fastbmw Skrevet Januar 31, 2007 Skrevet Januar 31, 2007 E36Cab1 ! Egil Hjelmeland var musikklæreren min på barneskulen, (er og halvveis i slekt med han) Han innviterte dei to flygerene som vi såg på filmen der tilbake til norge, og var og på ei framsyning på skulen då eg gjekk der.. var då veldig interesangt.. Propellbladet til det eine flyet som styrta i bygstad, står faststøpt i hagen til bestefar, propellbladet er og signert av flygaren som styrta det ganske kult
E36Cab1 Skrevet Februar 1, 2007 Forfatter Skrevet Februar 1, 2007 Har veldig lyst å ta noen turer i sommer rundt om på div slagmarker o.l Bare å si ifra, så skal du få gode tips til historiske steder å besøke i Tyskland/Polen/Frankrike og Nederland Det høyres bra ut!! Var i Tyskland for noken år siden på motorsykkeltur,hadde tenkt meg innom Polen(bl.a Auswitch) og andre steder av intr,men absolutt alle tyskere eg prata meg sa eg måtte for all del ikkje køyre inn i Polen. Var visst stor "Lebensgefahr" å gjøre noke sånt Hadde eg hatt bil så hadde eg gjort det. Men i sommer SKAL eg ta turen,så eg kommer nok til å rådspørre deg E-36 328 og andre som kan ha nyttig info. Skal prøve å få tatt bilder og film,kansje eg kunne ha lagt det ut her inne viss interesse?!
E36Cab1 Skrevet Februar 1, 2007 Forfatter Skrevet Februar 1, 2007 E36Cab1 ! Egil Hjelmeland var musikklæreren min på barneskulen, (er og halvveis i slekt med han) Han innviterte dei to flygerene som vi såg på filmen der tilbake til norge, og var og på ei framsyning på skulen då eg gjekk der.. var då veldig interesangt.. Propellbladet til det eine flyet som styrta i bygstad, står faststøpt i hagen til bestefar, propellbladet er og signert av flygaren som styrta det ganske kult Javel? It's a small world.. Veit at Spike Holly,navigatøren på den eine Beufighteren,vart redda av noken der ute. Han har vært tilbake mangen ganger og besøkt familien som redda han. Har vært på det museet en gang,på åpningsdagen. Litt spesielt det med prop-bladet ja. Veit om en som "armerte" låvebrua si med en Sten-gun,er vel godt bevart den inni all sementen
B.E.E. Skrevet Februar 2, 2007 Skrevet Februar 2, 2007 Har veldig lyst å ta noen turer i sommer rundt om på div slagmarker o.l Bare å si ifra, så skal du få gode tips til historiske steder å besøke i Tyskland/Polen/Frankrike og Nederland Det høyres bra ut!! Var i Tyskland for noken år siden på motorsykkeltur,hadde tenkt meg innom Polen(bl.a Auswitch) og andre steder av intr,men absolutt alle tyskere eg prata meg sa eg måtte for all del ikkje køyre inn i Polen. Var visst stor "Lebensgefahr" å gjøre noke sånt Hadde eg hatt bil så hadde eg gjort det. Men i sommer SKAL eg ta turen,så eg kommer nok til å rådspørre deg E-36 328 og andre som kan ha nyttig info. Skal prøve å få tatt bilder og film,kansje eg kunne ha lagt det ut her inne viss interesse?! Jeg vurderer å kjøre inn i Polen i sommer, men er veldig i tvil. Hadde vært spennende å besøkt "Wolfschanse", men det er jo en drøy kjøretur. Hvor trygt er det egentlig å bevege seg i polen med egen norskregistrert BMW?
E36Cab1 Skrevet Februar 5, 2007 Forfatter Skrevet Februar 5, 2007 Er vel farligt både å parkere og køyre i Polen med en "luksus" bil,var vel han derre Lerum-karen frå Sogndal som vart frastjålen S-klassen sin på motorveien. Vart tvungen til å stoppe. Har lurt på å heller ta fly til næraste by og heller skaffe en leigebil,trur det er kansje det beste. Cruise rundt i en classic Trabant eller Lada,hehe... Kunne tenkt meg å sett Wolfschanse eg også,får satse på at eg får tid til det. Fant noen filmklipp fra en tur til Normandie:
Trulsen Skrevet Februar 5, 2007 Skrevet Februar 5, 2007 Finnes det noen sider på internett det går ann å lese side opp og side ned om sånne ting som det blir diskutert her? Sinnsykt interressant lesing! Truls.
[space] Skrevet Februar 6, 2007 Skrevet Februar 6, 2007 Simen Malerbakken som var aktiv her en stund hadde blitt frastjålet 2 biler i Polen, mener jeg å huske. Den ene gangen rakk han ikke å komme opp på hotellrommet engang før bilen var vekk. Den andre gangen ble den stjålet på et verksted... Så det er vel alltid fare for at ting blir borte der nede.
E36Cab1 Skrevet Februar 12, 2007 Forfatter Skrevet Februar 12, 2007 Finnes det noen sider på internett det går ann å lese side opp og side ned om sånne ting som det blir diskutert her? Sinnsykt interressant lesing!Truls. Er mangen gode sider,denne er veldig bra(engelsk tekst) og omfatter det meste http://www.thirdreichruins.com/index.htm Viser bl.annet bilder og historien om noen tunneller for produksjonen av Bmw's 801 motorer som måtte legges under bakken mot slutten av krigen. Det som slår meg mest er egentlig det omfattendes arbeidet og alle byggverker,maskiner,våpen og mennesker som var involvert i alt dette! Er lagt ut noen filmer på YouTube fra denne sida,veldig bra laget med overlapping av bilder. Desse to filmene viser kjente steder under&etter krigen(now&then). Kjempeintr dette syns eg! Enjoy!
E36Cab1 Skrevet Februar 26, 2007 Forfatter Skrevet Februar 26, 2007 Fant film av bra kvalitet,t.o.m farger. Viser kor desperate japanerne var egentlig mot slutten av krigen. Tror den japanske Zero'en var noen av de raskeste flya i Stillehavet. http://www.youtube.com/watch?v=tCvS5GGMKso
Fredrik Skrevet Februar 26, 2007 Skrevet Februar 26, 2007 Er mangen gode sider,denne er veldig bra(engelsk tekst) og omfatter det meste http://www.thirdreichruins.com/index.htm Vi har vel hatt en henvisning til denne linken i et tidligere innlegg...
Hindmost Skrevet Februar 26, 2007 Skrevet Februar 26, 2007 Husker når jeg var i førstegangstjeneste inne på skjold i indre troms, da gikk det rykter om at det lå et tysk fly oppi breen på ene fjelltoppen ved flyplassen i bardufoss. De hadde visst vært oppe med instrumenter for å sjekke men ikke funnet noe... Andre som har hørt om det? Ellers så var det ikke så lenge siden (2005) de fant et vrak i sjøen utenfor sjøflyhavna på sola. En Heinkel 115 visstnok H
B.E.E. Skrevet Februar 26, 2007 Skrevet Februar 26, 2007 Husker når jeg var i førstegangstjeneste inne på skjold i indre troms, da gikk det rykter om at det lå et tysk fly oppi breen på ene fjelltoppen ved flyplassen i bardufoss.De hadde visst vært oppe med instrumenter for å sjekke men ikke funnet noe... Andre som har hørt om det? Ellers så var det ikke så lenge siden (2005) de fant et vrak i sjøen utenfor sjøflyhavna på sola. En Heinkel 115 visstnok H Blir spennende å se når Heinkelen blir hevet. Det ligger ikka bare ett fly ved Bardufoss, men faktisk 4 stykker i nærheten. Alle styrtet på samme dag. 3 fly styrtet i Hjertindgryta, en i Rabbåsen. Alle var av typen Junker 88. Flyene i Hjertindgryta er det faktisk utrolig mye igjen av. Her er link med bilder og beskrivelse: http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/hjerttind.html
B.E.E. Skrevet Februar 26, 2007 Skrevet Februar 26, 2007 Husker når jeg var i førstegangstjeneste inne på skjold i indre troms, da gikk det rykter om at det lå et tysk fly oppi breen på ene fjelltoppen ved flyplassen i bardufoss.De hadde visst vært oppe med instrumenter for å sjekke men ikke funnet noe... Andre som har hørt om det? Ellers så var det ikke så lenge siden (2005) de fant et vrak i sjøen utenfor sjøflyhavna på sola. En Heinkel 115 visstnok H Blir spennende å se når Heinkelen blir hevet. Det ligger ikka bare ett fly ved Bardufoss, men faktisk 4 stykker i nærheten. Alle styrtet på samme dag. 3 fly styrtet i Hjertindgryta, en i Rabbåsen. Alle var av typen Junker 88. Flyene i Hjertindgryta er det faktisk utrolig mye igjen av. Her er link med bilder og beskrivelse: http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/hjerttind.html
E36Cab1 Skrevet Februar 27, 2007 Forfatter Skrevet Februar 27, 2007 Noen som har fått med seg om Discovery har sendt det programmet som vart laget om bl.a båten som vart senka i Vadheim? Båten heitte Møwe under ww1 og Oldenburg under ww2. Veit ikkje ka programmet skulle heite men skulle ihvertfall vises på Discovery. 2 av flya som vart skutt ned i sammenheng med angrepet styrta like ved der eg bur omtrent også faktisk. Noen som veit?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå