Gå til innhold

Nye bmw`r,diesel eller turbodiesel?


piggens
 Share

Anbefalte innlegg

Har sett en del bmw`r der det står f.eks 120d,er dette turbodiesel eller bare vanlig diesel uten turbo?

Alle moderne BMW dieselmotorer har både en turbo og en intercooler. Derfor er det ikke nødvendig med annet enn en "d" for diesel som modellbetegnelse... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være helt sikker, men har ikke de aller fleste diesel motorer turbo? Da mener jeg både i båter og biler.

Uten turbo blir diesel fryktlig treigt?

Nei... det selges faktisk nye dieselbiler uten turbo. VW selger f.eks Golv 2.0 SDI som yter 75 HK ved 4200 rpm og 140 Nm ved 2200 rpm. Poenget med en slik dieselmotor er naturligvis kun økonomi, men i forhold til f.eks Golf 1.6 (bensin) med 102 HK ved 5600 rpm og 148 Nm ved 3800 rpm er den et relativt godt kjøp. Golf 2.0 SDI har et gjennomsnitlig forbruk på 0,54 liter/mil og den har en veiledende pris i Tyskland på 17275 Euro. Golf 1.6 har et gjennomsnitlig forbruk på 0,74 liter/mil og koster 17000 Euro. Jeg vil mene at 275 Euro eller ca. 2300 norske kroner er lite å betale ekstra for en dieselmodell med alt hva det innebærer av muligheter for å kjøre økonomisk. Golf 2.0 SDI er derfor en temmelig populær modell i Tyskland. Forutsetningen for å kjøpe modellen er selvfølgelig at man har et ambivalent forhold til akselerasjon og høye hastigheter, men det bør man også ha når man f.eks kjører en BMW E46 318d Touring... som jeg gjør... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får heldigvis ikke Golfen med det gamle rakkelet av en motor. Det gjør ikke svenskene heller. (billigste der er 1,9TDI 105hk). Dere dansker får i tilleg lov til å betale 292 000 Norske kroner for den. Det samme som vi betaler for en 2.0TDI. Stakkars folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får heldigvis ikke Golfen med det gamle rakkelet av en motor. Det gjør ikke svenskene heller. (billigste der er 1,9TDI 105hk). Dere dansker får i tilleg lov til å betale 292 000 Norske kroner for den. Det samme som vi betaler for en 2.0TDI. Stakkars folk...

Der tar du nok helt feil... det er 1,9 literen som er det gamle rakkelet... 2.0 literen er en variant av den nye 2.0 TDI motoren uten turbo. Danske bilpriser er en sak for seg og endrer ikke det faktum at Golf 2.0 SDI er et bedre kjøp enn Golf 1.6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel uten Turbo.... da tenker jeg på gammle mercedes benz'er treige som faen...

Hva var det de 3,0 liters rekke6'erne egentlig hadde av nm og hester...?

Ikke mye moro tror jeg...

Hvis du tenker på f.eks Mercedes-Benz W124 300D hadde den til å begynne med en rekkesekser på 2996 cm3 som ytet 109 HK ved 4600 rpm og 185 Nm ved 2800 rpm. 0-100 Km/t gikk løs på ca. 14 sekunder med automatgear (som var det mest alminnelige) og topphastigheten var 185 Km/t. Det er bl.a denne motoren som er kjent for å kunne klare rundt en million kilometer. Husk at alt er en vanesak... min E46 318d Touring er ikke så veldig mye hurtigere og den er helt suveren til mitt bruk... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel uten Turbo.... da tenker jeg på gammle mercedes benz'er treige som faen...

Hva var det de 3,0 liters rekke6'erne egentlig hadde av nm og hester...?

Ikke mye moro tror jeg...

Hvis du tenker på f.eks Mercedes-Benz W124 300D hadde den til å begynne med en rekkesekser på 2996 cm3 som ytet 109 HK ved 4600 rpm og 185 Nm ved 2800 rpm. 0-100 Km/t gikk løs på ca. 14 sekunder med automatgear (som var det mest alminnelige) og topphastigheten var 185 Km/t. Det er bl.a denne motoren som er kjent for å kunne klare rundt en million kilometer. Husk at alt er en vanesak... min E46 318d Touring er ikke så veldig mye hurtigere og den er helt suveren til mitt bruk... :wink:

Ja, helt sant at det er en vanesak... Kjørt mange slappe biler jeg ( bla annet en Merc B-klasse med automat) Men så er det ekstra gøy å hoppe inn i noe raskt og deilig. Syns ikke 14 sekunder var så ille egentlig... trodde det var mer enn det for å være ærlig. Da jeg for noen måneder siden testet en range Rover Sport med 2,7 dieselmotoren registrerte jeg at den ikke var like rask som 5'ern, men jeg ble overrasket da jeg så at 0-100 tiden faktisk var så mye som 12,7 sek. Det handler om følelsen mer enn hva som faktisk står på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får heldigvis ikke Golfen med det gamle rakkelet av en motor. Det gjør ikke svenskene heller. (billigste der er 1,9TDI 105hk). Dere dansker får i tilleg lov til å betale 292 000 Norske kroner for den. Det samme som vi betaler for en 2.0TDI. Stakkars folk...

Der tar du nok helt feil... det er 1,9 literen som er det gamle rakkelet... 2.0 literen er en variant av den nye 2.0 TDI motoren uten turbo. Danske bilpriser er en sak for seg og endrer ikke det faktum at Golf 2.0 SDI er et bedre kjøp enn Golf 1.6.

Ok...det var jeg ikke klar over. Egentlig ganske tragisk av VAG å benytte en så gammel konstruksjon som 1,9TDI som i tillegg er pumpedyse. Det eneste positive jeg ser med 2,0SDI kontra 1,6 er lavere forbruk. Den har ikke engang flere Nm som er en av dieselens få lyspunkt. Diesel uten turbo er og blir tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk lappen (12år siden) hadde pappa en Mazda 626 2.0 Diesel 1984 modell som jeg brukte å låne.. Denne fantes det ikke turbo i og må ha vært noe av det tregeste seg noe sinne ha kjørt.!! Nå har han en 2006 mod. Saab 9-5 2.0td som er chippet.! Å fy fan den motoren har bunndrag.... Vet ikke hva Nm på den er, men knuser min 523i iallefall...

Så dieselmotorene har iallefall utviklet seg noe enormt de "siste" årene..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...det var jeg ikke klar over. Egentlig ganske tragisk av VAG å benytte en så gammel konstruksjon som 1,9TDI som i tillegg er pumpedyse. Det eneste positive jeg ser med 2,0SDI kontra 1,6 er lavere forbruk. Den har ikke engang flere Nm som er en av dieselens få lyspunkt. Diesel uten turbo er og blir tragisk.

Det er flere lyspunkter vedr. Golf 2.0 SDI, men de er kanskje ikke så åpenbare å få øye på. Først og fremst er den ekstremt billig både i innkjøp og i drift (alt handler om økonomi når det gjelder en slik bilmodell) og det gjør den populær som firmabil og ren bruksbil i bl.a Tyskland. Den er i tillegg også pålitelig slik en dieselmotor alltid var før man begynte med avansert teknologi som variabel turbogeometri, piezodyser, common-rail etc. Et annet poeng er at mange nye dieselmodeller som selges i dag ganske enkelt er for dyre (i motsetning til f.eks Golf 2.0 SDI). Merprisen i Tyskland for en E90 320d i forhold til en E90 320i er minimum 3200 Euro... eller ca. 26000 kroner. Det er mye når en E90 320i har en utsalgspris på kun ca. 233000 kroner. Slik er det ikke med Golf 2.0 SDI... den koster kun ca. 2300 kroner mer enn en sammenlignbar Golf med bensinmotor. Da jeg kjøpte min 2003 E46 318d Touring her i Danmark kostet den på kronen det samme som en E46 318i Touring med N42B20 motoren (143 HK)... ergo var jeg aldri i tvil om hvilken modell som ville gi meg det mest fornuftige bilregnskapet. I dag koster en E91 318d minimum 45000 kroner mer enn en E91 318i... og det er ganske enkelt for mye... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en 93 mod primera diesel uten turbo!! som bruksbil .det går så jævlig dårlig at du må planlegge forbikjøringene omtrent før du drar hjemmefra..

men den bruker nesten ikke drivstoff da.. 75 sinte hester(med kjerre) he he :lol:

Med bilmodeller som f.eks Golf 2.0 SDI... eller X3 2.0i for den sak skyld må man naturligvis planlegge forbikjøringer nøye. Selv min E46 318d Touring med 115 HK og 265 Nm krever at man legger om kjørestilen til en mer forsiktig variant. Jeg har aldri seriøst savnet mer effekt i min bil, men så har jeg vel kanskje en litt annen tilnærming til bilkjøring enn de aller fleste her inne... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...