antageligvis tett så det skulle ikke være noe fare vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå