Gå til innhold

Korfor har ikkje bmw laga turbobiler før?


Hylland
 Share

Anbefalte innlegg

Ein venn av meg går rundt å maser om at Bmw ikkje lagde turbobiler før, fordi dei ikkje hadde topper som tålte det osv... Så nevnte eg 745, men han berre jajaja... Ein bil... WOW...

Ka e egentleg grunnen til at Bmw ikkje har laga turbobiler før? Trenge gode argument slik at eg sleppe å høyre på maset hans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har da bygget mange turbobiler... både med bensin og dieselmotorer. 2002 Turbo (1973-74) var den første produksjonsbilen, men BMW har bl.a også bygget M12/13 rekkefireren på 1,5 liter som utviklet 1400 HK med Nelson Piquet bak rattet i en Brabham BT 52 i 1983. Poenget er selvfølgelig at BMW i likhet med f.eks Ford kunne ha implementert en turbo eller kompressor hvis det hadde vært nødvendig i et teknisk perspektiv. Med motorer som f.eks S14B23, S38B38 m.fl. har det imidlertid ikke tidligere vært nødvendig å overlade motorene. E23 745i var et økonomisk kompromis i mangel av en moderne V8 motor. Et ønske om mer moment var det primære målet... noe også det moderate effektuttaket viser. Tilsvarende er det faktisk også for dagens N54B30 motor i f.eks E90 335i.

En av Ferrari´s mest kjente modeller... F40... har en V8 turbomotor på 2,9 liter... i likhet med Ferrari 288 GTO. Effekten er hhv. 478 HK og 400 HK... og ytelsene formidable. En F40 i toppstand klarer 0-100 Km/t på rundt 3,2 sekunder og en topphastighet på over 320 Km/t... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka e egentleg grunnen til at Bmw ikkje har laga turbobiler før?

..og hva er grunnen til at "ingen" andre har rekkeseksere? :lol:

Det er selvfølgelig vanskelig og gi et entydig svar på dette, men BMW var faktisk en av de aller første bilprodusentene som kom med turbo (1973) men de hadde uflaks med timingen. Oljekrisen satte en effektiv stopper for motorsterke biler (sjekk bare effektutviklingen på amerikanske muskelbiler fra 1971 til 1976....) og BMW turbo ble en saga blott...

Men på racingsiden var turbo utbredt, og som Fredrik sier så hadde BMW stor suksess med sine turbo motorer i div motorsport.

Ellers var vel SAAB (1979), Volvo (1981) og Mistubishi (1981 -tror jeg) de fabrikantene som virkelig gjorde turbo-biler tilgjengelig for "vanlig" folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og hva er grunnen til at "ingen" andre har rekkeseksere? :lol:

Det er selvfølgelig vanskelig og gi et entydig svar på dette, men BMW var faktisk en av de aller første bilprodusentene som kom med turbo (1973) men de hadde uflaks med timingen. Oljekrisen satte en effektiv stopper for motorsterke biler (sjekk bare effektutviklingen på amerikanske muskelbiler fra 1971 til 1976....) og BMW turbo ble en saga blott...

Vel... at ingen andre bilprodusenter har rekkeseksere er en sannhet med modifikasjoner. De finnes absolut (Volvo, Lexus m.fl.), men pga. konstruksjonskostnader og plassutnyttelse er V6 konfigurasjonen mer populær i dag. Oljekrisene på 70-tallet var en medvirkende årsak til at BMW ikke satset på turbomotorer, men M102/M106 var først og fremst en nødløsning i mangel av en moderne V8 motor... som igjen var et resultat av BMW´s finansielt dårlige situasjon på slutten av 70-tallet.

Apropos heftige moderne rekkeseksere uten turbo som ikke kommer fra BMW. TVR Tuscan S´s Speed Six rekkesekser på 3996 cm3, 400 HK og 427 Nm... er et godt eksempel på at S38B38 motoren ikke nødvendigvis behøvde å være BMW´s siste skikkelige store rekkesekser... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av Ferrari´s mest kjente modeller... F40... har en V8 turbomotor på 2,9 liter... i likhet med Ferrari 288 GTO. Effekten er hhv. 478 HK og 400 HK... og ytelsene formidable. En F40 i toppstand klarer 0-100 Km/t på rundt 3,2 sekunder og en topphastighet på over 320 Km/t... 8)

Ferrari F40 er også den mest kompromisløse bilen Ferrari har laget og

den siste Enzo Ferrari selv godkjente før hans død i 1988..

F40 er også en av få biler som stiger i verdi med årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferrari F40 er også den mest kompromisløse bilen Ferrari har laget og

den siste Enzo Ferrari selv godkjente før hans død i 1988..

F40 er også en av få biler som stiger i verdi med årene :)

Ja... de fleste som kan litt om Ferrari mener at nettopp F40 er en av de helt store modellene gjennom tidene. Den er 100% kompromisløs og absolut helt rå på alle måter. Porsche hadde nok med 959 et teknologisk overtak på Ferrari, men som en ren kjøremaskin er det kun McLaren F1 som stiller i samme klasse som F40. Jeg husker imidlertid at jeg da F40 kom på markedet i 1987 mente at forgjengeren 288 GTO var en penere bil... som om det skulle ha noe med saken å gjøre... :lol:

Ferrari 288 GTO

Ferrari_288_GTO.jpg

Ferrari F40

Ferrari_F40.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg spørre om hvor gammel du er Fredrik? Du er intressert som en 20 åring, men kan som en 50 åring..

imponerende..

Hehehe... 20 år som konsentrert "carnut" har satt sine spor... :lol:... Jeg kan jo også legge til at bilmodeller som nettopp Ferrari 288 GTO og Porsche 959 var mine drømmebiler da jeg var 18-20 år gammel... og drømmebiler kan man selvfølgelig "alt" om... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange velger V6 fremfor R6 er også at de fleste har FWD som da gjør at de har behov for å sette motoren på tvers. Mercedes hadde også R6 frem til 97/98. Har man R6 kan man heller ikke trykke den motoren ned i en bil med kort snute, tenk om BMW ville levere Mini med en 6 syl. motor, da vil de ikke kunne bruke sine egne motorer de har fra før. Det er f.eks en av ulempene med R6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange velger V6 fremfor R6 er også at de fleste har FWD som da gjør at de har behov for å sette motoren på tvers. Mercedes hadde også R6 frem til 97/98. Har man R6 kan man heller ikke trykke den motoren ned i en bil med kort snute, tenk om BMW ville levere Mini med en 6 syl. motor, da vil de ikke kunne bruke sine egne motorer de har fra før. Det er f.eks en av ulempene med R6.

Et annet poeng er at man med en V6 på tvers kan montere motor, clutch, gear inkl. frontunderstelet som en enhet i bilene og det sparer mange penger. For ikke så lenge siden ble jeg imidlertid klar over (i en bmwccn diskusjon) at Volvo S80 3.2 faktisk har en rekkesekser liggende på tvers og det er ganske enestående. Normalt er det ikke plass til en rekkesekser på tvers og det har vært litt av argumentet for å velge en V6 motor istedenfor en R6 motor i en forhjulsdrevet bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...