Gå til innhold

BMW spiser Lanbdasonder til frokost!


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har 1990mod (tyskimportert i 1994) E34 525i 24v M50.

Denne bilen spiser Lambdasonder og er utrolig glupsk!

Jeg har slitt med å få bilen til å fungere i kulden nå i noen år. Fikk problemer med tenning og byttet alle coilene. Ser ut som det hjalp, men under denne tenningsproblemtiden, gikk Lambda og måtte byttes til ny. Dette gjorde jeg på autorisert BMW-verksted. De tok samtidig å omprogramerte ECU'en slik at motoren ikke skulle bli så fort rå på bensis under kaldstart. Det var vist et software-feil i perioden 1990-1991 der softwaren i ECU'en medførte at bilen var vanskelig å starte i kulde.

Så gikk det bare en halvt år til neste kuldesesong og bilen nektet å starte igjen. Motoren gikk rå og etter mye om og men for å få start så kom symptomene på gåen Lanbda igjen. Ny avlesning og konstatering at Lambda er gått igjen. Byttet til ny.

Så gikk det et år og kulda satte inn igjen og neste Lambda gåen!

Da betilte jeg en uorginal fra Motornord i Sverige siden Lambdaen er ikke noe billig sak. 2000kr orginal!

Den uorginale varte i et år og ny starttrøbbel igjen i kulden. Så ver det bare å bestille en ny Lambda igjen. De tåler rett og slett ikke disse startproblemene og mye gnaging på startmotoren. Motoren går rå og bensin går inn i eksosanlegget og vips en død Lambda.

Nå har jeg kjørt på 4'de Lambda på 4år!

Igjen pånytt nektet bilen å starte igjen og æ fikk liskom nok!

Nå er har Lambdaene blitt skiftet like ofte som man skifter olje! ECU er omprogramert! Jeg kjører på nye NGK-plugger, nytt luftfilter og bensinfilter. Allikevell nektet bilen å starte da kulda kom sigende.

Glemte å nevne av bensinpumpen er byttet i håp om at kansje bensintrykket var for lavt og at det er derfor bilen ikke starter i kulden.

Nå mistenker jeg at jeg kan ha vann i bensinen siden når jeg tar ut pluggene så er det våte, men dette våte brenner ikke når jeg prøver å sette fyr på det med lighter.

Nå har jeg tatt ned tanken og tømt tanken helt og latt den tørke over natten. Monterte i tanken og fylte opp full tank, men nå er det vanlige Lambdasymptomene tilbakers med ujevn tomgang, dårlig gassrespons og høyt forbruk. Forbruksmåleren viser det dobbelte enn hva det skulle være. Jeg trår så vidt på gassen og nålen går rett opp på max og dette i 4gearet.

Nå er jeg ute av ideer! Jeg må nok bestille ny Lambda, den 5 i rekken på 5år! Leste av feilloggen i ECO'en og der sto det klart:

- Lamdaverdien utenfor grenseverdier

- Lambdaregulering avbrutt

Kan vel også nevne at jeg har byttet releene til bensinpumpen og varmeelementet i Lambda.

PS! Sjekket ECU og der står det skrevet "GS-Bildeler 1994 BMW 325i", så ECU er skiftet da bilen ble importert. Vet ikke med det er vanlig. Regner med at ECU på 325i er den samme som i 525i!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det fullt mulig jeg er ute å sykkler, men det første som slår meg er at en 325 fra 94 vil ha vanosmotor, og din motor har ikke vanos. Vet ikke om dette kan ha noen innvirkning på ditt problem, men det er i allefall to forskjellige motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, så var det skrevet (med tusj) "GS Bildeler BMW 325i 1994", men det kan hende at årstallet er hva ECU'en var solgt. Jeg kan tenke med at det er en orginal 1990-1991mod (ECU 3.1) som var resirkulert i 1994.

M50TU som fikk Vanos har vel en annen type ECU!? Eller var det med M52 at ECU 3.3.1 ble tatt i bruk?

Nårtid kom M52-motorene?

Har studert Bentley Verkstedshåndboken og det ser ut som at da VANOS kom til verden, så innførte BMW bankesensorer på motorblokka, for på den gamle M50 hadde ikke oppført bankesensorer på el-skjema. Kan noen bekrefte dette?

Den motoren jeg har som er første utgave av M50 er da registrert produsert i sin form i kun 2år 1990-1991. Det er nok noen svakheter her og jeg får slite mye med dette.

Lambdasonden er avhenging av temperatur over 300grader for å virke og for at det skal fungere, så har den en innebygget varmeelement. Dette elementet blir styrt av vanntemperaturen. Dvs at hvis kjølevesken er varm, så deaktiveres varmelementet i sonden. Dette er svært uheldig med mye småkjøringer på vinterstid, siden sonden står langt bak på eksosanlegget. Man risikerer å kjører med kald sonde og Lambdareguleringen vil da ikke fungere optimalt og motoren går med feil blanding og soter.

På M20-motoren står Lanbda på eksosmanifoilen og trenger ingen varmeelement. Hvorfor fortsatte ikke BMW med dette?

Og det er horribelt at Lambdasonden som er tydelig en lagervare hos deleforhandlere og har høyt omsetning, skal måtte koste 2000kr.

Normalprisen på noe slik burde ligget rundt 500kr.

Lambda er en BMW-syndrom!

Er det andre som har slitet med Lambda og kaldstart?

Jeg lurer på hvem kom først, høna eller egget? Altså er det gåen Lambda som medfører kaldstartprobl eller er det kaldstartprob som medfører Lambdahavari!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive litt om mine erfaringer ang min 92mod 325 som jeg hadde. den spiste lamdaer, å grunnen til dette var falskluft, noe som til slutt resulterte i gåen lmm også. jeg byttet vakumslangen og lmm, å da sluttet den. samt gikk bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bilen min så har jeg også skiftet lambda 3 ganger siden jeg kjøpte den. Så nå har jeg koblet ut lambdaen og kjører uten den. Fungerer helt greit å det er ingen antydning til fjusking, bruker heller ikke noe mere bensin.

Det kan du også prøve å se om bilen din går uten denne lambdaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver Imm, så mener du hva?

Kan jeg spørre det hvor falskluften ble trukket inn og hvordan du fant den?

M.

Kan skrive litt om mine erfaringer ang min 92mod 325 som jeg hadde. den spiste lamdaer, å grunnen til dette var falskluft, noe som til slutt resulterte i gåen lmm også. jeg byttet vakumslangen og lmm, å da sluttet den. samt gikk bedre :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur på et verksted å få dem til å måle vakumet i innsuget, letteste måte å avdekke falskluft på. Det å gå blindt ut fra det du finner på en diagnosetest kan straffe seg, siden visse feil kan forplante seg fra en komponent til en annen. Så mitt tips er å sjekke vakum i innsuget, avgass og luftmengdemåleren

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt skjønne at Luftmengdemåleneren skal bli ødelagt med litt falskluft! Da snakker vi om et granatnedslag i innsugsmanifoilen slik at ingen luft går igjennom LMM. Inni LMM er den en tynn glødetråd som varmes opp. Luftgjennomstrømningen kjøler ned tråden og derfra måles luftmengden ut fra hvor mye tråden kjøles ned.

Hvis ingen luft trømmer igjennom, jo da er det fare for at tråden brenn av, men da snakker vi om skikkelig falskluft!

lmm er vel luftmengdemåler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...