Gå til innhold

Bio-drivstoff

Sandersen
 Share

Anbefalte innlegg

Trodde moderne motorer var laget for å tåle litt grufete drivstoff og mindre optimal olje.. i alle fall i nødstilfeller.. ?

jeg har hørt ( mulig jeg drømte) at det var derfor det var dumt å chippe biler. Man ville ta bort muligheten for å kunne fylle på olje og drivstoff av dårlig kvalitet som et nødstilfelle....

noen som har en formening rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde moderne motorer var laget for å tåle litt grufete drivstoff og mindre optimal olje.. i alle fall i nødstilfeller.. ?

jeg har hørt ( mulig jeg drømte) at det var derfor det var dumt å chippe biler. Man ville ta bort muligheten for å kunne fylle på olje og drivstoff av dårlig kvalitet som et nødstilfelle....

noen som har en formening rundt dette?

Dessverre er det ikke slik du håpet på. I utgangspunktet var en dieselmotor praktisk talt umulig å slite opp under normale omstendigheter, men moderne teknikk har medført at en dieselmotor i dag nesten er mer sart enn en bensinmotorer. Ikke bare er de kostbare å kjøpe, men de koster også en halv formue å reparere hvis uheldet er ute... og som om ikke det er nok er de definitivt ikke like slitesterke som før. Når det er nevnt... er både effekten og forbruket mange ganger bedre enn før... til og med betydelig bedre enn for en tilsvarende bensinmotor. Jeg undersøkte en sak for et par måneder siden. Det er en temmelig stor eksport av brukte biler fra Europa til Afrika og Midtøsten (med alt hva det betyr vedr. service og dårlig drivstoff), men hva slags biler blir egentlig eksportert... utover BMW´er som er stjålet ? Regulære sportsbiler og engelske biler er ikke populære, men ellers er stort sett alle bilmerker og modeller populære.... dog ikke modeller med en moderne common-rail dieselmotor... det forteller det meste i stil med "when the going gets tough, the tough get going". BMW´s siste dieselmotor uten common-rail var forøvrig E46 318d med M47D20 motor anno 2002/03... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 5 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...