Gå til innhold

Størrelse/Plass til hvor stor bass i skiposehullet e34?

Anbefalte innlegg

Men nautiluz, du har vel ikke de diskantene bak speilet du hadde i ditt e34 touring prosjekt til salgs? De er sikkert solgt for en evighet siden men skader ikke å spørre. Skulle hatt tak i slike selv og de er ikke akkurat hverdagslig å se på kjøp og salg akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg bruker kasse som suben er bygd inne i kassa, og går ut i to 2,5" rør vendt bakover i bagasjen ,det er mye bass i cupen av det oppsettet der.

Og det er med en 12" ..

Båndreflex kasse er sjelden noe suksess med mindre det er en ferdig kasse.

vel jeg må bare komentere at jeg har bygget en bandpasskasse selv med 2 stk 12" å d funker utmerket i min E34. er noe tett bagasjen i E34 så d ble den beste løsningen i min, og jeg har prøvd mange forskjellige løsninger ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du sier noe der. Jeg sjekket ikke grundig nok opp før jeg kjøpte. Men er slikt man lærer av så tar det ikke så tungt. En kompis skulle hjelpe meg å sette opp og prøve hvordan det fungerte. Er det helt bortefor alle vidder blir det å selge elementet brukt og skaffe et nytt.

Får heller ikke byttet det hos forhandler da det ble kjøpt på qxl.

Edit: Men ja, den "koble kun en spole" teorien for å få 4ohm er helt ubrukelig altså? Jeg mener helt ærlig å ha lest noe om det, men er utrolig hva man kan inbille seg :P

HAr hatt dette elementet selv. For det første, tviler sterkt p¨å at det passer slik du har tenkt å plassere det, siden det er relativt bredt hele veien pga plastenkapslingen rundt magneten. Men man må jo seff prøve ;-)

Kjørte det selv på 4ohm, men kobla hver spole til en utgang på forsterkeren (dermed må du ta opp to kanaler i stede for å brokoble to, hvis du skjønner?), dermed får du utnytta potensiale hvis du ikke har forsterker som tåler 2 ohm. Ble anbefalt denne løsninga av de jeg kjøpte elementet av, og var svært fornøyd selv!

Mulig det er nevnt, men å laste forsterkeren i 8 ohm er ikke noe problem. Det som tar knekken på forsterkere er å laste de med for liten last;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du sier noe der. Jeg sjekket ikke grundig nok opp før jeg kjøpte. Men er slikt man lærer av så tar det ikke så tungt. En kompis skulle hjelpe meg å sette opp og prøve hvordan det fungerte. Er det helt bortefor alle vidder blir det å selge elementet brukt og skaffe et nytt.

Får heller ikke byttet det hos forhandler da det ble kjøpt på qxl.

Edit: Men ja, den "koble kun en spole" teorien for å få 4ohm er helt ubrukelig altså? Jeg mener helt ærlig å ha lest noe om det, men er utrolig hva man kan inbille seg :P

HAr hatt dette elementet selv. For det første, tviler sterkt p¨å at det passer slik du har tenkt å plassere det, siden det er relativt bredt hele veien pga plastenkapslingen rundt magneten. Men man må jo seff prøve ;-)

Kjørte det selv på 4ohm, men kobla hver spole til en utgang på forsterkeren (dermed må du ta opp to kanaler i stede for å brokoble to, hvis du skjønner?), dermed får du utnytta potensiale hvis du ikke har forsterker som tåler 2 ohm. Ble anbefalt denne løsninga av de jeg kjøpte elementet av, og var svært fornøyd selv!

Mulig det er nevnt, men å laste forsterkeren i 8 ohm er ikke noe problem. Det som tar knekken på forsterkere er å laste de med for liten

last;-)

Takker for svar. Mener å ha lest noe av det samme, men klarer ikke å finne et igjen (Det med å få bassen i 4 ohm).

Tviler også selv på at jeg klarer å få den som vist da den er såpass bred. Skal på verkstedet i morra og måle og teste ut forskjellige oppsett, så får se hvordan det blir. Har mest lyst på bånnpasskasse, men vet ikke om jeg tør å prøve meg på dette med det første.

Ang. forsterkeren så var den veldig lite glad i 2 ohm, så ble annbefalt 4 eller mer. Eneste er at en venn av meg påstår at i 8ohm blir det lite "effekt" og "bra" lyd av bassen. Presiserer og at dette er ikke mine ord, bare skriver det jeg har hørt/lest. Men jeg skal teste meg frem i de kommende ukene og se hva som passer best. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Mener å ha lest noe av det samme, men klarer ikke å finne et igjen (Det med å få bassen i 4 ohm).

Tviler også selv på at jeg klarer å få den som vist da den er såpass bred. Skal på verkstedet i morra og måle og teste ut forskjellige oppsett, så får se hvordan det blir. Har mest lyst på bånnpasskasse, men vet ikke om jeg tør å prøve meg på dette med det første.

Denne suben, P212D4, har to spoler, begge på 4 Ohm. Seriekobler du disse får du 8 ohm, parallellkobler du de får du 2 ohm. I ditt tilfelle ønsker du jo ingen av delene. Derfor kobler du en spole (+/-) til en kanal på forsterkeren, og den andre spolen til en annen kanal på forsterkeren. Du har jo 4 kanaler på forsterkeren din, så da har du brukt to, og ha to ledig til evt frontsett...

Båndpass eller ikke, smak og behag. Testa dette elementet med både tett kasse og bassrefleks. Begge funka bra, men var mest fornøyd med den tette kassen. Mer punch (lever opp til navnet) og mer kontroll. Men somsagt, smak og behag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ut en MSPaint tegning av tenkt kasse jeg skal bygge. Er uten eksakte mål, bare en tenkt kasse som skal stå rett bak skiposehullet i min e34 sedan. Funderer på om dette kan være en løsning som fungere eller om den blir helt ubrukelig. Er altså en lukket kasse med sidevegger i trapesform slik at lyden ikke siver ut i bagasjen, men går rett til hullet. Alt skal tettes mellom kasse og stålveggen bak seteryggen.

tenkt_basskasse2.jpg

Alle forslag, ros og ris, mottas med takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ut en MSPaint tegning av tenkt kasse jeg skal bygge. Er uten eksakte mål, bare en tenkt kasse som skal stå rett bak skiposehullet i min e34 sedan. Funderer på om dette kan være en løsning som fungere eller om den blir helt ubrukelig. Er altså en lukket kasse med sidevegger i trapesform slik at lyden ikke siver ut i bagasjen, men går rett til hullet. Alt skal tettes mellom kasse og stålveggen bak seteryggen.

tenkt_basskasse2.jpg

Alle forslag, ros og ris, mottas med takk :D

dette bør funke greit ja :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. :D

Grunnen til at jeg måtte spørre er at jeg er redd for det "luftrommet" mellom skiposehullet og elementet ødelegger noe for lydstrømningen eller noe sånt :P

neida, d går greit, men d er viktig at d er tett rundt, slik at du for all lyd inn til cupen :wink: men d hadde du jo allerede tenkt på, å d er bra, for en E34 er noe tett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver du med anleggsbygging til vanlig bmw520? Eller bare en stor hobby? ;)

edit: takker for svar forresten

hehehehe, er nok min lidenskapelig hobby d :wink: som jeg har drevet med i 15år

Hehe, såpass ja. Da har du vel prøvd en og en annen løsning gjennom åra da. ;) Da regner jeg med at jeg tester ut en slik kasse jeg viste over, så får vi se om noen uker hva det duger til. Poster sluttresultatet her når prosjektet er ferdig. Takker alle for svar. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver du med anleggsbygging til vanlig bmw520? Eller bare en stor hobby? ;)

edit: takker for svar forresten

hehehehe, er nok min lidenskapelig hobby d :wink: som jeg har drevet med i 15år

Hehe, såpass ja. Da har du vel prøvd en og en annen løsning gjennom åra da. ;) Da regner jeg med at jeg tester ut en slik kasse jeg viste over, så får vi se om noen uker hva det duger til. Poster sluttresultatet her når prosjektet er ferdig. Takker alle for svar. :D

har blitt noen kasser å annet smått å gått ja, bruker nå en bandpasskasse i min E34 som jeg er littfornøyd med :wink:

er av den typen som aldrig kan bli fornøyd jeg :(

lykke til, å ja du må si åssen d blir :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får mest bass når jeg snur elementet bort fra seteryggen. Jeg har basskassen montert med elementet mot bagasjelokket og får mere lyd den veien. *bare ett lite tips*
noe mer trøkk for du iværtfall ikke, for dette du prater om, er helt vanelig at mange gjør :wink: du forsterker bare bassen med med å spille mot bagasjelokket, d betyr ikke at d blir "bedre" lyd for d :wink: men d er slik oftest mange mener med "bedre" lyd. har du da prøvd å få all lyden inn i cupen da? slik som trådstarter pratet om?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...