Gå til innhold

Min E36 M-tech 328i touring


Dr_S
 Share

Anbefalte innlegg

Godt du er fornøyd med turen! Hadde blitt overrasket om du var noe annet da, men. :)

Verste med å være på sånna steder, er at det er noe dritt å komme hjem til norsk virkelighet igjen... Det er mye kritikkverdig ved USA, men der ER noe eget med kulturen der borte. 8)

Skal love deg det var nedtur bokstavelig talt å komme seg ut på råtten norsk E-6 asfalt... Og når man er to voksne og et barn på McDonalds i Asker og spiser for 210,- så tenker man litt.. Spiser på restaurant i USA til samme prisen.

Selvsagt er det både fordeler og ulemper med USA, akkurat som med Norge. Men jeg kan ikke forstå hvorfor vi skal ha 26% moms mens amerikanerne nøyer seg med 6 %? Hvorfor skal vi ha så høye avgifter på ting? Så sier du kanskje; jo, men det går til fellesskapet og alle de sosiale godene vi har. Men er det virkelig så fint pga alle avgiftene? Hva med sykehuskøer, barnehagekøer, skoler som forfaller, samferdsel osv. (USA hadde faktisk bomstasjoner på highway og interstate'ene, det var nytt for meg)

Men det er interessant å se ulikhetene Norge vs USA. Jeg forstår turistene når de sier alt er meget dyrt her... Folkene der nede er også vennlige mot deg, de uhøflige folkene møter man på flyplassen, ved grensekontrollen f.eks. Man følte seg nesten som i et fengsel, med køer, hissige vakter som roper høyt og masse bevæpning. Ble også tatt bilde av og måtte avgi fingeravtrykk fra begge pekefingrene :) En annen ting jeg la merke til, er at de ikke ser på deg når de snakker til deg, så man misforstår og tror de snakker til sidemannen. Men nivå på både service og kvalitet er høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen var bra ja? Må komme meg over sjøen snart jeg også.

Blir en tur utenlands i ferien, men ikke til statene denne gangen heller.

Dollaren er fin ja hehe. Bestilt klær for 500$ ca idag.

Tar 4-5 dager så er de på døra :wink:

Så du noen eksotiske biler? Dvs, ikke BMW.

Var knallbra tur som sagt... Beste ferien jeg har hatt! Alt var billig! Bensin, mat, klær... Ikke nok med at maten på restaurant er billig, det er også så store porsjoner at du ikke orker spise opp :)

Dyreste jeg kjøpte der borte var vel Prada brillene til 300$, men mistenker de er dyrere her hjemme ;)

Så en masse fete biler der nede, var masse BMW selv om det som dominerte var jo selvsagt amerikanske biler. Var også mye Mercedes, spesielt AMG utgaver. Veldig lite Audi egentlig.

Kan jo legge ut litt bilder av litt forskjellig:

28f0b74a.jpg

Hadde jo smakt bra med en tur med denna i fjorden der borte da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det både fordeler og ulemper med USA, akkurat som med Norge. Men jeg kan ikke forstå hvorfor vi skal ha 26% moms mens amerikanerne nøyer seg med 6 %?

Skattesystemet i USA er individuelt fra stat til stat. Det er bare noen stater som har moms ved salg.

Hvorfor skal vi ha så høye avgifter på ting? Så sier du kanskje; jo, men det går til fellesskapet og alle de sosiale godene vi har. Men er det virkelig så fint pga alle avgiftene? Hva med sykehuskøer, barnehagekøer, skoler som forfaller, samferdsel osv.

Hovedproblemet der borte er for de som ikke har penger. Man har rett og slett ikke krav på helsehjelp uten forsikring (eller om man kan betale for seg). Høyere utdanning er heller ikke nødvendigvis noen lek. Her er det bortimot kun BI man må betale for å gå på.

(USA hadde faktisk bomstasjoner på highway og interstate'ene, det var nytt for meg)

Hva var nytt med det? Vi har jo det i Norge også - og vi har da lært et sted. ;)

Men det er interessant å se ulikhetene Norge vs USA. Jeg forstår turistene når de sier alt er meget dyrt her... Folkene der nede er også vennlige mot deg, de uhøflige folkene møter man på flyplassen, ved grensekontrollen f.eks. Man følte seg nesten som i et fengsel, med køer, hissige vakter som roper høyt og masse bevæpning. Ble også tatt bilde av og måtte avgi fingeravtrykk fra begge pekefingrene :) En annen ting jeg la merke til, er at de ikke ser på deg når de snakker til deg, så man misforstår og tror de snakker til sidemannen. Men nivå på både service og kvalitet er høyt.

Det med høflighet varierer veldig. Alle i kassa-type-jobber, bomstasjoner osv., opptrer veldig korrekt, men det er automatikk i språket, og uten innlevelse. Kanskje ikke så rart med den drittlønna de har. Minstelønna er noe sånt som 35-40,-/timen. Vi oppretta fabrikk i USA (Maine) i vinter, og en av de som jobber der kom gråtende til vår norske produksjonssjef etter hun hadde fått første lønning. Hun har $15 i timen (ca. 75,-), og hadde aldri fått så høy lønn noen gang før. Hun jobber med teknisk montasje (kameraer/kretskort). Det er lønna de fleste der har, og det er godt betalt for området.

Men, ikke misforstå meg, jeg stortrives virkelig der borte! Vil bare påpeke at ikke er så svart-hvitt som det kan virke. Man må bare huske på at man som norsk der borte er relativt ressurssterk kontra den gjengse amerikaner. Har truffet masse koselige folk der borte, og de aller fleste er ålrighte om man begynner å pjatte med de. :)

Skal over igjen i begynnelsen av august. Da blir det rundt en uke i Arkansas (som jeg ikke har vært i før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir en fin bil!

Du var overlegen på Kilen på fredag! Da var jeg på Esso og du kjørte forbi uten å tute;) hehe

Så deg ikke jeg! Kom rett fra jobb tenker jeg, hvis det var rett over kl 18?

Driver dessuten å sjekker opp mulighetene for å kjøpe Bilstein hos TMS nå. Mailer litt med de :)

Syke priser her hjemme i Norge :shock:

Bilen skulle vært EU-godkjent innen 1.juni, hehe. Har litt dårlig tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir en fin bil!

Du var overlegen på Kilen på fredag! Da var jeg på Esso og du kjørte forbi uten å tute;) hehe

Så deg ikke jeg! Kom rett fra jobb tenker jeg, hvis det var rett over kl 18?

Driver dessuten å sjekker opp mulighetene for å kjøpe Bilstein hos TMS nå. Mailer litt med de :)

Syke priser her hjemme i Norge :shock:

Bilen skulle vært EU-godkjent innen 1.juni, hehe. Har litt dårlig tid..

Det kan nok stemme rimelig bra med tiden! Hehe..

Bilstein er litt rått, hvordan hadde det blitt å handlet det fra statene da? Ville blitt noe ala å handle på ebay det kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å handle fra USA er ikke noe problem, så lenge motparten er villig til å sende varene så langt.

Betaler på vanlig måte, stoppes pakken i tollen så tar det bare litt lenger tid. Momsen får man faktura på fra budfirma, som regel fra USA UPS eller FedEx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var nye Bilstein dempere bestilt fra Turner Motorsport i USA. :) Kan jo ikke annet enn å handle fra over dammen når prisene er så vanvittige her hjemme....

M3 sideskjørtene er også sendt idag fra inthe :)

Gleder meg til å få på resten av M-pakka nå, får håpe lakkering går unna! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hentet skjørtene igår på posten, men er i tvil om disse er originale BMW skjørt, finner ikke noe stempel inni slik som på de forrige. Men de ser jo igrunn greie ut, har hull til jekkfester osv.

Bilen var på Morris Bil i Tønsberg idag tidlig, for å finne ut av tullet med de elektriske rutene som har vedvart en lang stund nå.

De påstår at det var en sikring som hadde gått, men det har jeg litt vanskelig for å tro, da jeg har gått over samtlige sikringer alene og med bistand flere ganger. Kan hende det har vært dårlig kontakt eller jord en plass, siden de på 15A hele tiden røk.

Uansett, de virker iaf nå og det er knallbra ;)

Blir oljeskift på bilen nå, da jeg røsket med meg 2 l TWS i samme slengen. Hadde bare 5 l stående, og kjerra sluker 6.5 l :)

Traff Steffan rett etterpå og fikk sett litt på bilen hans etter han fikk på faceliftlykter. Pen bil!

Da så vi at ene xenonlyset mitt ikke virka, mulig den nå er død for godt da pæra har vært knekt en stund. Har et nytt 6000K sett i kjellern som jeg får skru på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...