Gå til innhold

Div spm. om kabler, kabeltrekking og annet snusk e34.


Anbefalte innlegg

Da var forsterker og bass på plass. Venter nå bare på frontsett. Neste steget nå er da alt kabelsurret.

Har sett på div kabelkits rundt om på nettet, og for å være helt ærlig vet jeg faktisk ikke hva jeg trenger, hvor mye jeg trenger eller hvordan jeg skal koble det.

Forsterkeren er en jbl px300.4, og målt ut fra fabrikk i usa på Bridged Power at 4 ohms (1% THD) 715 watt rms. Skal dra en bass på 250rms og en frontsett.

I instruksjonsboka står det minimum 16 mm2 strømkabel og maximum currant draw på 78A. Jeg tolket det slik som den minste kabeltykkelsen på strøm burde være 16mm2 og at max amp den "drar" er på 78A. Mulig dette er helt feil.

Jeg så på et kabelkit på qxl (http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=416863465&ListingType=0&ListingSort=1&PageNr=1&Catg=11958)

20mm2 kabel og 40 amp sikring. Jeg har altså ingen intensjon om å spille stygghøyt eller hardt, men behaglig lyd for å nyte musikken.

En venn av meg annbefalte 35mm2 kabel noe jeg mener jeg egentlig ikke trenger så altfor mye til dette. Prøver å gjøre prosjektet litt økonomisk tross alt :)

Men når det kommer til kabelkit, hva betyr egentlig alt som står.

(som f.eks det på qxl) Skjønner det med strømkabel, tykkelse, lengde osv,

men "5 meter RCA kabel blå",

"2 meter "Split-loom" til strømkablen"

"5.5 meter blå remote-kabel festet på signalkabelen"

"1stk AGU sikringsholder"

"1stk AGU Sikring 40amp"

"Diverse ringterminaler"

Dette er ting som er helt ukjent for meg og vet ikke hva er til, eller hvor det skal sitte.

Problem 2 jeg sitter med er batteriet til e34. Jeg mener jeg har 2stk(!) Har ingen i motorrommet, men har 1 under baksete og mener jeg har 1 i venstre vegg i bagasjen (det siste er jeg noe usikker på da jeg ikke har kikket der på år og dag)

Hvis det er slik jeg nevner da, hvor lønner det seg å ta strømmen fra; under sete eller i bagasjen?

Til slutt er spm da hvor lett er det å bytte ut de orginale høytalerkablene som ligger i dashbordet? Og evt. hvor går kablene bakover i bilen?

Dette ble en lang post for de leseglade her inne :D Er sikkert også en mengde spørsmål jeg har glemt i denne posten som jeg vil tilføye etterhvert.

På forhånd takk til dere alle.

edit1: Ja, og hva vil jeg evt. trenge i tilegg til et standard kabelkit?

edit2: Hvordan burde jeg kable det hele? Hvor i bilen burde jeg starte å trekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har batteriet bak trenger du egentlig ikke en så tykk kabel som 16mm2 heller. Så det holder lenge siden det er såpass kort spenn.

Den 40 amp sikringen din skal du sette så nær batteriet som mulig. Altså 20-30cm. Eneste jeg kan tenke på som du kommer til å trenge til kablingen er en signalkabel til. Det følger bare med 1stk i dem fleste pakkene.

men "5 meter RCA kabel blå",

Signalkabel

"2 meter "Split-loom" til strømkablen"

En sort strømpe til å ha utenpå +kabelen i motorrommet.

"5.5 meter blå remote-kabel festet på signalkabelen"

Styrestrøm (den som slår på forsterkeren)

"1stk AGU sikringsholder"

Sikringsholder??

"1stk AGU Sikring 40amp"

Sikring til å ha i sikringsholderen...

"Diverse ringterminaler"

Dem som du setter på ledningene inn på batteri og til kabelen som går til jord.

Ta fra det batteriet som er nærmest. Det er ikke noe problem å bytte kablene i dashbordet. Du bare napper opp luftslusen som er på på dashbordet da kommer den orginale diskanten til syne. Denne skal du skru ut. Så tar du av dekslet som er på venstre side av rattstammen. Og kickpanelet. Og spaken som du popper panseret med. Denne er festet med en stjerneskrue i midten. Så må du bare følge kablene som sitter på høytalerene. Dem er altid tvinnet om hverandre. dem kablene går jo rett til cdspilleren..

Du må vippe opp listene på fører siden og bakover. Ta ut setene osv så legger du signalkabler og remote der. Bunndelen av settet napper du bare opp. Det sitter ganske godt så det er bare å ta i. Ryggen er festet i nedkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min E34 løsna jeg bare midtkonsollen, løfta på teppet mellom bakre del på midkonsollen og la kablene gjennom på midten.

Laga to små hull i metallveggen som selve sitteputen i baksetet er montert på som jeg så førte signalkablene gjennom. Var veldig lett, utenom å få kablene de 20 cm under teppet.

Jeg løste det til slutt ved å bruke en liten solid vinkel som jeg trykka inn under teppet og så vrei jeg denne så jeg fikk ett par cm klaring. Stappa gjennom ene kontakten på phono kabelen og når jeg hadde fått den gjennom, var det bare å teipe fast de andre kablene på denne og så dra. Veldig lett å justere hvor mye kabel jeg skal ha fremme med spilleren. Trenger liksom ikke å ha en 20 cm for mye og lignende.

Anbefaler dette fremfor å begynne å fjerne lister, trekk pakninger osv.

Har ikke noe dynamostøy heller selv om jeg bruker begge signalkabel utgangene fra spilleren.

Midtkonsollen er lett å ta av, bare å se i den E34 bentley manualen. 4 skruer og trekket på handbrekket så er du i boks.

Slipper å ta ut seter, av med mange lister og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja om han skal av med listene så er det jo greit. Har ikke fikla så mye med de listene. Ble litt knapt med kabellengden på mine signalkabler pga hvordan jeg har montert ting i bagasjerommet, så derfor jeg endra de til slik jeg har de nå med signal og styrestrøm gjennom midtkonsollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker meget for svar. Har jeg noe å kose meg med i helga :P

Men Nautiluz, jeg hang meg opp i "1stk AGU sikringsholder" og

"1stk AGU Sikring 40amp" fordi det stod AGU. Visste at det var snakk om sikringsholder og sikring på 40amp, men lurte på hva AGU betydde.

Men takker igjen for svar. Blir stadig klokere av å henge på bimmers :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...