Gå til innhold

M50b25 motorfusk. EDIT 8/2!!!


BMWentusiasten
 Share

Anbefalte innlegg

Slenger meg på her jeg! Min oppfører seg akkurat på samme måten, av og til!

På min virker det helt klart som om dette kommer når man drar den litt på turtall. Skjer bare noen ganger, men de gangene det skjer er det når man drar den ut på turtall feks nå på vinteren hvor det lett slipper.

ja helt enig.... som tideligere nevnt, så har jeg lagt merke til at den oppfører seg mer enn vanlig unormalt etter fylling. kan jo være ren tilfeldighet... har ikke eid bilen mer en en måned.

er flere på forumet her som har hatt samme problemet.

og det er spesielt M50 motorene... de er jo kjente motorer, så jeg ville tro at trimfolka her inne kunne hjelpe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hum..rare greier dette. Fikk samma problem plutselig i dag igjen. Men da funka det faktisk i fart å bare trykke inn clutchen og ruse den noen ganger. Måtte gjøre det 3 ganger eller noe, og så var den god igjen, merkelig!

Forøvig har jeg også bytta bensinfilter nylig, det hjalp heller ikke. Har en sterk mistanke om coilene jeg! Etter som jeg måtte bytte en coil for en liten stund siden, og problemene kom etter det. Men det er jo snakk om ihvertfall 3000 spenn hvis man skal bytte alle, så hadde vært fint å finne ut om det virkelig er det før man bytter dem :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum..rare greier dette. Fikk samma problem plutselig i dag igjen. Men da funka det faktisk i fart å bare trykke inn clutchen og ruse den noen ganger. Måtte gjøre det 3 ganger eller noe, og så var den god igjen, merkelig!

Forøvig har jeg også bytta bensinfilter nylig, det hjalp heller ikke. Har en sterk mistanke om coilene jeg! Etter som jeg måtte bytte en coil for en liten stund siden, og problemene kom etter det. Men det er jo snakk om ihvertfall 3000 spenn hvis man skal bytte alle, så hadde vært fint å finne ut om det virkelig er det før man bytter dem :roll:

er helt enig der. ser jo stadig flere på forumet som bytter det ene og det andre uten at det løser problemet... har sagt det før og sier det igjen; det er utrolig kjipt at ett problem kan komme fra mange forskjellige årsaker.

derfor synes jeg det er rart ikke trimfolk her inne kommer med innspill. M50 motorene er jo kjente motorer for trimming etter jeg har hørt.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem på min E36 325i, kuttet plutselig under kjøring.

Det viste seg at luftinga til bensintanken var tett, det ble vakum i tanken og pumpa greide ikke å pumpe bensinen ut av tanken.

Så neste gang den kutter prøv å skru av tanklokket og hør om det suser fra tanken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ha gitt en grundig innføring i hva alle disse enhetene fungerer og hvordan de jobber sammen, men da må jeg skrive i timesvis!

Sprørsmålet er da: Har du hatt bilen inne hos BMW eller en annen Autorisert verksted?

Diagnoseverktøyet som verkstedet benytter er veldig informativt og nytting i rask diagnose.

Det eneste som er vanskelig å diagnostisere er periodisk feil og ikek minst Coilene. M50-motorene hadde i perioden 1990-1994 coiler fra Bosch. Disse hadde en stor svakhet med å sprekke innvendig og gi overslag. Dette pga varmen og vibreasjonene over tid.

Dette merkes mest pga startproblemer i kulden, men også med at kraften forsvinner under drift.

Har du hatt problemer med å starte i kulde?

Har du målt bensintrykket?

Det enste du kan gjøre for å få orden på bilen er å bruke en 1000lapp hos BMW for en skikkelig diagnose!

Lykke til!

høres ut som det kan lambdason eller begynt å få tett Katalysator.

-LMM.

-Gasspjeld sensor.

-Tennplugg ledninger/tennplugger.

-Dårlig kontakt på coilene. M50 har vell 1 for vær sylinder.

-Bensin pumpa/filter

-Dårlig jording på motoren.

-For lav spenning i fra dynamoen.

-For lav komprisjon i sylinderene(Komprisjon test).

-Falsk luft.

hmm.... noen enkel måte for å sjekke alle disse tingene? hva vil være tatt ved en eventuell diagnose test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ha gitt en grundig innføring i hva alle disse enhetene fungerer og hvordan de jobber sammen, men da må jeg skrive i timesvis!

Sprørsmålet er da: Har du hatt bilen inne hos BMW eller en annen Autorisert verksted?

Diagnoseverktøyet som verkstedet benytter er veldig informativt og nytting i rask diagnose.

Det eneste som er vanskelig å diagnostisere er periodisk feil og ikek minst Coilene. M50-motorene hadde i perioden 1990-1994 coiler fra Bosch. Disse hadde en stor svakhet med å sprekke innvendig og gi overslag. Dette pga varmen og vibreasjonene over tid.

Dette merkes mest pga startproblemer i kulden, men også med at kraften forsvinner under drift.

Har du hatt problemer med å starte i kulde?

Har du målt bensintrykket?

Det enste du kan gjøre for å få orden på bilen er å bruke en 1000lapp hos BMW for en skikkelig diagnose!

Lykke til!

nei har ikke hatt det inne men har vurdert lenge. har derimot prøvd å leite her/spørre venner osv for å se nærmere. folk sier at det kan være ditt eller at det kan være datt.... altså alt mellom himmel og jord.

problemet kommer bare i små perioder. enten mer eller mindre. når det fusker, tar det maks noen minutter før den kommer seg igjen. som oftest under kjøring, men ikke hver dag...

bilen har stått ute i kulden og har ikke hatt problemer med oppstart.

har dessverre ikke målt bensintrykket. blir forvirret av alt det kan være.

tror derimot at jeg skal gjøre som du sier og sender den en tur innom jæger for en skikkelig diagnose. ringer de på mandag... dette begynner jeg å bli ******* lei av.....

uansett takk for svar mons!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å hjelpe så langt det lar seg gjøre, men periodisk driftsproblemer er fryktelig vanskelig å diagnostisere. Er dere uheldige så er bilene i helt topp stand under verkstedsbesøket, så derfor er det viktig å benytte flinke og dyktige BMW-verksteder som kjenner bilene og symptomene.

Uansett så kan feilen eller feilene ligge på mange steder. Tenningen er avhenging av flere ting for å fungere. Insprøytningen enda flere ting påvirker driften. Jeg er så heldig at vi her en Bosch diagnosesenter på jobben og har kunne gjort endel selv.

Har i vinter hatt startproblemer i kulden og mistenker vann i tanken. Tok ut tanken og tømte den og lot den tørke, så nå har jeg ikke hatt flere startproblemer. Men grunnet startproblemene så bruker Lambda å ryke. Den siste uken har bilen vært steike touillat og jager på tomgang når motoren blir varm. Typisk Lambda-syndrom! Tok i går og hevet bilen og koblet fra Lambda og nå går motoren stabilt og forbruksmåleren viser mye lavere forbruk og bilen bruker nå ca.2dl mer enn normalt på mila, men det er bedre med 1l/mil enn 2l/mil...økonomisk.

Bestilte Lambda fra Motornord AB, Sundsvall og den kommer på nøyaktig 688kr. Dette er en uorginal og krever at lednigene må loddes sammen, men 688kr er endel billigere enn 2000kr.

Lykke til!

Takker Mons! Da blir diagnose bestillt så fort lørdags kvelden er over, med alt det innebærer :wink:

gjør det samme som deg! hold meg oppdatert hva du finner ut av så gjør jeg det samme! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...