Innovation Skrevet Januar 12, 2007 Share Skrevet Januar 12, 2007 Hmmm, utrolig at en tråd som omhandler noe annet, nok en gang tar en annen retning å begrenses til en diskusjon om hva som er best av bensin og diesel.. Det er jo noe alle forstår, at dette er et tema man aldri blir enige om. Men, noe vi alle sikkert er enig i, er at Norge er et land for spesielt (bil)interesserte! (les. avgifter) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 Får håpe slike årsavgifter skremmer folk bort fra diesel så vi får dem bort fra veiene! mohahahahaha Har alltid vært sånn. Staten GIR oss aldri noe, de skal alltid ta noe igjen. Barnehageprisene gikk ned, men det gjorde sannelig også barnetrygda(tror jeg har lest dette en gang), og nå skjer det samme med dieselbil. Lavere i innkjøp, så tar de igjen det med dyre driftskostnader Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 men nå kjøper vi skinnet før bjørnen er flådd. det er jo langtifra vedtatt enda, og jeg tviler på at det blir det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole@Automote Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 kjørte ikke audi siste lemans med sin v10 diesel?Dessuten går flere av dakarbilene med diesel, og da tenker jeg ikke på lastebilene. Det er fordi det lønner seg å kjøre langt i høy fart med så få pitstops som mulig og dieselbiler bruker mindre drifstoff, Og jeg går utifra att en lavturtalls diesel bil vil klare seg bedre i ett ørkenmiljø enn en ilsint bensinbil. Det kakkler ikke av en sportsbil det gjør diesel fergene!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 Det er fordi det lønner seg å kjøre langt i høy fart med så få pitstops som mulig og dieselbiler bruker mindre drifstoff, Og jeg går utifra att en lavturtalls diesel bil vil klare seg bedre i ett ørkenmiljø enn en ilsint bensinbil. Det kakkler ikke av en sportsbil det gjør diesel fergene!! Spørsmålet er vel hva man legger i selve begrepet sportslig. Det kan f.eks ikke kun være pga. gode akselerasjonsegenskaper iom. at f.eks E90 335d klarer 0-100 Km/t på 6,2 sekunder. Det kan heller ikke være pga. gode mellomakselerasjoner iom. at en dieselbil som regel er hurtigere enn en tilsvarende bensinbil i denne disiplinen. Det kan heller ikke være pga. en høy topphastighet iom. at dagens dieselbiler har en like høy topphastighet som en tilsvarende bensinbil. Det kan heller ikke være pga. kjøreegenskaper iom. at nye motorkonstruksjoner og metallegeringer gjør at det ikke er signifikant bedre kjøreegenskaper i en tilsvarende bensinbil. Moderne dieselbiler har som regel en turtallsperre ved 5000 rpm... ditto 6500 rpm for en alminnelig bensinmotor. Ergo må hele poenget være differansen på 1500 rpm som begrepet "sportslig" egentlig handler om, men uten at det økede turtallet medvirker til stort annet en støy (dog ofte en god form for støy for oss carnuts) og større kostnader til drivstoff. Jeg skal naturligvis ikke underslå det faktum at en potent bensinmotor (som f.eks BMW´s s-motorer) er en artig konstruksjon, men når f.eks E90 335i har en maksimal effekt ved 5800 rpm og et maksimalt dreiemoment ved 1300 rpm begynner det absolut å minne om en dieselmotors krafutfoldelse. Man kan selvfølgelig filosofere over hvorfor det har vært en målsetning for BMW, men trolig handler det om effektivitet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sn|per Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 Ifølge informasjonssjef i Norges Automobil-Forbund, Hege Resvoll Skaug, er organisasjonen på linje med myndighetene. – Alle avgifter når det gjelder både kjøp og bruk av biler må ses i sammenheng. I arbeidet med å endre årsavgiftene kommer vi blant annet til å utarbeide ulike modeller som vi skal se nærmere på. For øvrig er det for tidlig å kommentere dette ytterligere, sier Resvoll Skaug. <-- Betyr dette at organisasjonen som vi billister betaler for å fremme våre saker, støtter dette forslaget? Hurra for NAF... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 Ja ja en får nå vente å se hva som skjer. At dette kom til å bli foreslått er jo ingen bombe akkurat. Ser ikke helt hvorfor en 520d skal betale mer i åravgift enn en 540, men nå har jo ikke jeg lest forslaget heller. At dette har noe med miljø å gjøre skjønner jeg lite av, da kunne de jo bare fjerne avgiftene på miljøriktige biler..les med partikkelfilter osv. så kunne alle hatt penger til å bytte ut sine eldre og mer forurensende biler. Jeg er medlem i NAF kun pga veihjelpen, som jeg ironisk nok aldri har benyttet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 Eg skjønne godt at dei øker avgiften. Diesel bilene, i forhold til bensinbilene har ein større innvirkning på lokal forurensing og puste problem for folk med astma (har astma sjølv, så veit ke eg snakker om!) det er hovedsakleg Nitrogendioksid, NO2 som skape pusteproblemer. Men korleis staten har ført sin politikk ovenfor diesel biler, kan heller diskuterest! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 Jeg ser ikke noe dramatisk i dette forslaget. Som jeg også skrev i BMWCCN´s forum har vi i flere år hatt differensierte årsavgifter her i Danmark. Avgiftene beregnes etter hvor langt bilene kjører på en liter drivstoff + en miljø/straffeavgift for dieselbiler. Vi må betale 3020,- danske kroner i årsavgift for en E90 320i, mens en E90 318d ditto koster 4500,- kroner i årsavgift. En E65 760i koster 9480,- i årsavgift... og en E65 745d koster 9620,- kroner i årsavgift. er vel ikke snakk om å øke med en tusing el to er i landet? tredobbling av årsavgiften er galskap og nok en måte å sparke mann i gata i skinnleggen på. man skulle tro det ble bedre for alle med rød/grønn regjering,men synes de kommer med det ene etter det andre som folk flest river seg i håret av ... blir nok frp på meg også framover. synd de har søviknes... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 Jeg ser ikke noe dramatisk i dette forslaget. Som jeg også skrev i BMWCCN´s forum har vi i flere år hatt differensierte årsavgifter her i Danmark. Avgiftene beregnes etter hvor langt bilene kjører på en liter drivstoff + en miljø/straffeavgift for dieselbiler. Vi må betale 3020,- danske kroner i årsavgift for en E90 320i, mens en E90 318d ditto koster 4500,- kroner i årsavgift. En E65 760i koster 9480,- i årsavgift... og en E65 745d koster 9620,- kroner i årsavgift. Men så er ikke Danmark noe forbilde når det gjelder bilavgifter heller... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 Men så er ikke Danmark noe forbilde når det gjelder bilavgifter heller... Man bør skille mellom den såkalte registreringsavgiften... altså den store avgiften man må betale for å få danske skilter på bilen... og avgifter som er knyttet til å bruke bilen. Den danske registreringsavgiften er helt klart urimelig høy og absolut intet forbilde, men f.eks årsavgiften (ejerafgiften på dansk) følger EU-standarden på området... og den mener jeg bør være et forbilde for Norge også. Man kan se hvor mye man skal betale i årlig ejerafgift for den enkelte bilmodell i Danmark her. Jeg tror at regjeringen på et eller annet nivå kommer til å harmonisere de fremtidige årsavgiftene med denne EU-modellen. For store dieselbiler som f.eks Chevrolet Tahoe med dieselmotor er årsavgiften over 10000 kroner, men for BMW 118d er årsavgiften knapt 4000 kroner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 men når fartssperre reglene nå kom på suburban osv hadde det ikke tilbakevirkende kraft. men det blir vel ikke sånn med årsavgiften? da må jeg ifølge den danske kalkulatoren ut med i overkant av 9lapper. deilig! er kanskje på tide å legge ned velferdsstaten til fordel for en billigere og mer levelig løsning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 men når fartssperre reglene nå kom på suburban osv hadde det ikke tilbakevirkende kraft. men det blir vel ikke sånn med årsavgiften? da må jeg ifølge den danske kalkulatoren ut med i overkant av 9lapper. deilig! Det gjelder vel ikke din 1993 E34 525TDS med automatgear ?... Slik jeg forstår avgiftsmodellen betaler man i underkanten av 6000 i årsavgift for denne modellen her i Danmark. Den avgjørende komponenten i regnestykket er hvor langt bilen iht. BMW kjører pr. liter og der er dessverre ikke din BMW spesielt imponerende i dag med et gjennomsnitlig forbruk på 0,73 liter/mil. VW Lupo 1,2 TDI er også en dieselbil og den har kun en årsavgift på 160 kroner her i Danmark. Årsaken er at den iht. VW kan kjøre 33,3 Km på en liter diesel... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 tok utgangspunkt i 97mod tds. lupos antall km pr liter blir vel dårligere når man må kjøre med henger hele tiden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 tok utgangspunkt i 97mod tds. lupos antall km pr liter blir vel dårligere når man må kjøre med henger hele tiden? Hehehe... selve beregningsgrunnlaget for årsavgiften er en meget alvorlig sak her i Danmark. Lupo 1,2 TDI ble typegodkjent uten hengerfeste, AC og vinterdekk... ergo er ingen av delene lovlige uten at bilen blir typegodkjent separat på nytt slik at den kan oppskrives når det gjelder avgifter. Det samme gjelder forøvrig Audi A2 1,2 TDI... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå