Gå til innhold

Hurra for norge (øket årsavgift for dieselbiler)

klebefix
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fredrik !

Filmen er dårli, men en får fram poenget ganske så bra..

Jeg har allerede skrevet at jeg ikke har sett filmen du refererer til og det ville derfor ha vært mer sympatisk av deg å forklare meg hva du egentlig mener. Jeg tror allikevel at jeg forstår hva du forsøker å antyde, men ærlig talt mistenker jeg deg mest for ikke helt å forstå hva jeg skriver. Hva om du selv forsøker å skrive noe fornuftig (f.eks å forklare sammenhengen mellom hestekrefter og dreiemoment) istedenfor å skrive relativt meningsløse innlegg rettet kun mot meg. Jeg er tilgjengelig på pm/mail og du kan evt. skrive til Gunnar hvis du har noe generelt å utsette på mine innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er de ikke helt hellig overbevist lenger om biodiesel, siden selve produksjonen av biodiesel også slipper ut endel CO2 og partikler (hogst i skogen, frakt, kapping, frakt til raffineri osv). Dessuten er det ikke nok biodiesel til å dekke det behovet som er pr i dag. Derfor har prisen på biodiesel også steget som en funksjon av pris/etterspørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er de ikke helt hellig overbevist lenger om biodiesel, siden selve produksjonen av biodiesel også slipper ut endel CO2 og partikler (hogst i skogen, frakt, kapping, frakt til raffineri osv). Dessuten er det ikke nok biodiesel til å dekke det behovet som er pr i dag. Derfor har prisen på biodiesel også steget som en funksjon av pris/etterspørsel.

Rapsolje er det imidlertid mye av her i Danmark... og sydover på kontinentet begynner bio-diesel (hovedsaklig rapsolje) å bli både utbredt og populært... spesielt fordi den er billigere enn tradisjonell dieselolje. Nye innvendinger mot rapsoljen er at den utilsiktet ødelegger det etablerte kulturlandskapet ved at den brer seg relativt ukontrollert uten intens bruk av plantegifter. Vi bor i en mindre by utenfor selve Århus her i Danmark og det gjør at vi hvert år får uønskede rapsplanter i hagen. Gule jorder er imidlertid vakkert å se og hvis dieselbilen blir litt mer miljøvennlig også får vi heller akseptere en rapsplante eller to i hagen.

http://www.folkecenter.net/dk/rd/transp ... genskaber/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vist eg skjønte det der riktig (er ikkje så veldig stødige i dansk) så vil ein bil (standar diesel bil) som går på bio-diesel av rapsolje ha samme effekten som ein bil som går på fosilt brensel?

Korrekt... og motoren går faktisk renere også... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HK=NM x Turtall

Du glemte å dele : HK = NM X turtall / 7126.34.

7126.34 er det turtallet der alle motorer har like mange NM som HK.

Ellers så forteller hk mye mer om motoren enn NM når de blir oppgitt hver for seg. En F1 motor med 800 hk har svært lite NM, men kan vel knapt kunne kalles slapp. En dieselmotor med stort sylindervolum kan ha enormt med NM og lite hk, dette fordi den er beregnet på lave turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så forteller hk mye mer om motoren enn NM når de blir oppgitt hver for seg. En F1 motor med 800 hk har svært lite NM, men kan vel knapt kunne kalles slapp. En dieselmotor med stort sylindervolum kan ha enormt med NM og lite hk, dette fordi den er beregnet på lave turtall.

Jeg er helt enig med deg og jeg vet også hvorfor det er slik. Selve begrepet hestekraft er et gammeldags uttrykk som fortalte at en hest som ble benyttet i de engelske gruvene på 1800 tallet gjennomsnittlig var i stand til å heise en last på 33000 pund en fot opp i løpet av ett minutt . Dette tilsvarer ca. 75 Kg en meter opp pr. sekund. Måleenheten ble senere benyttet for å fortelle hvor mange hester en dampmaskin kunne erstatte. I forhold til f.eks en bilmotorer forteller begrepet hestekraft dermed bare en del av de faktiske forhold siden en bilmotor utvikler et ulikt ant. hestekrefter ved forskjellig turtall og heller ikke sier noe konkret om motorens moment ved et givet turtall.

Det gir ingen mening i å si at en motor yter 1000 Nm... sitat slutt. Det gir litt mer mening å si at en motor har 507 hestekrefter, men det er kun fordi vi har vennet oss til uttrykket og størrelsesforholdet. Hvis jeg sier at den samme motoren yter 373 Kilowatt blir de fleste usikre fordi de ikke er vant til størrelsen... og man ikke uten videre kan vurdere størrelsen opp mot noe man kjenner. Hvorfor gir det omvendt ingen mening i å kun si at en motor yter 1000 Nm ? Det er fordi 1000 Nm er en størrelse man ikke kan forholde seg til alene... vi vet at det er en momentsterk motor, men det er det. Dermed kan vi si at begrepet Newtonmeter kun gir mening hvis vi kjenner størrelsen i relasjon til f.eks hestekrefter og ikke minst i forhold til turtall. Rent teknisk gir heller ikke f.eks uttrykket 507 hestekrefter alene mer mening, men pga. den historiske konteksten kan vi relatere hestekreftene til å være en kjent størrelse og dermed sånn nogenlunde forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten helt enig, men hk gir mer mening enn nm fordi hk forteller om max effekt, det gjør ikke NM. Man kunne egentlig brukt bare hk også selv om det ikke er matematisk riktig, man kunne f.eks si at motoren yter 500 hk på 7000 omdr og 200 hk på 3500 omdr. Det ville også gi et forstålig bilde, men som sagt matematisk ukorrekt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... dog hjelper det imidlertid ikke så mye til alminnelig bruk hvis man sier at en motor yter imponerende 750 HK ved 19000 rpm, men ikke mer enn 200 Nm ved 3000 rpm. Dette var et ekstremt eksempel fra F1, men i sin tid var man imponert over at 2002 Turbo hadde en M10 motor som ytet hele 170 HK ved 5800 rpm. Det man glemte å ta med i sammenhengen den gangen var at motoren ytet 240 Nm først ved 4000 rpm og at den knapt var kjørbar under 2500 rpm... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...