Gå til innhold

Utroligt ka som kan dukke opp!

E36Cab1
 Share

Anbefalte innlegg

Finnmark er stappfullt av ammo, våpen og sprengstoff. Siste øvelse før jeg dro hjem fra militæret, fikk en soldat sprengt en handgranat i ansiktet da han fyrte bål. Fyrte rett over skarp sprengstoff fra andre verdenskrig. Er ufattelig mye som ligger igjen fra 2verdenskrig. Er et slags krigsmuseum i Kirkenes. Der har de også et fly de har løftet opp fra en innsjø. Helt og pent fly. Anbefaler alle som skal inn til førstegangstjeneste og dra til GSV. Bli grensevakt du også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rester etter pilotene?? Såpass :shock:

Enig med deg,kunne tenkt å reist litt rundt,både her i Norge og ellers i Europa og sett meg omkring.

Sjekk ut denne linken så får du info om kjente flyvrak og deres plassering rundt om i Norge :D

http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/

Meget bra side. Har sendt flere mail til han som har laget siden, og han har gitt meg mange fine turruter og nærmere beskrivelser :D

Rester etter pilotene/flymanskapet fant jeg bla. i Sirdal ved en B24 Liberator fra 1945. Flere beinfragmenter, noen til dels utbrendte lå under noen tøybiter som kunne minne om en jakke (knappene var enda inntakte). Dette lå ikke i dagen, men noen centimeter nede i jorden. Ved Digerronden i Rondane ligger det enda store beinrester igjen mellom steinene på baksiden av fjellet, opp mot selve treffpunktet. Oppryddingsarbeidet etter krigen har tydligvis ikke vært det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mangen slike steder enda rundt om som ikkje er helt opprydda mht levninger. Leste en plass(Vi Menn?) om en kanon oppi Finnmarks-området som fortsatt sto skarpladet da de undersøkte den. Forsvaret har vel,og driver kansje enda,med opprydding der etter ammunisjon o.l

Ligger en brakkeleir/militærleir noen km fra der eg bor,skal være dumpet alt av håndvåpen der i området da tyskerne kapitulerte. Har planer om å skaffe meg en metall-detektor og leite i området,kan sikkert finne mykje spennandes der :)

Var tenkt til Normandie i 2004 da det var jubileum for landgangen der,men fikk ikkje anledning.

Fikk beskjed av befalet om områder i leiren der eg var om at vi ikkje kunne grave skyttergraver o.l pga nedgravd/dumpa ammunisjon som fortsatt ikkje var funnet.

Men det meste som er å finne idag er nok sikkert f.eks i nord-norge,russland,finland,tyskland og i øst-europa. Har sikkert ikkje vært så godt opprydda der.

Finner jo bl.a fortsatt levninger og alt muligt i Hurtgen skogen(Hurtgenwald).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Ligger en brakkeleir/militærleir noen km fra der eg bor,skal være dumpet alt av håndvåpen der i området da tyskerne kapitulerte. Har planer om å skaffe meg en metall-detektor og leite i området,kan sikkert finne mykje spennandes der :)...

Finner jo bl.a fortsatt levninger og alt muligt i Hurtgen skogen(Hurtgenwald).

Det hadde ikke vært dumt. Begynner å bli litt lei av glocken og colten til praktisk skyting, så en ny Luger P08 hadde ikke vært av veien :D

Kan skrive under på at det finnes mye i hurtgenskogen ja. Var der i sommer, og utforsket området mellom Vossenack og Schmidt, den delen av hurtgenskogen de største slagene stod. Det er jo "foxholes" for hver meter, og rester av både ammunisjon og stridsvogner i området. Skal ned igjen til sommeren forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....da kan eg jo bruke deg&din info viss eg tar turen nedover da :wink:

Fant ut litt meir om denne Focke Wulf'en som de fant. Står på engelsk,men det takler vel de fleste av oss bra her inne:

The loss of Fw190 A5/U3 W.Nr 1227.

On Monday 19th July 1943 Fw190 A-5 W.Nr 1227 'White A' went on a mission carrying a SC250 (550Ib) bomb. Taking off from Siwerskaja, on what was probably a hot summer day, 'White A' headed for the Front line which was only fifteen or so minutes flight time away. Crossing the front line over the Dvina River, the Fw190, flying with another crossed it and headed East. Whilst behind enemy lines, in an area called Voibakala, the 'Rotte' attacked an armoured train and reportedly suffered damage from flak. The loss report indicates the Fw190 crash landed due to this damage, although none was located on the airframe. It Fw190 suffered a catastrophic failure of the BMW801, caused by a rag -sabotage is suspeced as it was a new engine was fitted a few days before). The Fw190 was recorded as being 100% lost in the map reference co-ordinates of Pl.Qu.20124. This grid system based on 1:200,000 maps was used to identify crash sites, possibly for salvage, recovery of missing pilots or as the best way of identifying an area consisting of unpronounceable Russian towns, villages and large areas of forests and lakes. The more numbers the Pl.Qu. reference gives, the smaller the area of the location. A key to this 'code', would help identify literally dozens of possible recoveries within Russia!!

The pilot Feldwebel Paul Rätz survived the crash landed behind enemy lines. He removed his leather flying helmet and retrieved the first air kit from the rear fuselage and is thought to have headed West back to the front line only a dozen or so miles from the crash site. He was undoubtedly captured by the Russians and interned although the Luftwaffe loss report still class him as 'Vermißt' (missing) in action.

Notes

The fourth Staffeln of Jagdgeschwader 54 'Grunherz' only seemed to have carried this unusual white letter combination for a few months through the summer and autumn of 1943. On returning to join the II Gruppe again, the staffel reverted to the number system again. There are only two other known 4/JG54 loses where Fw190's have been recorded as lost with these distinctive markings.

• On 8th July 1943 the relatively new Fw190 A-5, W.Nr 1520 'White D' was 100% crashed whilst taking off with the pilot killed.

• On 23rd August 1943 Fw190 A-4, W.Nr 5808 'White B' was classed as 100% lost when it crash landed due to flak damage at location Pl.Qu.18212. The pilot was injured but returned safely to his unit.

Found in silver birch forest 1989. Recovered 1991. Doug/David Arnold and now Paul Allen.

This is a very high % original aircraft.

Everything that could be reused has been reused.

The original 6 spoke sand cast wheels are a site to see.

Enclosed photo from December 2005 when secrecy was lifted - article published in a few magazines by others. All info above has already been published.

Reporting etc has not been brought down again so cannot say any more.

Lets just say it is an amazing aircraft.

Picture attached from Dec 2005.

fockegi9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var spennende! Jeg har hatt interesse for flyvrak fra krigen i flere år, og dette er vel per dags dato en av mine største interesser. Har besøkt et titalls flyvrak i sørnorge, og kommer til å legge ferien til finmark neste sommer, som en ren krigshistorisk tur, med flyvrak i fokus. Utrolig hva en kommer over på slike steder (har funnet alt fra rester etter pilotene til skarp .50 cal ammo.)

Det skal vistnok ligge rester av et tysk fly i Maridalen i Oslo, men klarer ikke finne det på Google. Har du peiling hvor den ligger? Evt GPS koordinatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var spennende! Jeg har hatt interesse for flyvrak fra krigen i flere år, og dette er vel per dags dato en av mine største interesser. Har besøkt et titalls flyvrak i sørnorge, og kommer til å legge ferien til finmark neste sommer, som en ren krigshistorisk tur, med flyvrak i fokus. Utrolig hva en kommer over på slike steder (har funnet alt fra rester etter pilotene til skarp .50 cal ammo.)

Det skal vistnok ligge rester av et tysk fly i Maridalen i Oslo, men klarer ikke finne det på Google. Har du peiling hvor den ligger? Evt GPS koordinatene.

hmm....dette vil jeg vite. sikker på det ikke er fjernet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det flyet ja. Her er en nettside med bilder www.kjentmannsmerket.org/Flyvraket.htm Kom også over en annen beskrivelse på en nettside for en stund siden:

sitat:

"Ikke mange kilometrene utenfor sentrum av hovedstaden finnes et stykke dramatisk krigshistorie. Vi skal gå inn og se på det som er kjent som ”flyvraket i Hansakollen”.

Den 2. juli 1942 styrtet et tysk krigsfly i Maridalen. Flyet var av typen Dornier DO-17 og var på vei til Gardermoen, men krasjet i en fjellside på Hansakollen. Alle de tre tyske soldatene om bord mistet livet. De er begravet på den tyske krigskirkegården på Alfaset. Dornieren ble kalt ”den flygende blyant” pga sine slanke linjer. Flyvraket er godt bevart og restene sees tydelig, godt over 60 år etter ulykken.

I samme område fantes også en hemmelig radiostasjon, Corona. I mars 1945 ble den funnet av tyskerne, og to av de tre norske motstandsmennene ble skutt og drept. Det er satt opp en minneplate på stedet.

Husk at dette er verdifulle minner fra vår nære fortid. Vi ber om at alle lar vrakrestene ligge i fred, og ikke faller for fristelsen til å plukke med seg en bit.

Sti til vraket

Vi starter vår vandring fra Mobekken parkeringsplass. Følg veien grusveien innover, og ta så oppover til høyre når veien deler seg. Etter et lite stykke kommer du til en informasjonstavle, og ta inn på stien bak denne. På tavlen skal det henge et kart som viser vei til vraket. Du skal følge stien innover et stykke og så mot høyre. Det skal også gå en sti fra enden av Rundmyrveien, men den har vi ikke selv prøvd..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-36 328, du er bare genial! \:D/

Da er det bare vente på snøen blir borte!

Var forresten på tur Nordmandie 6.Juni 2004, under 60-års jubileet for D-dagen. Klarte å henge meg på en gjeng fra forsvaret, var ca 10 veteraner med, bla et par piloter. Var en helt enorm opplevelse å være der. Etter et par øl fortalte gutta masse historier etc. Uforglemmelig!

Hvis man er er interessert i 2 .verdenskrig er Normandie et utrolig bra sted å være. Hele området er nesten et sammenhengende musem, og fortsatt er det veteraner til stede der. Satt og tok en øl i en bar med en av disse gutta som klatret op Pont-de-hoc i Nordmandie med stige. Det er en klippe med kanonerbatteri på toppen. Tyskerne veltet stigene, kappet tau, kastet granter og alt mulig på de mens de var i fjellsiden på vei oppover. Av ca 100 som ble satt i land nådde 10-15 toppen tror jeg, resten døde. Var så rart å treffe en fyr som var der og prate med ham, virker bare så utrolig fjernt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-36 328, du er bare genial! \:D/

Da er det bare vente på snøen blir borte!

Var forresten på tur Nordmandie 6.Juni 2004, under 60-års jubileet for D-dagen. Klarte å henge meg på en gjeng fra forsvaret, var ca 10 veteraner med, bla et par piloter. Var en helt enorm opplevelse å være der. Etter et par øl fortalte gutta masse historier etc. Uforglemmelig!

Hvis man er er interessert i 2 .verdenskrig er Normandie et utrolig bra sted å være. Hele området er nesten et sammenhengende musem, og fortsatt er det veteraner til stede der. Satt og tok en øl i en bar med en av disse gutta som klatret op Pont-de-hoc i Nordmandie med stige. Det er en klippe med kanonerbatteri på toppen. Tyskerne veltet stigene, kappet tau, kastet granter og alt mulig på de mens de var i fjellsiden på vei oppover. Av ca 100 som ble satt i land nådde 10-15 toppen tror jeg, resten døde. Var så rart å treffe en fyr som var der og prate med ham, virker bare så utrolig fjernt nå.

Hørtes veldig spennende ut. Skulle gjort mye for å fått 1. hånds beretninger fra de som var med på innvasjonen i Normandie. Mange spennende historier og tragedier kan jeg tenke meg. Har alltid ønsket å kunne delta på et slikt arrangement selv, så jeg får se om anledningen byr seg i framtiden. Skjønt, de lever jo ikke evig de som deltok. Får håpe det dukker noe opp i nærmeste fremtid.

Jeg var selv i Normandie for mange år siden, og besøkte Omaha beach, kirkegården på St. Laurent og diverse museer. Jeg var ikke mer enn 15-16 år den gangen, så jeg husker ikke alt. Interessen er uansett sterkere nå enn noen gang, så jeg ville nok husket det bedre hvis det hadde vært i dag. Jeg håper å legge turen innom Frankrike og Normandie når jeg skal nedover på en "krigshistorisk tur" i Tyskland i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...