-=BMW-318i=- Skrevet Februar 5, 2007 Share Skrevet Februar 5, 2007 Skal skifte fordempere på bilen (e36 318i 93mod) så har jeg sett att det går ann å få tak i M-teck dempere som senker sa 30mm, stemmer dette? Så lurer jeg på hvor man kan kjøpe slike henn å om man bare kan sette på det i front å ta bak senere? Vet at noen BMW`er er levert med dette fra fabrikken. Noen som kan hjelpe meg med å finne ut av dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Februar 5, 2007 Share Skrevet Februar 5, 2007 Nå er jeg ikke sikker på om det er 30mm de senker, men du må vel også bytte fjærer. er ikke demperne som senker.. Det vil nok bli billigere å kjøpe senkesett fra en annen fabrikant enn org m-tech.. eks: H&R, bilstein, koni ol.. Senke kun foran går greit.. jeg kjører med kun senk foran(foreløpig) på min coupe nå. Ingen som har reagert på det Er ikke så høy bak orginalt(selv med nye fjærer). Må ha litt stuk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Søreng Skrevet Februar 5, 2007 Share Skrevet Februar 5, 2007 orginale m-tech senker vel 15mm eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=BMW-318i=- Skrevet Februar 6, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2007 Nå er jeg ikke sikker på om det er 30mm de senker, men du må vel også bytte fjærer. er ikke demperne som senker..Det vil nok bli billigere å kjøpe senkesett fra en annen fabrikant enn org m-tech.. eks: H&R, bilstein, koni ol.. Senke kun foran går greit.. jeg kjører med kun senk foran(foreløpig) på min coupe nå. Ingen som har reagert på det Er ikke så høy bak orginalt(selv med nye fjærer). Må ha litt stuk.. Ok, åssen fjører å dempere har du foran? Hvor kjøpe du dem henn? å hvor mye har du senket? Såg bilder av bilen din, den var rimlig pent senket selv om du bare har senket foran skal bytte begge så kan liksogått senke litt når man er i gang, 30mm tror jeg ville ha passe bra i begynnelsen. Noen som kan komme med no bra forslag. går det ann å kjøpe standar dempere å så sette på 30mm senkefjører på di, eller vill ikke det funke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Februar 6, 2007 Share Skrevet Februar 6, 2007 går det ann å kjøpe standar dempere å så sette på 30mm senkefjører på di, eller vill ikke det funke? Det skal nok fungere det, men dei vil bli mykje fortare utslitte enn om du kjøper demparar som er tilpassa senkefjørar. Har sjøl kjøpt Bilstein Sprint demparar og H&R-fjører...det er i allfall super kombinasjon og kan absolutt anbefalast Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Februar 6, 2007 Share Skrevet Februar 6, 2007 Det vil fungere, men når du først skal ha nye dempere, så kjøper du selvsagt dempere beregnet for senking. Et sett med fjærer kommer på ca 1500,- Med dempere er det ca 5-8k. Vel verdt pengene! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Februar 6, 2007 Share Skrevet Februar 6, 2007 Mener det er 50mm senk på m-tech dempere.. var M-tech fjærer bak som var gåen, så satt bare på orginale. Egentlig bare midlertidig, men så ble de der noen mnd Men mye vil ha mer, så blir nok bilstein sett til sommeren. 60/40.. problemet da blir at 17" felger i kombinasjon med alpinaleppe gjerne blir litt for lavt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=BMW-318i=- Skrevet Februar 6, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2007 Mener det er 50mm senk på m-tech dempere..var M-tech fjærer bak som var gåen, så satt bare på orginale. Egentlig bare midlertidig, men så ble de der noen mnd Men mye vil ha mer, så blir nok bilstein sett til sommeren. 60/40.. problemet da blir at 17" felger i kombinasjon med alpinaleppe gjerne blir litt for lavt.. Hvor mye er din senket i front nå a? åssen dempere å fjører bruker du? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=BMW-318i=- Skrevet Februar 6, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2007 går det ann å kjøpe standar dempere å så sette på 30mm senkefjører på di, eller vill ikke det funke? Det skal nok fungere det, men dei vil bli mykje fortare utslitte enn om du kjøper demparar som er tilpassa senkefjørar. Har sjøl kjøpt Bilstein Sprint demparar og H&R-fjører...det er i allfall super kombinasjon og kan absolutt anbefalast Hvor kjøpte du demperne å fjærene? Trenger bare i front i første omgang skjønner du.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Februar 6, 2007 Share Skrevet Februar 6, 2007 Mener det er 50mm senk på m-tech dempere Hva mener du med dette? M-tech fjærer på E36 senker ca 15mm, og dempere er da tilpasset ca 15mm senk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=BMW-318i=- Skrevet Februar 7, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2007 bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Malerbakken Skrevet Februar 7, 2007 Share Skrevet Februar 7, 2007 bump La oss starte med tekniske begreper. Støtdemper = Bevegelsesabsorbering ved å omdanne bevegelses til varmegang. Fjær = Bevegelsesenhet som skal utøve en statisk kraft mot festepunkter som er dynamisk avhengig av belastning. Men siden dette er en teknisk forklaring så kan vi si det slik. Demper er der for å dempe en bevegelse. Fjær er der for å regulere bilens høyde og samtidig være bevegelig. Altså skal du senke en bil må du bruke kortere eller mykere fjærer. Demperne har INGEN ting med høyden på bilen å gjøre. En støtdemper er konstruert slik at den gir et oljetrykk på gassmembranen inne i demperen. En demper beregnet til en senket bil har altså et forhåndsdefinert trykk på demperen avhengig av demperakslingens lengde. En senkedemper er med andre ord bare en demper med kortere aksling. En bil som er senket 15mm har ikke det helt store behovet for senkedemper men det gir naturligvis mer korrekt demping om demperen er riktig lengde. Så tommelregel er: Senking av bil bytt fjærer Kjøreegenskaper på bil bytt dempere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Februar 7, 2007 Share Skrevet Februar 7, 2007 Mener det er 50mm senk på m-tech dempere Hva mener du med dette? M-tech fjærer på E36 senker ca 15mm, og dempere er da tilpasset ca 15mm senk. er ikke m-tech fjærer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Februar 8, 2007 Share Skrevet Februar 8, 2007 Aha. Du kjører 50mm senk med m-tech dempere? Sliter dem vel både fort ut og er neppe noe særlig å kjøre på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Februar 8, 2007 Share Skrevet Februar 8, 2007 Aha. Du kjører 50mm senk med m-tech dempere? Sliter dem vel både fort ut og er neppe noe særlig å kjøre på. aha....det er ikke helt optimalt gjerne! Er helt fint å kjøre med, ikke for stivt og ikke for bløtt. Er fortsatt spenn i fjærene når jeg heiser opp bilen. men som sagt bare midlertidig.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå