Gå til innhold

Hvorfor det koster endel kroner "å lakke bare noen småd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må også hive meg inn her.

For det første, norge er et svindyrt land og alt koster. En firma (lakkering eller snekker etc) må ta 500-1000kr i timen for å arbeidet, det mange glemmer her at du må betale for, lakk selfølgelig, leie av lokaler, bruk av utstyr og vedlikehold, kjøpe nytt utstyr, strøm osv. Og dette er ansatte i bedriften som gjør. Så for en hellakkering av en bil 25k i norge er helt vanlig pris og det er ikke mye, reiser man til polen og lakker bilen, blir sikkert like bra det å og man sparer vel et par lapper, men vis du ska begynne å klage på jobben og lakksjappa slår seg vrang, da får du jo et problem, siden du bor i norge. (har ikke samma rettighetene lenger, vis dem benekter alt) advokat og alt det blir å og koste masse vis du må ha det, siden dem må ha dialog med noen i polen.

Hadde samme attitude før, at dem tar sinnsyk pris for lakkering.

Lakkert f.eks lyktelistan til min bmw, ble å koste 1200kr (fikk bakoversveis den gangen da)

Så lakkerte jeg m3 front og sideskjerm, kom på 4k, syns det var helt grei pris d, trudde det sku bli 5-6k.

Og norge og polen kan jo ikke samlignes lønnsmessig heller, i polen tjener en snekker 6kr timen, i norge sikker mellom 150-200kr t, dette var for å dra et eksempel.

Det var alt denne gangen, kommer sikkert på mer senere en gang :lol:

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

men litt nyskjerrig....

Hvor mange av dere som har skrevet her at det er fantastisk billigt i Polen, faktisk har vært der med egne biler??

Ser at flere av dere komme LANGT fra sydlige grenser... :wink:

Skrevet

Sikkert ingen, neida :lol:

Men det at det er billigere i polen, der er jo sant, men om det skulle oppstå reklamasjon for en slik sak, hva da??

Koster jo å reise dit igjen, og vis dem er motvillig, da er det inn med advokat og vips, så har lakk jobben kosta det dobbelte som i norge.

Personlig ville jeg vel helst ha lakkert min bil i norge, gir en trygghet d.

Men hadde jeg hatt en eldre bil med meget sliten lakk og jeg hadde vært i polen området, kunne jeg sikkert ha lakkert den der, bare får å få opp verdien på bilen vis man eventuelt skulle selge han. (men dette er bare tanker serru)

Skrevet
men litt nyskjerrig....

Hvor mange av dere som har skrevet her at det er fantastisk billigt i Polen, faktisk har vært der med egne biler??

At man bor langt nord gir bare ennå et påskudd til å fare til varmere strøk :lol:

Synes ikke prisen i norge er så ille på lakkering. Man må jo spare penger da, men den som venter på noe godt venter ikke Forjeves(eller noe sånt) :lol:

Skrevet

men det er litt merkelig at et lakkeringsverksted må fakturere 1000-1200kr timen pluss matriell mens et malerfirma fakturerer ca 400kr pluss materiell. de som gjør jobben har så og si lik timelønn og malermesterne har også til smør på brødet og vel så det. selvfølgelig er det mer pris og akkord i malerbransjen de kan tjene ekstra på,men synes nok prisene er litt stive på lakkering.

blir vel som med alf lie og autopower,de tar jo bare halvparten av det stenshagen og guldbrandsen tar og hadde de gått med tap så hadde de vel lagt opp?

Skrevet
men litt nyskjerrig....

At man bor langt nord gir bare ennå et påskudd til å fare til varmere strøk :lol:

Synes ikke prisen i norge er så ille på lakkering. Man må jo spare penger da, men den som venter på noe godt venter ikke Forjeves(eller noe sånt) :lol:

Harstad ja....Åsegarden i 7,5 måned.... :cry:

Er vel ikke mye varmere i Polen....liksom ikke syden... :wink:

he-he

Skrevet

Haakon....

Det er MYE mere utgifter for en lakerer enn det det er for en maler...

Han har jo maling og koster og ruller og slikt....

Slipper Store verksteder med husleie/lån

Slipper lakkboxer som trenger service, regelmessige filter bytter og slikt...

Bruke store mengder med fyringsolje...

Så en hel masse annet.. :wink:

Dette koster endel kroner å holde igang eller?

:wink:

Skrevet
men litt nyskjerrig....

Eg har ikkje vore i Polen, men planlegger ein tur ned der til sommaren med ein vennegjeng :)

Her på Vestlandet er det heilt vanleg å hente inn arbeidskraft om sommerene til å plukke bringebær, jordbær, anna gårdsarbeid osv.

Foreldrene til ein god kompis av meg drive ein bringebær gård som leverer ca 1 tonn (!) bringebær kvar dag (dei hadde i sommar 8 arbeidere) til fruktlager. Det vil seie både korgebær og saft.

Ettersom han ikkje har surra seg til å ta lappen enda, og foreldrene hans sku te Bergen ein tur, var eg der inne i 3 dager og kjøyrte bær med traktor og 6-hjuling (fytti grisen for ei arbeidsmaskin).

Ein av dei polakkene som var der hadde ein ganske ny Opel (hoksa ikkje kva type) som han hadde knekt fjæra på, og sku ha tak i ny fjær. Eg skaffa ny til han fra Biltema i Bergen og fekk den samme dagen med hurtigbåten.

Det han sa var at vist dei sku ha gjort ein sånn reperasjon i polen (no var han verkstadarbeidar) kom det til å komme på ca 400 kr inkl. deler til den bilen!

For å lakere bilen min tippa han rundt 5000 kr og då ville mange verkstader tilby seg å vaske bilen inni, behandle skinnsetene mine og ta service på bilen for berre ein 200 lapp meir.

Men sef, utgiftene i Polen er jo MYKJE mindre enn dei me har her i Noreg.

Skrevet
men koster jo mye for deg å kjøre fra vetslandet og til Polen verksted"

Har du regna på det :?:

:)

Det kan jo alltids kombineres med en ferietur til Tyskland. ;)

Har vært inne på tanken selv. Leie et verksted i polen noen dager, få dem til å fjerne alt rust og hellakkere.

Skrevet

Broren til dama mi har vært i polen å fått en bil lakkert, det kostet 10.000 (dette ble gjort isammenheng med ett bryllup til en kompis av ham) Jeg så arbeidet etterpå og det var helt ok, personlig så ville jeg heller lakkert i norge. lettere å få en god dialog og hvis du treffer på en med felles interesse så er det jo mulig å gjøre en deal. f.eks maskinering av deler mot litt småjobber etc (og betaling selvfølgelig) JEG vil heller betale litt ekstra å se en lakkerer som er STOLT over det han gjør og har utdannet seg til , gjør seg skikkelig flid, og får en kjempe fornøyd kunde. enn å betale 5000,- å få en lakk som begynner å sprikke rundt rutene m.m etter noen få mnd. ingenting å si om det. ting tar tid, og de tingene som skal gjøres er ikke BARE. må gjøres nøye forarbeid. som med mye annet. (jeg er selv en cnc operatør, datastyrte dreiebenker/freser) og får selv mye spørsmål om en jobb som er bare.. er så å si ingenting som er bare hvis det skal bli fint og bra. litt offtopic men.. just my 2 cents

Skrevet
men koster jo mye for deg å kjøre fra vetslandet og til Polen verksted"

Har du regna på det :?:

:)

Både og. Det koster ein god del ja :shock: Derfor er det som eg har nevnt før, greit å ta det i kombinasjon med ein liten ferie :)

Eller for min del blir det besøk av ei vennine i Latvia (ho var utvekslingsstudent til den skulen eg gjekk almenn på) og ein liten tur inn til Polen for å handle deler :P

Ang. garanti o.l så finne du autoriserte verkstader her i Noreg/Danmark/Svergie (dette er noko eg har blitt fortalt, så langt har eg berre funne eit i Danmark) som arangerer turer til Polen for f.eks lakering og gir dei til og med garanti for det arbeidet som blir gjort :)

Skrevet

Både og. Det koster ein god del ja :shock: Derfor er det som eg har nevnt før, greit å ta det i kombinasjon med ein liten ferie :)

Eller for min del blir det besøk av ei vennine i Latvia (ho var utvekslingsstudent til den skulen eg gjekk almenn på) og ein liten tur inn til Polen for å handle deler :P

Ang. garanti o.l så finne du autoriserte verkstader her i Noreg/Danmark/Svergie (dette er noko eg har blitt fortalt, så langt har eg berre funne eit i Danmark) som arangerer turer til Polen for f.eks lakering og gir dei til og med garanti for det arbeidet som blir gjort :)

Men det hjelper jo ikke folket om du ikke kan finne hvem som driver sånn formidlingsbissniss.... :wink:

å har jo mine egne tanker om hvor lang tid en hellakkering bør ta for at produkter og slikt skal få tørka...

Selv om det er billigt så har de vel ikke superduper produkter som tørker i en fei og blir bedre enn alt annet...??

Kan nok hende noen av firmane kutter litt ned på kostnadene for å få det til å gå rundt....så hva med den flotte kvaliteten dere skriver om da? :shock:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...