Sir Hofstad Skrevet Desember 17, 2006 Share Skrevet Desember 17, 2006 Kjøper en chip hos BMW med de specs du vil ha... Denne chip vil sitte i en kodestikk, men den kan du åpne og ta ut selve chipen. Denne må loddes på OBC IV ved 6 loddepunkter. Har ikke gjort dette selv ennå, men skal ikke være all verden... Forøvrig kan det gå an å prøve en programmering: Ved pppp kan dere prøve S/R, hvis det ikke fungerer må dere låse opp OBC; SE KORREKT FREMGANGSMÅTE I NESTE INNLEGG! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderslien Skrevet Desember 17, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2006 Kjøper en chip hos BMW med de specs du vil ha...Denne chip vil sitte i en kodestikk, men den kan du åpne og ta ut selve chipen. Denne må loddes på OBC IV ved 6 loddepunkter. Har ikke gjort dette selv ennå, men skal ikke være all verden... Forøvrig kan det gå an å prøve en programmering: Ved pppp kan dere prøve S/R, hvis det ikke fungerer må dere låse opp OBC; trykk code og ved å trykke 10 og 1 taster dere inn dato (ta dagen i dag 17 og legg til måned 12 = 29, OBC er da låst opp og funksjonen med å resette OBC skal virke.) Så hvis jeg gjør det du sa nå, så vil kjørekomputeren fungere alikevel? Eller? Tenkte på noe. Kan jeg bruke deler fra den lille kjørekomputeren og lodde de over? Jeg ser at den har en sånn kodebrikke (en hvit plugg som du kan vri på og sånt på baksiden). Og har du noen tegninger eller noe på hvor denne chipen skal loddes på og sånt? Eller må et BMW verksted gjøre dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Desember 17, 2006 Share Skrevet Desember 17, 2006 Selvfølgelig ikke sikkert den vil virke, er chip for en annen type feks 540 er signalene noe helt annet å lese for chipen. Men skulle tilfelle være at det har blitt lagret feilmeldinger får du slettet dem med å resette... KORREKT FREMGANGSMÅTE: Prøv: trykk 1000 og 10 samtidig, da får du opp test. trykk 19 ved 10 og 1, etter det S/R. For å komme inn på chip må den åpnes ved å trykke den datoen som OBC er innstilt på: idag er det 17.12 det blir da 29 (17+12=29) Vet du ikke hvilken dato OBC er innstilt på blir det selv følgelig verre. Mulig å prøve seg frem, men blir mye trykking det da... Å bytte chip er enklere, som beskrevet over bestiller du en ny hos BMW. Åpner kodestikken (en plast"hylse") tar ut chip og lodder den inn ved 6 pinner, der du har tatt ut den gamle. Kommer til bak OBC ved å fjerne deksel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderslien Skrevet Desember 17, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2006 Selvfølgelig ikke sikkert den vil virke, er chip for en annen type feks 540 er signalene noe helt annet å lese for chipen.Men skulle tilfelle være at det har blitt lagret feilmeldinger får du slettet dem med å resette... KORREKT FREMGANGSMÅTE: Prøv: trykk 1000 og 10 samtidig, da får du opp test. trykk 19 ved 10 og 1, etter det S/R. For å komme inn på chip må den åpnes ved å trykke den datoen som OBC er innstilt på: idag er det 17.12 det blir da 29 (17+12=29) Vet du ikke hvilken dato OBC er innstilt på blir det selv følgelig verre. Mulig å prøve seg frem, men blir mye trykking det da... Å bytte chip er enklere, som beskrevet over bestiller du en ny hos BMW. Åpner kodestikken (en plast"hylse") tar ut chip og lodder den inn ved 6 pinner, der du har tatt ut den gamle. Kommer til bak OBC ved å fjerne deksel. Jeg skal prøve på det når jeg kommer hjem. Men jeg vet jo ikke datoen da, så det blir mye trykking. Men har du noen bilder av den kodestikken og alt det du prater om? Hvor mye koster en ny sånn kodestikk hos BMW og hva skal jeg si for å få den riktige? Og ser du hvor du skal lodde når du tar ut det som sitter der? Takk for at du hjelper meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tech9 Skrevet Desember 17, 2006 Share Skrevet Desember 17, 2006 Jeg har sett inni min OBC, fra 540i, og der var det ikke mulig for meg å se hvor jeg skulle ta vekk noe eller lodde på noe. Men jeg har ikke noe peil på kretskort og lodding heller da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Desember 17, 2006 Share Skrevet Desember 17, 2006 Kodestikket er en gul "plugg" som ble brukt på de eldre OBC. De nye uten slik plugg har denne istede loddet direkte. Vet ikke eksakt pris, men skulle tro noen hundringser. Denne kodestikken programmeres da av BMW før levering og de trenger å vite bla prod år,bensin/diesel,plast/metall bensintank ol. Den skal bli levert som et kodestikk og den går da an å åpne ( altså ta av selve plast"hylsen") og du sitter igjen med en chip med disse pinnene du lodder på. Kan ta noen bilder av den gamle typen med kodestikk i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Desember 17, 2006 Share Skrevet Desember 17, 2006 Jeg er på juleferie og har følgelig ikke med meg flere OBC enn den av eldre mod som står i bilen... Prøv å ta bilde av en av deres uten dekslet på bak... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderslien Skrevet Desember 17, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2006 Jeg er på juleferie og har følgelig ikke med meg flere OBC enn den av eldre mod som står i bilen...Prøv å ta bilde av en av deres uten dekslet på bak... Jeg har noen bilder av min eldste OBC. Den jeg ikke skal bruke. Her er de: Ser du noe der? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Desember 17, 2006 Share Skrevet Desember 17, 2006 Hvis du hadde vippet baksiden litt mer fremover på siste bilde... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderslien Skrevet Desember 18, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2006 Hvis du hadde vippet baksiden litt mer fremover på siste bilde... Skal ta noen bilder etterpå og legge inn jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderslien Skrevet Desember 18, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2006 Her kommer det noen bilder... Si ifra hvis du trenger fler da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Desember 18, 2006 Share Skrevet Desember 18, 2006 Har sjekket ut mulighet for å få kjøpt ferdigprogrammerte chip fra BMW i dag. Hvis dere er interesserte kan jeg ordne dere ferdigprogrammerte OBC til deres bil:D (Hvis det lar seg gjøre) Til selvkost som en prøve ordning, ca 400, ferdig tilsendt. Da ordner jeg en bruksanvisning på Norsk på de funksjoner jeg kjenner til... Må ha deres OBC i pant da jeg bruker mine egne til å programmere for dere. Er det en allright ordning får dere gi beskjed... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderslien Skrevet Desember 19, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 19, 2006 Har sjekket ut mulighet for å få kjøpt ferdigprogrammerte chip fra BMW i dag.Hvis dere er interesserte kan jeg ordne dere ferdigprogrammerte OBC til deres bil:D (Hvis det lar seg gjøre) Til selvkost som en prøve ordning, ca 400, ferdig tilsendt. Da ordner jeg en bruksanvisning på Norsk på de funksjoner jeg kjenner til... Må ha deres OBC i pant da jeg bruker mine egne til å programmere for dere. Er det en allright ordning får dere gi beskjed... Hmm... Da må jeg bruke enda 400kr på den, så da har jeg brukt til sammen 800kr på min. Men kan jo kanskje bli med på det jeg. Du har ikke peiling på hvor de ledningene i den andre kjørekomputeren min skal loddes på? Fordi hvis du kan prøve å fikse den i samme slengen, så kan jeg sende med den også. Forresten, den OBC som skal programmeres er fra en 535i. En sen 89 modell. Også i går, så prøvde jeg å programmere slik du sa. Jeg fikk ikke opp TEST engang. Så den må byttes chip på. Men hvis jeg sender kjørekomputeren til deg, så garanterer du at den vil fungerer og alle funksjonene er der? (er mest interessert i gjennomsnittsmåling med hvor mye bensin den bruker, klokke og temp.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Desember 19, 2006 Share Skrevet Desember 19, 2006 Chip loddes inn på de 6 punktene du ser på de siste bildene Jeg bygger om en straks jeg er hjemme etter jul, tester den i min bil så det skal virke... Har ikke fått svar på lev av chip ennå, men skal få til dette på et vis. Har tyvlånt OBC fra 89 mod min, og skulle i allefall bygge om en OBC. Betaler i overkant av 300 for chip. Har du hendel ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderslien Skrevet Desember 19, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 19, 2006 Chip loddes inn på de 6 punktene du ser på de siste bildene Jeg bygger om en straks jeg er hjemme etter jul, tester den i min bil så det skal virke... Har ikke fått svar på lev av chip ennå, men skal få til dette på et vis. Har tyvlånt OBC fra 89 mod min, og skulle i allefall bygge om en OBC. Betaler i overkant av 300 for chip. Har du hendel ? Åja, nå skjønner jeg. Ja, men jeg kan betale 400kr hvis du bygger om min og gjør alt klart jeg. Kan sende den så fort som mulig... Hva mener du med hendel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå