fastbmw Skrevet Januar 9, 2007 Skrevet Januar 9, 2007 Då kan vi vel bli enige om att det er staten som gjer dette (som alt anna) dyrt da eller?
Superbeetle Skrevet Januar 9, 2007 Skrevet Januar 9, 2007 Jeg er enig litt enig med bead lock her! Resultatet har også litt å si, "alle" kan dekke til i garasjen, slipe å lakke en bil...men det skal jo se litt pent ut også.. Jeg fikk lakkert en e36 sedan svart for en tid tilbake, for det første så ble det ikke så super billig som jeg hadde trodd, og ikke ble resultatet helt førsteklasses. og dette var hos en som drev karosseriverksted. Ujevnheter i grunnarbeid, korn i lakken og litt dårlige overganger.. Man får jo se på det slik at når man først leverer fra seg bilen, betaler "dyrt" så får man den komplett fiks ferdig tilbake igjen. Jeg syntes iallefall det er litt befriende å få noen ting gjort av andre eneste jeg har latt andre gjøre er dog toning av vinduer..
Bead-lock Skrevet Januar 9, 2007 Forfatter Skrevet Januar 9, 2007 Då kan vi vel bli enige om att det er staten som gjer dette (som alt anna) dyrt da eller? Staten skal ha sitt.... Du å jeg skal ha en grei lønn....som i dag for en lakker er ca 150-170 Kr /t Å en fra utlandet har vel ikke 1/3 av det en gang?? Dyrere ditt og datt, du vet.... Så det er vel bare det at vi bor å jobber i norge... Er vel kjapt 20+-% billigere i Sverige, fordi der er lønn og slikt lavere! Men første innlegget var jo bare ett lite overslag så folk kanskje forstår hva som skjer når de kommer inn å skal ha pris på ett eller annet!
Bead-lock Skrevet Januar 9, 2007 Forfatter Skrevet Januar 9, 2007 Jeg er enig litt enig med bead lock her!Resultatet har også litt å si, "alle" kan dekke til i garasjen, slipe å lakke en bil...men det skal jo se litt pent ut også.. Jeg fikk lakkert en e36 sedan svart for en tid tilbake, for det første så ble det ikke så super billig som jeg hadde trodd, og ikke ble resultatet helt førsteklasses. og dette var hos en som drev karosseriverksted. Ujevnheter i grunnarbeid, korn i lakken og litt dårlige overganger.. Man får jo se på det slik at når man først leverer fra seg bilen, betaler "dyrt" så får man den komplett fiks ferdig tilbake igjen. Jeg syntes iallefall det er litt befriende å få noen ting gjort av andre eneste jeg har latt andre gjøre er dog toning av vinduer.. Veldig mye bra du skriver her! Greia er vel at de som skal lakke selv eller hos en billig mann er jo at lakken koster det samme, men de tar seg mindre bet pr time, fordi de ikke har kunnskapen,verktøyet eller rett og slett filingen for å få til ett BRA resultat... Velger bileieren å gå til noen som faktisk har ett bra rykte i nabolaget , så vil jo muligheten være at en får tilbake bilen etter hva man forventet... Men her er også en av de store fellene! Vi som driver med dette burde nesten skrevet kontrakt med kundene, slik at vi hadde slipt alle kranglene med kunder som mener seg hit eller dit...For jeg har opplevd noen tilfeller der kundens forventninger av og til ikke stemmer med det man ble enige om... For det er jo bare å ha på litt lakk..... høres jo ut som en skal kaste på noe avrettings masse jo...koko
haakon Skrevet Januar 9, 2007 Skrevet Januar 9, 2007 lakkerte hos norsk lakkerer som hadde bra rykte og ikke var spes billig... godt synlige roser etter sliping over det hele,silicon flekker på panseret, spylerdysene på panseret er lakkert og lakken tåler ikke steinsprut i den grad jeg har vært vant til før.er kanskje bare uheldig,men har på følelsen av at lakken er for tynn/sprø/mangler grunning når det går rett ned til metallet for ingenting. vedkommende gjorde jobben svart så jeg har ingen klagemuligheter,men jeg er ikke bitter heller. har heldigvis en bruksbil og ikke noe jeg skal vise frem. lakk-verkstedene i norge går så det suser og lakkerer svart og i andre farger dag og natt så da må man nesten regne med at cowboyene også kommer. sånn er det vel med alle bransjer som har mer oppdrag en de kan ta unna...
Mirakulix Skrevet Januar 9, 2007 Skrevet Januar 9, 2007 Synes ikke Bead-lock skal ta alle under en kam her. Det er minst like mye reklamasjoner på et sertifisert lakkverksted, som hos f.eks polakker. Så lenge man har reklamasjonsrett, så ser jeg ikke problemet i å bruke de. Og få de til å lakkere noe oppat om det ikke blir helt 100%.. og dermed også spare 20 000,- som jeg kan kjøpe bodykit og felger for?
Mirakulix Skrevet Januar 10, 2007 Skrevet Januar 10, 2007 Hvis du TROR at en blir RIK og vellykket av å drive med lakkering, så forstår jeg ikke hvorfor du ikke allerede har startet egen bedrift å tjent din første million..... Ja, det er en drøm jeg har. Å kunne startet et stort firma. Drive med styling og felger ++ Eie et lokale med, verksted, lakkering. Så man kunne tilbydt kundene lakkering og påmontering osv. men som sagt, dette er jo bare en drøm..
Bead-lock Skrevet Januar 11, 2007 Forfatter Skrevet Januar 11, 2007 Synes ikke Bead-lock skal ta alle under en kam her.Det er minst like mye reklamasjoner på et sertifisert lakkverksted, som hos f.eks polakker. Så lenge man har reklamasjonsrett, så ser jeg ikke problemet i å bruke de. Og få de til å lakkere noe oppat om det ikke blir helt 100%.. og dermed også spare 20 000,- som jeg kan kjøpe bodykit og felger for? Men skal du kjøre en bil til utlandet fra deg....der oppe i nord... så koster det jo ikke så reint lite bare i turen ned til polen eller sånt, så de regne stykkene på 5-6000 blir jo ikke helt sannheten...eller
bmw pat Skrevet Januar 12, 2007 Skrevet Januar 12, 2007 Hiver meg på diskusjonen her. Er selv billakkerer og opplever til stadighet til at kunder "forventer" en pris som sikkert kun er en tiende del av hva det egentlig koster. En liten kommentar til Bead-lock første inlegg er at det på løse plastdetaljer er det en starttid på 86 perioder. Dvs kommer du med støtfangerne dine avskrudd, så skal du betale en starttid på 86 perioder og ikke 147 som det ellers ville blitt hvis de var montert på bilen. Driver og takserer daglig, og skjønner at folk kan oppfatte karroseri/lakk arbeid dyrt. Min kollega fikk en skade på sin mondeo stv. her tidligere. Høyre side var oppskapet og framskjermen måtte byttes. 50% av fangeren foran skulle også lakkeres. Dette er en skade på over 20 tusen. Skjermen kostet da rundt 2000 kr. Mange kommer inn døra og har en formening om at dette sikkert koster 3-4 tusen kroner og får bakoversveis og hjerteklapp når de hører den virkelige kostnaden. Som en konsekvens av dette så er mesteparten av skadene forsikringsskader. Det er for dyrt for den menige mann og punge ut for en litt større skade. På vårt verksted styrer vi glatt unna alle jobber der kunden har gjordt forarbeidet selv. Har til dags dato ikke sett en bil som har vært tilfredstillende slipt av en en "hobby lakkerer".
Bead-lock Skrevet Januar 14, 2007 Forfatter Skrevet Januar 14, 2007 Hiver meg på diskusjonen her. Er selv billakkerer og opplever til stadighet til at kunder "forventer" en pris som sikkert kun er en tiende del av hva det egentlig koster. Mange kommer inn døra og har en formening om at dette sikkert koster 3-4 tusen kroner og får bakoversveis og hjerteklapp når de hører den virkelige kostnaden. Spesielt den eldre garde kan jo ikke sjønne at det koster så mye... Skal jo bare ha på litt lakk som de sier... Håper denne tråden gjør noen litt klokere!
Bead-lock Skrevet Januar 14, 2007 Forfatter Skrevet Januar 14, 2007 En liten kommentar til Bead-lock første inlegg er at det på løse plastdetaljer er det en starttid på 86 perioder. Dvs kommer du med støtfangerne dine avskrudd, så skal du betale en starttid på 86 perioder og ikke 147 som det ellers ville blitt hvis de var montert på bilen. Ja her er det og blir det full forvirring... Siste problemet vi kom på her på jobben nå,.... Var at de som lakker for verkstedet jeg jobber på...de har jo bare vannbase, selv på "tette" farger... så de må jo ha klarlakk på alt... med andre ord skal de jo ha 147 i stattid på alt... Snakket med forsikringsgubbene å, å dette var en ting som sto på dagsorden dem imellom ...
Bead-lock Skrevet Januar 14, 2007 Forfatter Skrevet Januar 14, 2007 Driver og takserer daglig, og skjønner at folk kan oppfatte karroseri/lakk arbeid dyrt. Min kollega fikk en skade på sin mondeo stv. her tidligere. Høyre side var oppskapet og framskjermen måtte byttes. 50% av fangeren foran skulle også lakkeres. Dette er en skade på over 20 tusen. Skjermen kostet da rundt 2000 kr. Dette er jo det en ser daglig at selv uskylidige småskader blir til dyre reparasjoner! Ikke rart vi betaler masse i forsikring....
Bead-lock Skrevet Januar 14, 2007 Forfatter Skrevet Januar 14, 2007 Som en konsekvens av dette så er mesteparten av skadene forsikringsskader. Det er for dyrt for den menige mann og punge ut for en litt større skade. På vårt verksted styrer vi glatt unna alle jobber der kunden har gjordt forarbeidet selv. Har til dags dato ikke sett en bil som har vært tilfredstillende slipt av en en "hobby lakkerer". Mye rart å se, men vi har opp gjennom lakket endel sånne biler, men de blir jo som de blir...
Arimanni Skrevet Januar 14, 2007 Skrevet Januar 14, 2007 Å gjere noko med bil i Noreg er generelt DYRT! Som andre nevner her, så er det mykje billigere i Polen, og mange av dei verkstedene som drive der nede har like grei standar som her i Noreg, me mange er også berre ute etter pengene dine! Men eg har full forståelse for Bead-lock meine, men det lønne seg likevell fult ut å ta ein tur til Polen å få det lakert der hos eit verkstad som er "kjent". Det finnest til og med selskap som arangerer sånne turer til polen for folk som skal gjere større lakerings/reperasjons jobbar. Ta det som ein ferie Polen er eit fint land, og det er mykje å sjå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå