BoSJo Skrevet Februar 15, 2007 Share Skrevet Februar 15, 2007 Hei. Skal hente en bil i Tyskland, hvad trenger jeg av papire for å kjøre smertefritt gjennom Danmark, Sverige og inn i Norge? Er det lov å kjøre med piggdekk i Tyskland?? noen som veit.....har selv jobbet der i 3 år....men det er lang tid tilbake, og husker ikke om det var lov dengang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet Februar 15, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2007 Og glemte.... Skal momsen betales ved grænsen, eller får man giro i posten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Skrevet Februar 15, 2007 Share Skrevet Februar 15, 2007 Du trenger det tyske vognkortet, og faktura på bilkjøpet. Du kan få utstedt norske prøveskilter her hjemme, som er gyldige i Norge og Danmark, mens i tyskland må du ha Tyske prøveskilt. Eller du kan kjøpe Tyske tollskilter, som kan brukes i alle land. Husk å kjøre på rødt inn i norge, for å få ordnet med papirer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Skrevet Februar 15, 2007 Share Skrevet Februar 15, 2007 Og glemte....Skal momsen betales ved grænsen, eller får man giro i posten? Du får et tollpass ved passering av grensen, å må betale momsen KONTANT på ditt tollsted påfølgende virkedag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet Februar 15, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2007 Takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjan Skrevet Februar 15, 2007 Share Skrevet Februar 15, 2007 Du finner masse info om import her; http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=71723&parentid=63313&epslanguage=NO - og der står det bl.a: Ankomst norsk grense Ved ankomst til norsk grense, må De melde Dem for Tollvesenet (på rød sone). De må derfor alltid benytte betjent grenseovergang. Dersom ikke Tollvesenet i utlandet allerede har utstedt et transitteringsdokument, vil Tollvesenet på grensen utstede dette. Dokumentet er et tolldokument som gir Dem tillatelse til å disponere det utenlandsregistrerte kjøretøyet fra norsk grense til Deres lokale tollsted, som i transitterings dokumentet benevnes bestemmelsestollstedet. I transitteringsdokumentet vil De bli gitt en tidsfrist (vanligvis 1-3 dager) for å melde Dem for Tollvesenet på bestemmelsestollstedet. Vær nøye med at denne fristen overholdes. Dersom fristen ikke overholdes, kan Tollvesenet ilegge Dem tilleggsavgifter. Eventuelle utenlandske kjennetegn kan benyttes fram til bestemmelsestollstedet. Kjøretøyet må være forsikret i overensstemmelse med bilansvarsloven. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai-P. Skrevet Februar 16, 2007 Share Skrevet Februar 16, 2007 Det er forøvrig ikke lov å kjøre med piggdekk i Tyskland. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Februar 16, 2007 Share Skrevet Februar 16, 2007 Og glemte....Skal momsen betales ved grænsen, eller får man giro i posten? Du får et tollpass ved passering av grensen, å må betale momsen KONTANT på ditt tollsted påfølgende virkedag. innen tre dager fikk jeg beskjed om... Om det er kjøp fra privatperson kan det være litt kluss å få tak i eksportskilter( de med rød stripe på siden) siden bilen må forevises et slags tilsyn med idiotiske åpningstider. Dessuten koster de litt. Få tak i chassisnr på bilen du skal kjøpe og få norske prøveskilt. Tysk selger må ordne med Kurzzeitkennzeichen(prøveskilt med gul stripe). de er gyldig i fem dager. norsk prøveskilt må du ta på ved GRENSEN tyskland-danmark. Danske tollere er ganske streng på det. ang betaling må du avtale det på forhånd med selger, de godtar sjelden bankremisse/sjekk. kontanter er en sikker vinner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet Februar 16, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2007 Hvad skal man gjøre hvis man henter bilen på en hænger? skal man dra innenom tollen tyskland/danmark, danmark/sverige for å få nogle 'transit' papire, eller er det bare å kjøre ret gjennom til sverige/norge grensen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 16, 2007 Share Skrevet Februar 16, 2007 Det er forøvrig ikke lov å kjøre med piggdekk i Tyskland. Det er korrekt, men lokalt i høyere områder i f.eks Schwarzwald, Tyrol etc. kan man oppleve lokale unntak fra de generelle reglene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Februar 16, 2007 Share Skrevet Februar 16, 2007 Husk at kontoret der du må hente papirer i Tyskland stenger kl 15 alle dager unntatt torsdag da de har åpent til 18. Lørdag stengt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet Februar 18, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2007 Nu kjørte jeg uten rigtige papire, med piggdekk, hænger uten lappen (Har kjørt veldig mye med hænger før de nye regler da), hænger som måtte ta 200 kg mindre en bilens vægt. Kjørte bare ret over Danske grænse, ret over Svenske grænse.....kjørte dog inn i tollen v. svinesund, men her kunne jeg ha kjørt direkte forbi...ingen tollere. Alt gik som bare det, inntil jeg kommer til de Norske veie som jo er så bra utført........ et grise stort hul/bump i veien mellom Moss og Oslo. Mærkte det ga et ordentligt bump og en hard lyd....det var self. bundpanne på bimmeren som gik helt ned og ramte en metal greie på hængeren. Da slipper jeg å tænke på hvor jeg skal gjøre av den gamle olje......den er borte ØK. bunnpanne til M50B25 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Februar 18, 2007 Share Skrevet Februar 18, 2007 Hørtes ut som en luring du.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOREBMW Skrevet Februar 18, 2007 Share Skrevet Februar 18, 2007 jeg har bunnpanne om det er til 3 serie du trenger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet Februar 18, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2007 Ser ut til at det skal være fra E34 (5) serien http://www.realoem.com/bmw/partxref.do? ... showeur=on Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå