Gå til innhold

Diesel - dyre overraskelser?

hartvix
 Share

Anbefalte innlegg

For det første er det lyden, hele gleden med (de sekssylindrede) BMW-ene er jo den orgasmiske lyden når man gir gass, alle kjenner vel til det å rulle ned vinduene i tunneller for å nyte lyden. Dieselene er like sjarmerende som en rusten kaffetrakter omtrent.

Og så er det måten de lever krefter på. Først ingen ting. Så et plutselig og ukontrollert skyv, så tomt igjen. Mens en stor bensinmotor bare drar fra bånn og aldri slutter!

Og så økonomi til slutt. Koster jo skjorta når man kjøper de ny, ok, sparer endel når du fyller tanken (som man nesten aldri gjør), men hva hjelper det når man må reparere for 80 000 ved 150 000km liksom (kompis av meg med Audi har nylig gjort det). Du får MYE bensin for 80 000 for å si det mildt. I tillegg er det disse partiklene som bare suser gjennom lungene og ender i blodbanen og som vi ikke aner hva betyr om 20-30 år for folkehelsa.

Skal man kjøpe bil for å kun spare penger får man heller kjøpe en Toyota.

BMW bygger da dieselrekkeseksere også... og du kan ikke høre nevnverdig forskjell på disse og bensinrekkseksere når du først har fått fart på bilen. Jeg tror også at du burde prøvekjøre en nyere dieselbil... f.eks E90 320d... den motoren gir ingen "ketchupeffekt" og du glemmer fort at det ikke er tale om en rekkesekser. M57D25 motoren i f.eks E90 325d yter forøvrig hele 400 Nm ved 1300 Nm... noe som N62B40 motoren (f.eks E60 540i) først klarer ved 3500 rpm.

Jeg forstår ikke hvorfor det for noen er så viktig å sette diesel og bensinmotorer opp mot hverandre som om fanden er løs. Det er vel bra at man har forskjellige motorkonstruksjoner å velge mellom og det er vel bra at BMW bygger verdens fineste motorer enten det handler om bensin eller dieselmotorer. For deg passer åpenbart ikke en dieselmotor... for meg passer en dieselmotor... that´s it.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor det for noen er så viktig å sette diesel og bensinmotorer opp mot hverandre som om fanden er løs. Det er vel bra at man har forskjellige motorkonstruksjoner å velge mellom og det er vel bra at BMW bygger verdens fineste motorer enten det handler om bensin eller dieselmotorer. For deg passer åpenbart ikke en dieselmotor... for meg passer en dieselmotor... that´s it.... :wink:

For å være helt ærlig Fredrik så har jeg ikke prøvet BMW med diesel :oops: så du har sikkert rett, jeg aner faktisk ikke hva jeg snakker om nå!

Prøvet imidlertid en Passat 4-motion med 140 hk Tdi i vinter (ca 10 mnd siden), da jeg skulle kjøpe ny bil. Og den motoren synes jeg hadde den ketchup-effekten, var slitsom å kjøre med fordi kreftene kom så brått, og så slo antispinnen inn og motorkraften ble kuttet, jeg ga gass og så kom dreiemomentet tilbake som en kule igjen, og ble dermed ubehagelig å kjøre. Er så utrolig glad jeg kjøpte en 330ix brukt fra tyskland med 22 000 km på meteret til samme pris i stedet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig Fredrik så har jeg ikke prøvet BMW med diesel :oops: så du har sikkert rett, jeg aner faktisk ikke hva jeg snakker om nå!

Prøvet imidlertid en Passat 4-motion med 140 hk Tdi i vinter (ca 10 mnd siden), da jeg skulle kjøpe ny bil. Og den motoren synes jeg hadde den ketchup-effekten, var slitsom å kjøre med fordi kreftene kom så brått, og så slo antispinnen inn og motorkraften ble kuttet, jeg ga gass og så kom dreiemomentet tilbake som en kule igjen, og ble dermed ubehagelig å kjøre. Er så utrolig glad jeg kjøpte en 330ix brukt fra tyskland med 22 000 km på meteret til samme pris i stedet! :D

Hvis jeg hadde hatt en E46 330xi med kanskje verdens fineste bensinrekkesekser... M54B30... ville jeg heller ikke ha vurdert en dieselmotor. Det får være grenser for hyping av dieselmotoren... :wink:

VW´s dieselrekkefirer på to liter er en bra konstruksjon, men den er ikke i nærheten av dagens smidige M47D20 motor. Så langt er det BMW, PSA (Peugeot/Citroën) og Ford... i nevnte rekkefølge... som behersker dieselteknologien best når det gjelder de små dieselmotorene. BMW, Mercedes-Benz og PSA bygger de beste store dieselmotorene (fom. ca. 2,5 liter og seks sylindre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...