Mexos Skrevet Februar 14, 2007 Skrevet Februar 14, 2007 Jeg ville skjekket enkle ting som kondens på bensintanken, vann i bensinfilter osv før jeg hadde gått så drastisk til verk som å begynne å kappe av katalysatoren. Synes også dette høres ut som kondens problemer. Fyll full tank og hiv på en skvett kondensfjerner. Dette koster deg ingenting da du uansett trenger bensin skjekk også bensinfilteret. Jeg har også villet skjekke luftfilteret om det er tett. Men skal vel mye til for at det skal bli så tett at bilen ikke går over 2000rpm. har du powerfilter eller originalt?
Trotto Skrevet Februar 14, 2007 Skrevet Februar 14, 2007 Må nok sveise. Men jeg holder fortsatt en knapp på frosset veivhusventilasjon jeg da... Går ikke ann at en veivhusventilasjin fryser, herregud Så du mener at veivhusventilasjon ikke kan fryse til? Jo den, kan nok det - men det er kanskje ikke tilfellet her, siden han klarer å kjøre med den. Vel - sett bilen oppvarmet hall, så tror jeg uansett bilen blir bra.
Champ Skrevet Februar 14, 2007 Forfatter Skrevet Februar 14, 2007 vi har nå banka på katen og det virker som det er løst der ja , de hadfde samme problemet på en av bilene her på jobb hvor de fjerna katen så funka den fint etterpå. skranglinga i anlegget er blitt betydelig høyere nå og tror derfor det har en sammenheng med dette. alt er orginalt på bilen. Virker også som det er noe løst i bakerste del av potta. men hvordan blir det med lambdasonde om katen fjernes ? vil ikke den da få for høye og gale verdier og bilen kan likevel fuske da selv uten katen ? eller jeg kan risikere å få et bensinforbruk som er hinsides all fornuft?
Trotto Skrevet Februar 14, 2007 Skrevet Februar 14, 2007 Ligger ikke lambdasonden FØR katalysatoren? Da vil jo ikke lambdasonden klare å oppfatte at du fjerner katalysatoren.
borte Skrevet Februar 14, 2007 Skrevet Februar 14, 2007 Har samme problemet på min i dag..! I går kjørte jeg til bensinstasjonen en tur og alt fungerte som normalt! Parkerte bilen, og ingenting var unormalt! I dag derimot da jeg skulle starte, virka det som om at bilen gikk på 1 sylinder ( ) og fikk ikke opp turtallet! Har hatt veldig lite bensin på tanken i flere dager (5-6 liter), og det har vært veldig kaldt i mange dager nå.. 18- i går kveld..! Er det kondens i tanken, eller noe sånt?
borte Skrevet Februar 14, 2007 Skrevet Februar 14, 2007 Har samme problemet på min i dag..! I går kjørte jeg til bensinstasjonen en tur og alt fungerte som normalt! Parkerte bilen, og ingenting var unormalt! I dag derimot da jeg skulle starte, virka det som om at bilen gikk på 1 sylinder ( ) og fikk ikke opp turtallet! Har hatt veldig lite bensin på tanken i flere dager (5-6 liter), og det har vært veldig kaldt i mange dager nå.. 18- i går kveld..! Er det kondens i tanken, eller noe sånt? Bare så det er sagt, så har ikke jeg problemer med skrangling i eksos og lignende.. Hvis jeg kjøper en hel flaske kondensfjerner, hvor mye skal jeg fylle, på 85 liter bensin? Skal kondensfjerneren virke en stund før man starter eller noe sånt? Noen som har peiling?
Kramer1 Skrevet Februar 14, 2007 Skrevet Februar 14, 2007 Bruk 0,4 l kondensfjerner for 85l bensin. Kondensfjerneren sprer vannpartiklene i bensinen slik at du ikke får problemer med vann. Du bør fylle kondensfjerner før du fyller bensin slik at kondensfjerneren fordeles i bensinen når du fyller. Du kan starte bilen med en gang etterpå, men det vil ta litt tid før vannpartikler som står i rør mellom bensintank og motor løser seg opp.
borte Skrevet Februar 14, 2007 Skrevet Februar 14, 2007 Bruk 0,4 l kondensfjerner for 85l bensin.Kondensfjerneren sprer vannpartiklene i bensinen slik at du ikke får problemer med vann. Du bør fylle kondensfjerner før du fyller bensin slik at kondensfjerneren fordeles i bensinen når du fyller. Du kan starte bilen med en gang etterpå, men det vil ta litt tid før vannpartikler som står i rør mellom bensintank og motor løser seg opp. Takk for det! Håper det ordner seg da!
Champ Skrevet Februar 14, 2007 Forfatter Skrevet Februar 14, 2007 aequitas : fikk du turtall til å begynne med eller var den slapp helt fra begynnelsen ? Må man ha full tank for å bruke kondensfjerner ? og må den doseres så nøye ? begynner å bli desperat nå, får ikke time på verksted for den 9 mars og trenger bilen ! noen tilleggsopplysninger, fikk noen på joben i dag til å se på bilen sammen med meg , etter å ha undersøkt og sett litt mente de at det lukta vel mye bensin av eksosen , som om det var mye uforbrent bensin ! de mente også at det var litt mye damp i eksosen , at den virka litt våt liksom. er dette symptomer for en fukka katalysator eller kondens i bensin , eller kanskje det kan være hvilke som helst av delene ? noen som vet ?
borte Skrevet Februar 14, 2007 Skrevet Februar 14, 2007 aequitas : fikk du turtall til å begynne med eller var den slapp helt fra begynnelsen ?Må man ha full tank for å bruke kondensfjerner ? og må den doseres så nøye ? begynner å bli desperat nå, får ikke time på verksted for den 9 mars og trenger bilen ! noen tilleggsopplysninger, fikk noen på joben i dag til å se på bilen sammen med meg , etter å ha undersøkt og sett litt mente de at det lukta vel mye bensin av eksosen , som om det var mye uforbrent bensin ! de mente også at det var litt mye damp i eksosen , at den virka litt våt liksom. er dette symptomer for en fukka katalysator eller kondens i bensin , eller kanskje det kan være hvilke som helst av delene ? noen som vet ? Den var slapp til å begynne med ja! Å hele veien opp til 2000rpm, så gikk det liksom ikke lengere..! Gikk ikke på alle sylindrene heller! Men nå har jeg fylt på en halv liter kondensfjerner og full tank, og nå er alt i orden igjen! slapp unna med skrekken!
plimbu Skrevet Februar 14, 2007 Skrevet Februar 14, 2007 Akkurat det samme skjedde med min bil i sommer. Ble verre og verre etterhvert som jeg kjørte med bilen og måtte til slutt stoppe langs veien og få naf til å hente bilen. Vel framme på Tronrud så ble det konstantert at katalysator var defekt og fikk den byttet til den "beskjedne" pris; 7635.- inkl mva. Heldigvis for min del hadde jeg fortsatt garanti på bilen og fikk det dekket. Så tipper du har en defekt katalysator ja.
Champ Skrevet Februar 15, 2007 Forfatter Skrevet Februar 15, 2007 skal kutte ut nå etter jobb, leste litt i den manualen jeg lasta ned at det var skrevet en del om tiltrekningskraft på div skruer, er det så nøye på disse festene ved katen at jeg må ha et verktøy som måler hvor hardt jeg skrur til når jeg skal sette det sammen igjen ? har fått verkstedtime om 14 dager så da blir det satt inn ny kat etc. men kan ikke vente så lenge derfor kutter vi den ut i dag .
528iiiii Skrevet Februar 15, 2007 Skrevet Februar 15, 2007 Må nok sveise. Men jeg holder fortsatt en knapp på frosset veivhusventilasjon jeg da... Går ikke ann at en veivhusventilasjin fryser, herregud, da måtte jo motoren og ventilasjonsslangen ha vært full i vann...Og da hadde vel andre ting gått til helvete først...Og viss det i det hele tatt hadde gått ann så hadde jo det tinet etter noen minutter på tomgang... Høres mere ut som kondens i bensin, vann i bensinfilteret eller dårlig med bensintilførsel, eller i et ekstremt tilfelle at katalysatoren har løsnet innmaten på, og ligger og sperrer for eksos, selv om det oxo høres utrolig ut... Jo det går faktisk an.. Ved småkjøring der motoren ikke rekker å bli ordentlig varm før du stopper igjenn osv. Danner det seg kondens, som igjenn fryser. Dette skjedde med bilen til en venninne en 98 523, Resultatet i dette tilfellet ble at sylindrene fyllte seg med olje. Heldigvis alle seks, Ellers kunne det blitt katastrofalt ifølge verkstedet. Vet at dette var litt utenom tråden, men som sagt det kan fryse i veivhusventilasjonen.
Champ Skrevet Februar 15, 2007 Forfatter Skrevet Februar 15, 2007 ok... da har vi kutta opp og fjerna katen, bilen funker som pokker nå !!! det som hadde skjedd var .... en del bakerst på katen hadde løsna , denne hadde til slutt rangla og skrangla såpass mye rundt der at den hadde blitt små nok til at den hadde lagt seg feil vei, slik som katen er så kan bare lufta passere på langs og ikke på tvers slik som den nå hadde lagt seg. Bilen fungerer fint nå og reagerer mye raskere ved gasspådrag nå enn tidligere! er så lette nå som jeg har fått det ordna
Trotto Skrevet Februar 16, 2007 Skrevet Februar 16, 2007 Dette skjedde på min Sierra Cosworth også. Den første kat'en hadde løsna, og bilen var noe tam, selv om jeg fikk den opp på alle turtall. Da vi koblet til trykknippelen rett etter turbo, viste manometeret 3 bar trykk. Så det kunne faktisk gått riktig ille for motoren. Takk til Simco Racing som oppdaget dette - det måtte være i 1995 eller 96. Etter å ha åpna kat'ene og fjerne innmaten ble bilen betydelig bedre. Fint at du fant ut av det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå