klubba Skrevet Januar 25, 2007 Share Skrevet Januar 25, 2007 fra vilket år ble det katalysator i bilene noen som vet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Skrevet Januar 25, 2007 Share Skrevet Januar 25, 2007 Påbudt fra 88 el 90 vell.? Edit: Går for 89 eg og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Januar 25, 2007 Share Skrevet Januar 25, 2007 Hmmm.......var det rundt 89??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bare_egil Skrevet Januar 25, 2007 Share Skrevet Januar 25, 2007 Hmmm.......var det rundt 89??? det er det jeg har fått vite hvertfall.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 25, 2007 Share Skrevet Januar 25, 2007 Mener å ha hørt at det i tillegg kreves at biler som hadde katalysator som nye, må ha det selv om de er eldre enn '89.. noen som vet om det stemmer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hartgecab Skrevet Januar 25, 2007 Share Skrevet Januar 25, 2007 Påbudt etter 1.1.1989 mener jeg. Men tror at biler reg før dette kan fjerne den uten å få pes med godkjenning.. Men mulig det er blitt endret. Min er da reg 1.1.89.. Men fjernet den alikevel, har blitt eu godkjent 2 ganger etter det, så er nok ikke så veldig nøye.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Myrvang Skrevet Januar 25, 2007 Share Skrevet Januar 25, 2007 Hadde min bil på eu-kontroll på mandag, og den fikk ikke noe anmerkning på at katalysatoren var fjernet Å det er en 93 modell. Den hadde et co2 utslipp på 0,33 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Januar 25, 2007 Share Skrevet Januar 25, 2007 Påbudt i 1989 ja. Min ble registert i 89, og i vognkortet står det at den er unntatt fra katalysatorregelen. Sikkert fordi det er en overligger fra 88. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderslien Skrevet Januar 25, 2007 Share Skrevet Januar 25, 2007 Offtopic: Gir du noe effekt å fjerne katalysatoren på en BMW 520i 24v? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CSM Skrevet Januar 26, 2007 Share Skrevet Januar 26, 2007 Jeg undrer meg også over katalysatorkravet og dets detaljer. Følgende er min oppfatning pr. i dag, men ikke nødvendigvis riktig: De avgasskrav som Norge innførte i 1989-01-01 blir ofte omtalt som katalysatorkravet pga. at kravene var såpass strenge; som i praksis betyr å måtte bruke kat. for å klare dem. Slik at en kan fjerne kat'n, bare personbilen overholder avgasskravene pr. førstegangs registrering, og dette dokumenteres i overenstemmelse med bilens orginale utslippsdata fra fabrikk. Veguvesenet kan så bemerke unntagelse fra katalysatorregelen i vognkortet. Biler som er førstegangsregistrert før -89 (og som de selvsagt er eldre enn -89), trenger ikke følge de strenge avgasskravene, og katalysatoren kan fjernes. Min tolkning er med bakgrunn i Kjøretøyforskriften §25 - tall 1 og 2. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-1994 ... tml#map025 Fint om noen kunne brakt klarhet i dette; om det finnes noe kat:påbud PS. Katalysatoren, i likhet med lyddemperne stjeler noe effekt. Men det dreier seg nok ikke om noe mer enn ca. 5 hk, tror jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spitz Skrevet Januar 26, 2007 Share Skrevet Januar 26, 2007 Slik at en kan fjerne kat'n, bare personbilen overholder avgasskravene pr. førstegangs registrering, og dette dokumenteres i overenstemmelse med bilens orginale utslippsdata fra fabrikk. Etter å ha vært gjennom Kjøretøyforskriften med lupe tror jeg faktisk du har helt rett - og at det rent faktisk ikke er påbudt med katalysator i Norge. MEN - og her er det to store men; dette vet garantert ikke flesteparten av kontrollørene hos Biltilsynet, og ergo vil du få problemer i tekniske kontroller, uansett hvor flink du er til å snakke for deg. For det andre må du også klare å dokumentere at bilen ikke forurenser mer enn originalt uten katalysator, og her godtar heller ikke Biltilsynet en hvilken som helst måling, så det kan fort koste mer enn det smaker... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CSM Skrevet Februar 1, 2007 Share Skrevet Februar 1, 2007 Jah, hehe... det er nok slik, desverre! BT = - ikke lov! Det enkleste, billigste og beste (for miljøet) er nok å bruke kat.; - å fintune motor + tilstrekkelig testing og godkjenning kan koste flesk og gi grå hår, spes. mht. regelrytterene på BT... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå