Øyvind L. Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 fart har ikke noe å si, når du kruser i 60kmt, og trakker gassen i bånn da går nålen helt til topps.. så den er vakumstyrt også.. Den er IKKE vakum styrt. Når du trykker gassen i bunn så gir ECU full åpning på dysene. Vakum har ingen ting med denne måleren å gjøre desverre.
Øyvind L. Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 Forbruksmåleren henter informasjonen fra "hjernen" - jeg er overbevist om at den kommer fra åpningstiden på dysene. Dersom du endrer systemtrykket, har lekkasje (enten i dysene, tanken eller en plass i mellom) eller andre dyser, vil tallet bli feil. Bensinmengden måles nemlig utelukkende i tid, og så brukes en standard formel for å beregne hvor mye bensin som kan ha kommet ut i løpet av denne tiden.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 Men dette er en E30, og det meste av sensorer er vakuumstyrt. Ikke kom å si at en automatkasse til en E30 av 1987 årgang er elektronisk styrt og samarbeider elektronisk med hjernen i bilen. Kanskje ikke relevant i denne sammenhengen. Men til trådstarter. Ta deg en tur til din lokale bmw forhandler (om du har en i nærheten) og spørr dem om noen kjente feil ved dette problemet. De vil helt sikkert forslå noen ting du kan undersøke for å bli bukt med problemet ditt.
Øyvind L. Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 Jeg VET at det er en E30 vi snakker om.. Jeg har ALDRI på stått at autmatkassen i E30 er elektrisk styrt, vet ikke hvorfor du skulle dra dette inn i denne diskusjonen.. Men hvis du mener den er vakumstyrt.. Hvorfor stiger nåla opp mot uendelig når bilen står stille å sviver på tomgang? Står nåla på 0 når bilen står i ro på tomgang er det noe feil en plass.
Aroid Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 Jeg VET at det er en E30 vi snakker om.. Jeg har ALDRI på stått at autmatkassen i E30 er elektrisk styrt, vet ikke hvorfor du skulle dra dette inn i denne diskusjonen..Men hvis du mener den er vakumstyrt.. Hvorfor stiger nåla opp mot uendelig når bilen står stille å sviver på tomgang? Står nåla på 0 når bilen står i ro på tomgang er det noe feil en plass. Les hva jeg har skrevet da. når bilen står på tomgang så dannes det vakum i motoren så derfor fær nålen rett på topp. Styres av vakum og dysene. Denne føleren finner du på fører siden på turbedoveggen. med en vakum slange og kontakt i fra dysene går til den. Vist du dreg ut vakum slangen så funger ikke forbrukmåleren. Med en E30 som har motronic som eks:325i har. den har i fra hjernen.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 Men hvis du mener den er vakumstyrt.. Hvorfor stiger nåla opp mot uendelig når bilen står stille å sviver på tomgang? Står nåla på 0 når bilen står i ro på tomgang er det noe feil en plass. Fordi forbruket er oppgitt i forbruk pr km eller liter pr 100 km. Den bruker jo enn viss mengde pr kjørte mil eller km. Hvordan skal hjernen regne ut avstanden uten å vite hvor fort du kjører? Vet fra fysikken der avstanden (s) = farten (v) over tid (T) S= V / T.. Og forbruker kan fint regnes av hjernen til forbruk over tid siden forbruket fint kan bestemmes ut i fra vakuum da luft til bensin bestandi skal være 1:14 eller hva det no enn er. Så ut i fra vakuumet kan da elektronikken fint finne ut bensinforbruket og så sette det samme med forige formel. Men dette svarer ikke på trådstarters spørs,ål siden hans speedometer funker. Så holder en knapp med Aroid sin forklaring.
Øyvind L. Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 Men hvis du mener den er vakumstyrt.. Hvorfor stiger nåla opp mot uendelig når bilen står stille å sviver på tomgang? Står nåla på 0 når bilen står i ro på tomgang er det noe feil en plass. Fordi forbruket er oppgitt i forbruk pr km eller liter pr 100 km. Den bruker jo enn viss mengde pr kjørte mil eller km. Hvordan skal hjernen regne ut avstanden uten å vite hvor fort du kjører? Vet fra fysikken der avstanden (s) = farten (v) over tid (T) S= V / T.. Og forbruker kan fint regnes av hjernen til forbruk over tid siden forbruket fint kan bestemmes ut i fra vakuum da luft til bensin bestandi skal være 1:14 eller hva det no enn er. Så ut i fra vakuumet kan da elektronikken fint finne ut bensinforbruket og så sette det samme med forige formel. Men dette svarer ikke på trådstarters spørs,ål siden hans speedometer funker. Så holder en knapp med Aroid sin forklaring. Jeg vet hvorfor nåla går til topps når bilen står i ro.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 Men du motsa meg på at speedometer har invirkning på verdiene på forbruksmåler. Så du er nå enig?
Mons1 Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 Har bilen elektronisk insprøytning, så styres forbruksnålen etter følgende faktorer; - Åpningstiden på dysene (sek) - Hastighet (km/h) - Turtall på motor (rot/sek) Når du står i ro og måleren måler l/100km så må jo måleren gå opp til det uendelige siden du står i ro! Du kan jo ikke måle l/km når du står i ro! Åpningstiden og turtall gir en forbruksfaktor om forbruk pr. tidsenhet. Legger du inn farten, så får du forbruk pr lengdeenhet; l/100km Enkelt
BMW 2002 Fredrik Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 Så med andre ord var jeg ikke helt på villspor i min første uttalelse. Men fatter liksom ikke at nesten alle mtså meg på at farten ikke hadde innvirkning.
Øyvind L. Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 Men du motsa meg på at speedometer har invirkning på verdiene på forbruksmåler. Så du er nå enig? Gjorde jeg det!! Hmm, det var ikke meningen. Den må jo vite om den beveger seg eller står stille for å regne ut forbruk per km...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå