mEhE Skrevet Januar 2, 2007 Share Skrevet Januar 2, 2007 stastikken viser at ulykkestaller øker samtidig med høyere bøter,fotobokser og nedsatt fartsgrense... på tide og prøve noe nytt?? bedre veier feks?? skjønner ikke helt at dem tror at det hjelper og sette opp flere fotobokser for og minke ulykker..eller kansje dette bare er skalkeskjuld for og få inn mer penger ?? er enig med fyren som mente dem burde sette opp mur i mellom kjørefelt statestikken viser også fleste dødsulykker front mot front. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Januar 3, 2007 Share Skrevet Januar 3, 2007 Er egentlig 242 drepte så mye? Ingen dissrespekt, men jeg så på Discovery at det ble drept 40000 i året bare i USA. Hvis vi hadde like mange trafikkdrepte pr. innbygger som i USA ville tallet vært mer enn dobbelt så stort. Nå kan ikke amerikanere kjøre da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2mMy Skrevet Januar 3, 2007 Share Skrevet Januar 3, 2007 er jo norge og denna 0 politiken dems.. ingen kan bli drept i trafikken tydeligvis! men som man sier.. i alle store bedrifter må man regne med litt svinn! og det har ikke staten helt skjønt! :\ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 3, 2007 Share Skrevet Januar 3, 2007 Jeg gjentar i det kjedsommelige - det største problemet i Norge er at kjøreretningene ikke er separate, og ALT for smale veier! Vi har ingen som helst sikkerhetsmargin når vi kjører, og da VIL det gå galt før eller senere. Vi er menneskelige og vi GJØR feil. På vanlige riksveier, og også store deler av Europa-veiene, er det så smale veiskuldre at man ikke skal se mer enn et sekund på stereoen eller bak på unga i baksetet før bilen er utenfor asfaltkanten og ulykken er et faktum. Mange steder er det også så lite plass at det er umulig å rette opp bilen igjen om man får sladd eller begynner å skli i en sving. For ikke å glemme at det mange steder knapt er plass til å møte en semitrailer. Holdt senest på å bli truffet av en semi som var 20 cm over den gule stripa i en sving på E18 utenfor Kristiansand 1. nyttårsdag - da var det knapt plass til den lille Peugeoten vi kjørte mellom autovernet og traileren - vi ville havnet gjennom autovernet og rett i sjøen. Feilene skjer heller ikke fordi folk kjører 10-15km/t for fort - og de som kjører 50-100km/t for fort har fotoboksene uansett ingen innvirkning på. Jeg er sikker på at jeg kjører mye bedre om jeg ligger i 85 i 70-sona enn om jeg ligger i 70 - da holder jeg på å kjede livskiten utav meg. Og kjeder man livskiten utav seg begynner man gjerne å se på hus og annet langs veien, eller fikle med dippedutter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 3, 2007 Share Skrevet Januar 3, 2007 Er egentlig 242 drepte så mye? Ingen dissrespekt, men jeg så på Discovery at det ble drept 40000 i året bare i USA. Hvis vi hadde like mange trafikkdrepte pr. innbygger som i USA ville tallet vært mer enn dobbelt så stort. Nå kan ikke amerikanere kjøre da... Jeg mener at 242 drepte er ganske så mange hvis man f.eks sammenligner Danmark og Norge. I Danmark ble det i hele 2006 drept 310 personer (ut av en befolkning på 5,5 millioner). Det er på alle måter både tragisk og for mange, men hvis man legger til at både trafikkintensiteten og hastighetene i Danmark er betydelig høyere enn i Norge... er situasjonen i Norge ikke så positiv. Selv etter at hastigheten på store deler av motorveisnettet ble øket til 130 Km/t er ant. drepte og skadede i trafikken redusert kraftig her i Danmark... også selvom trafikkmengden vokser med mellom 5-10% årlig. Som en anekdote ble det i 2006 drept 431 personer i trafikken i Sverige. Det er en nasjon med mer enn dobbelt så mange innbyggere som Norge og et trafikkbilde som ikke er helt ulikt det norske. Jeg mener absolut at man kan gjøre mer i Norge for å forebygge skader og dødsfall i trafikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Januar 3, 2007 Share Skrevet Januar 3, 2007 No kjenne ikkje eg til dei økonomiske sidene til Svergie og Danmark, men stemme det at Noreg er dei einaste landa av dei som er gjeldsfri? Noreg er jo også det landet som av desse landa har størst BNP pr innbygger (Noreg: 36 600 PPP. Danmark: 30 940 PPP. Svergie: 26 050 PPP. - men igjen taper Noreg når det gjelder korrupsjon) men alikavell det dårlegaste vegnettet. Vist du ser på kem som taper flest folk i % så er det Noreg - Danmark og til slutt Svergie. Og Noreg er det rikaste landet og har best moglegheit til å utvikle vegnettet meir! Er liksom noko som ikkje stemme når det fattigeste landet har minst dødsfall. Men eg PERSONLEG trur ikkje me kan legge så veldig mykje skyld på vegnettet. Vegnettet over mesteparten av Noreg er riktignok dårleg, men dei mest trafikerte vegene er noko lunde standar på. Eg trur at vist AS Noreg ikkje hadde vore så fientleg til nyere og sikrere biler (det vil seie avgifter og forsikringer på nye biler) ville nok dødstallet gått ned! Verken Svergie eller Danmark har den fientlege politikken og der er jo dødstallet i % mindre enn Noreg. Ein anna ting er at vist me hadde lært desse H**** utlendingene, spesielt Nederlendere, å kjøyre bil når dei er her i Noreg, så hadde nok trafikk skader gått ned også. Mange som blir skada ved møte med utenlanske kjøyretøy eller under forbikjøyring av dei. Her på som eg bur på vestlandet er det eit par alvorlege kolisjoner mellom Norske og utenlanske biler kvar sommar. Når eg hadde det vraket av ein Jetta fekk eg ein fin bulk og knuste framlyktene i møte med ein tysker på trange vestlandsveger (han lagg sef midt i vegen) og side speil har eg knust eit par av på blant anna BMW-en også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet Januar 3, 2007 Share Skrevet Januar 3, 2007 Trist at så mange trafikk ulykker inntreffer hvert år. Tror på oppmerkingen med stiplet linje på siden og stiplet midtrabat med meters mellom rom. Om enn skulle miste oversikten et øyeblik vil enn høre når en går over stimplingen. Ellers så vil jeg si det er irriterende til tider å ligge trøkke bak biler og ikke har mulighet til forbi kjøring grunnet sperre felt. Uansett trafikk tiltak som blir gjort er det holdingen til vær enkelt uansett viktig faktor. Men enkelte ulykker er vel helt uengåelig tenker enn på selvmords førere, dette finnes det vel ingen tall på? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 3, 2007 Share Skrevet Januar 3, 2007 No kjenne ikkje eg til dei økonomiske sidene til Svergie og Danmark, men stemme det at Noreg er dei einaste landa av dei som er gjeldsfri?Noreg er jo også det landet som av desse landa har størst BNP pr innbygger (Noreg: 36 600 PPP. Danmark: 30 940 PPP. Svergie: 26 050 PPP. - men igjen taper Noreg når det gjelder korrupsjon) men alikavell det dårlegaste vegnettet. Vist du ser på kem som taper flest folk i % så er det Noreg - Danmark og til slutt Svergie. Og Noreg er det rikaste landet og har best moglegheit til å utvikle vegnettet meir! Er liksom noko som ikkje stemme når det fattigeste landet har minst dødsfall. Norge er ikke det eneste landet i Skandinavia som er gjeldfritt i forhold til utlandet... det er Danmark også. Jeg tror heller ikke at BNP per capita forteller så mye om statens lyst til å innvestere i infrastruktur. Det er politisk og historisk betinget mer enn noe annet. Tyskland har f.eks et BNP per capita som er betydelig lavere enn det norske, men hverken den samlede tyske økonomi eller veinettet kan sies å være dårligere enn det norske av den grunn... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hartvix Skrevet Januar 3, 2007 Share Skrevet Januar 3, 2007 Som en anekdote ble det i 2006 drept 431 personer i trafikken i Sverige. Det er en nasjon med mer enn dobbelt så mange innbyggere som Norge og et trafikkbilde som ikke er helt ulikt det norske. Jeg mener absolut at man kan gjøre mer i Norge for å forebygge skader og dødsfall i trafikken. Jepp, vi kan begynne med å bygge landeveier tilsvarende de svenske, dvs ca. tre ganger breiere enn i Norge, med fartsgrense 110. Da har man gode 2-3 meter både til veikanten og traileren (les: sikker død) som kommer imot, ikke en halvmeter. Når jeg kjørte til Rally Finland i høst ble jeg helt sjokkert over hvor sinnsyk forskjell det faktisk er på Norge og resten av Norden. Det er jo klart at Europa har kongeveier, men steike så bra det var i Finland også. Å komme tilbake til Norge var som å reise 40 år tilbake i tid. Den sikre død dundrer plutselig forbi innen en armlengdes avstand... Nei, politikere kan bare slutte å mase om holdninger. Det er liksom ikke hjelp i å si at "folk gjør ikke som de skal". Det er det samme som om Microsoft skulle si til morra di at "det er ikke datamaskinen som er dum, det er du", eller hotellresepsjonisten at "rommet er rent nok, skjerp deg - du har dårlige holdninger!". Bilavgiftene hjelper heller ikke. Om vi hadde hatt europeiske avgifter ville f.eks. jeg kunne kjørt rundt i samme bil som i dag - bare 5-6 år nyere, noe som ville gitt meg kjekke ting som airbag og ABS, samt en bil i generelt bedre stand. Og helt til slutt, de som syter om at det er vanskelig å bygge veier i Norge kan ta seg en tur til Nord-Italia. Der er det steike meg like kupert som i de verste fjellområdene i Norge og de har likevel 4-6-felts motorvei i bro hele veien. Dessuten er størsteparten av Østlandet, Østerdalen osv slett ikke ulikt Sverige. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Analex Skrevet Januar 3, 2007 Share Skrevet Januar 3, 2007 Staten er jo ikke interesert i å redde liv i trafikken, hva tjener de på å bygge bedre sikrere veier og senke avgifter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan e34 Skrevet Januar 3, 2007 Share Skrevet Januar 3, 2007 Det er nok viktigst at AS Norge går bra økonomisk. Det er mer behagelig å regjere med stinn lommebok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dannis Skrevet Januar 3, 2007 Share Skrevet Januar 3, 2007 så faktisk på tv igår at takket være aktiv patruljering (politi) og go veistandard så er autobahn en av de tryggeste veiene i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Januar 3, 2007 Share Skrevet Januar 3, 2007 Jeg tror heller ikke at BNP per capita forteller så mye om statens lyst til å innvestere i infrastruktur. Det er politisk og historisk betinget mer enn noe annet. Tyskland har f.eks et BNP per capita som er betydelig lavere enn det norske, men hverken den samlede tyske økonomi eller veinettet kan sies å være dårligere enn det norske av den grunn... Noreg sin historie som ein rik nasjone er vel også ganske ny. Du må vel tilbake til vikingtida for å finne eit anna døme på at Noreg hadde penger og makt. Og når dei no i seinare tid har fått penger mellom hendene, har dei vorte gjerrigere enn Onkel Skrue! Når det gjelder vegbygging har vel det aldri vore Noreg si sterke side på grunn av vanskelege forhold og ein historie med "grisegrnte" strøk samt gjerrige politikere. Berre for å ta eit lite eksempel, i 1995 fekk samferdselsektoren 2.5 % av statsbudsjettet, mens i 2005 fekk dei 1.65 %. Mens vegnettet vart dårlegare, fekk dei mindre penger å rutte med. Kor er logiken i det? Når det gjeld vegstandar i Danmark og Svergie har det seg sånn at geografisk sett er Danmark flatere og enklare å bygge vegar, mens Svergie er meir likt Noreg. MEN det som er forskjellen med Svergie og Noreg var at på 1970-tallet flytta mange frå dei "grisegrente" strøka og inn til større tettstader (berre sjå kor mykje byene i Svergie har vokst sida 1970-tallet) og då slapp regjeringa maset om å bygge ut vegar i utkantane, og kunne heller fokusere på vegane inn og ut av dei større plassene. Og maset fra folket i utkantane om bruer og tuneller vart mindre. Her i Noreg så satsa politikarane anleis (heldigvis) men med dårleg resultat. Her ville dei at folk skulle bu i utkantane og dei lova tuneller og bruer til ein tre fire stk som hadde busett seg på ei forblåst øy midt ute i havgapet. Ke vart desse bruene brukt til? Etter det eg har høyrt, vart dei fleste bruene brukt til å kjøyre flyttelast fra øya og inn til fastlandet. Så når ordføreren sto og maste om at dette var ein så og så stor dag, så stod xxx flyttebiler og lurte på korti han skulle klippe over snora så dei kom seg til H**** inn til fastlandet. For meg er vegutbygging ØKONOMI og ikkje noko jevla politikk. Folk som snakker "store" ord fra ei latinsk ordbok klare eg meg fint uten! Dei norske politikerene snakker for mykje, og det er for lite handling! Eg er gla me har fått ein samferdsleminister, Liv Signe Navarsete, fra Sogn og Fjordane, nærmare bestemt Lærdal, som veit ke dårege veger er og er villig til å gjere noko med det! Ikkje berre har ho bein i nesa, men ho og har også sørga for at fleire fjellovergangar her i Song og Fjordane, Vikafjellet i dette døme, er opne frå 08.00 til 22.00 istaden for 08.00 til 20.30 og at det ikkje blir stengt med ein gong det melder snø! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 3, 2007 Share Skrevet Januar 3, 2007 arimanni: Vi har tidligere diskutert den norske veistandarden i bl.a denne tråden... som forøvrig er ganske artig. Der vil du kjenne igjen noen av dine (og mine) argumenter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Januar 3, 2007 Share Skrevet Januar 3, 2007 Hehe.. Den hadde eg heilt gløymt Var ein interesann diskusjon det der. Berre synd at "alt" er meir eller mindre sagt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå