Gå til innhold

Den perfekte E30-motor?


Dazed
 Share

Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det må en original M54B30 eller enda bedre, en N52B30, være den perfekte motor til et ikke alt for ekstremt E30 bane-/gatebilprosjekt. Lett og sterk.

Er det noen ulemper jeg ikke ser med disse? Er de driftsikre?

Er det veldig vanskelig å få transplantert inn en så moderne motor i en E30, eller tilogmed en E21?

Noen som har en formening om hva man må betale for en slik motor?

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Begge de to motorene er vel bra driftsikre, men N52B30 tipper jeg er en dyr og vanskelig motor å få tak i.

SB0B30 er jo også en motor som tåler mye julig. Mange som bruker disse i E30 også. Her er jo "utvalget" litt større også. Så en til 16.000,- svenske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S50B30 ville jeg satt en knapp på. Liten i fysisk størrelse, og du kan få den lovlig langt tilbake mot torpedoen. Går ganske godt.

Aner ikke hvordan V8 ville blitt i E30, men du klarer jo å få den ganske langt bak også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men er ikke en M54/N52 med aluminiumsblokk VESENTLIG lettere enn S50, og i hvert fall mye lettere enn S38? M54B30 går for 15-20.000 SEK, iflg. www.bildelsbasen.se.

231 hester (M54B30) er ikke verst i E30 det heller, og det er sikkert potensiale for trimming også.

S50 og S38 er sikkert fantastiske motorer, men M54 er vel mer moderne, og som sagt lettere. Dessuten ser jeg at man kan kjøpe kliss nye motorer av Alpina, som de har tatt ut av biler de har bygget om, for 2000 euro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men er ikke en M54/N52 med aluminiumsblokk VESENTLIG lettere enn S50, og i hvert fall mye lettere enn S38? M54B30 går for 15-20.000 SEK, iflg. www.bildelsbasen.se.

231 hester (M54B30) er ikke verst i E30 det heller, og det er sikkert potensiale for trimming også.

S50 og S38 er sikkert fantastiske motorer, men M54 er vel mer moderne, og som sagt lettere. Dessuten ser jeg at man kan kjøpe kliss nye motorer av Alpina, som de har tatt ut av biler de har bygget om, for 2000 euro.

S50 veier faktisk mer enn S38

M54 er jo mer moderne, men hva trenger man det for i en gammel E30 som skal brukes til bane :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S50B32, ingen tvil. S50B30 som nr2.

S38B36 er alt for stor og lang. Den biten ekstra biten man klarer å blytte S38 motoren bakover klarer man med S50 også og vektfordelingen blir enda bedre..

S38B36 er siste valget for meg.. En alt for gammel kostuksjon mener jeg..

Men som sakt. S50B32 er helt topp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Det ser ut som det er enighet om at S50 er det beste alternativet. Likevel er vel dette en ganske tung motor i forhold til en M54. Ville ikke det være en stor fordel i en E30?

Jeg har selvsagt ikke noe mot S50, som er kjent som en super motor, men ble bare litt fristet av å finne ut at man kunne få tilnærmet fabrikknye M54 ganske billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. 25Kg, altså. Vel, det var jo ikke så voldsomt.

Er det bare S50B32 som har problemer med Vanos-en? Er dette et problem som fikses en gang og aldri kommer tilbake, eller er det noe som ryker "stadig vekk"? 3,2-literen har 321 hester og 3-literen har 286, ikke sant? Begge burde jo duge.

Er det noen vesentlige fordeler eller ulemper med noen av disse, med unntak av effekt/moment-forskjellen?

Hvor "bolt-on" er det å få en slik inn i en E30? Er det likegyldig om det er en 316 eller 325 man vil ha den inn i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det med antall hk.

S52 er en nyere konstruksjon og det skiller ganske mye sånn i prestanda på de to bilene. Halvsekundet bare 0-100 på en M3 3.0 vs M3 3.2

Når man bytter vanos så kommer den ikke tilbake. Det er vel bare viktig å kjøre opp olja varm før man tråkker på. Er man ellers nøye med olje etc så skal disse motorene holde LENGE.

3litern har jeg hørt ikke har dette vanosproblemet som 3.2 kan ha.

Hvis du sjekker litt på www.e30.de tipper jeg det er mange der som har bygd om sine E30 med S50 motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte S50B32 fikk problemer med vanos, men dette er ikke noe stort problem. Det er ikke alle motorene som har problemet og hvis du bytter vanos så kommer ikke feilen igjen hvis den får riktig vedlikehold.

Vet om S50B32 som er gått 160000km på original vanos og da mange timer på autobahn og bane.

S50B32 er dyrer i innkjøp og mere arbeid å koble opp siden den har EWS..

De som mener at S50B30 er bedre enn S50B32 pga svaket i vanos hos B32 vet ikke hva de snakker om. Er gammel myte.

Bare innsuget på en S38 veier rundt 10kg. På S50 veier det 3-4kg..

S50 er kortere enn S38 og dermed får man ferre kg forann forakselen noe som betyr mye på kjøreegenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...