Gå til innhold

kat. når ble det påbut i bil


klubba
 Share

Anbefalte innlegg

Påbudt etter 1.1.1989 mener jeg. Men tror at biler reg før dette kan fjerne den uten å få pes med godkjenning.. Men mulig det er blitt endret. Min er da reg 1.1.89.. Men fjernet den alikevel, har blitt eu godkjent 2 ganger etter det, så er nok ikke så veldig nøye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer meg også over katalysatorkravet og dets detaljer. Følgende er min oppfatning pr. i dag, men ikke nødvendigvis riktig:

De avgasskrav som Norge innførte i 1989-01-01 blir ofte omtalt som katalysatorkravet pga. at kravene var såpass strenge; som i praksis betyr å måtte bruke kat. for å klare dem. Slik at en kan fjerne kat'n, bare personbilen overholder avgasskravene pr. førstegangs registrering, og dette dokumenteres i overenstemmelse med bilens orginale utslippsdata fra fabrikk.

Veguvesenet kan så bemerke unntagelse fra katalysatorregelen i vognkortet.

Biler som er førstegangsregistrert før -89 (og som de selvsagt er eldre enn -89), trenger ikke følge de strenge avgasskravene, og katalysatoren kan fjernes.

Min tolkning er med bakgrunn i Kjøretøyforskriften §25 - tall 1 og 2.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-1994 ... tml#map025

:!: Fint om noen kunne brakt klarhet i dette; om det finnes noe kat:påbud :?:-)

PS. Katalysatoren, i likhet med lyddemperne stjeler noe effekt. Men det dreier seg nok ikke om noe mer enn ca. 5 hk, tror jeg... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik at en kan fjerne kat'n, bare personbilen overholder avgasskravene pr. førstegangs registrering, og dette dokumenteres i overenstemmelse med bilens orginale utslippsdata fra fabrikk.

Etter å ha vært gjennom Kjøretøyforskriften med lupe tror jeg faktisk du har helt rett - og at det rent faktisk ikke er påbudt med katalysator i Norge.

MEN - og her er det to store men; dette vet garantert ikke flesteparten av kontrollørene hos Biltilsynet, og ergo vil du få problemer i tekniske kontroller, uansett hvor flink du er til å snakke for deg. For det andre må du også klare å dokumentere at bilen ikke forurenser mer enn originalt uten katalysator, og her godtar heller ikke Biltilsynet en hvilken som helst måling, så det kan fort koste mer enn det smaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, hehe... det er nok slik, desverre! :? BT = [-X - ikke lov!

Det enkleste, billigste og beste (for miljøet) er nok å bruke kat.; - å fintune motor + tilstrekkelig testing og godkjenning kan koste flesk og gi grå hår, spes. mht. regelrytterene på BT... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...