Gå til innhold

Tips til EUgodkjenning


ThomasM
 Share

Anbefalte innlegg

Er jo et skjema de følger, men hva de faktisk er nøye på varierer litt. Jeg hadde bare ventet og sett hva som skjer..

Jeg fikk en 2'er feil på min eu-kontroll, og det var at senkesettet ikke stod i vognkortet. Ellers ingenting.

Noen som vet om det skjemaet finnes på nettet ? prøvd og google litt men :) hehe..

Brekket er ganske sløvt, kan de gi 1er feil på det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo et skjema de følger, men hva de faktisk er nøye på varierer litt. Jeg hadde bare ventet og sett hva som skjer..

Jeg fikk en 2'er feil på min eu-kontroll, og det var at senkesettet ikke stod i vognkortet. Ellers ingenting.

Noen som vet om det skjemaet finnes på nettet ? prøvd og google litt men :) hehe..

Brekket er ganske sløvt, kan de gi 1er feil på det ?

Her ligger en del forskrifter, og hva som blir bedømt/hva som er feil osv..

http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... Mal&c=Page

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk sikkerhet.. Bilen skal være i "teknisk god sikkerhets-stand"..

Som f.eks bremser, bremseslanger, sikkerhetsbelter(skader), opphengskuler, styrekuler, frontrute(steinsprut eller utslitt), farlig rust på bærende konstruksjon, bremserør eller bensinrør, +++

Husk og sjekke alle lys før du leverer den inn, det er så irreterende og ta eu-kontroll på en bil som mangler halvparten av lysa på bilen, dette skal jo sjekkes regelmessig av føreren av bilen anyways.

+ at feiljusterte kjørelys og fjærnlys er 2`er feil.

Jeg tar såm regel gjennomslitligt 2 eu-kontroller pr. dag.

Vi bryr oss ikke om felger som ikke er godkjendt (pga det er så fort gjort å bytte),

men senkesett skal stå i vognkort.

Lekkasje i eksos skal kun merkes med 1`er feil.. Det fikk vi skriv fra Biltilsynet om for 2 uker siden.

Får bare håpa d ikkje utgjør for mye på avgass-kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jed driver dagelig med eu kontroller. og en ryddig bil slipper mye lettere igjennom. skal vel ikke være sånn men er alikevel det. hvis du tar en rask ryddings inni vasker bilen på utsia og i motorrom samt sjekk at alle lys pærene er i orden lang lys "spredere" nærlys, park blink og bremselys, tåkelys det er det første som blir sjekka er allt det i orden og bilen er ryddig kan jeg nesten garantere deg at de ikke er fullt så nøye med resten som de ville vært hvis bilen din hadde sett ut som en haug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jed driver dagelig med eu kontroller. og en ryddig bil slipper mye lettere igjennom. skal vel ikke være sånn men er alikevel det. hvis du tar en rask ryddings inni vasker bilen på utsia og i motorrom samt sjekk at alle lys pærene er i orden lang lys "spredere" nærlys, park blink og bremselys, tåkelys det er det første som blir sjekka er allt det i orden og bilen er ryddig kan jeg nesten garantere deg at de ikke er fullt så nøye med resten som de ville vært hvis bilen din hadde sett ut som en haug

Dette er jeg helt enig med, og det fungerer i praksis.

Hadde bilen nylig til kontroll, vasket den inni og utenpå, sjekket lys og at den så grei ut(noe som jeg alltid er nøye på :wink: )

jeg fikk iallefall ikke anmerkning på solfilm på sidevinduer, senking, manglende sideblinkere og felger.. Felgene sjekket de tilogmed opp mot vognkortet og konkluderte med at var feil... :)

Jeg tror iallefall at mye av grunnen til at bilen gikk igjennom var at den så pen ut og i god stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg og trur det at vist bilen ser fin og rein ut, så har du større sjangs for å komme igjennom EU-ok vist det er nokre småfeil.

Vist bilen ser shabby ut, vil dei med ein gong byrja å leite etter fleire feil.

Det er som når du skal kjøpe bil, vist bilen ser rein og ryddig ut, vil du slutte å leite etter så mange feil som når bilen ser skitten og rotete ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jed driver dagelig med eu kontroller. og en ryddig bil slipper mye lettere igjennom. skal vel ikke være sånn men er alikevel det. hvis du tar en rask ryddings inni vasker bilen på utsia og i motorrom samt sjekk at alle lys pærene er i orden lang lys "spredere" nærlys, park blink og bremselys, tåkelys det er det første som blir sjekka er allt det i orden og bilen er ryddig kan jeg nesten garantere deg at de ikke er fullt så nøye med resten som de ville vært hvis bilen din hadde sett ut som en haug

Det kan være noe i dette ja.Min "gammle" (1986mod)e30 var jeg å eu godkjente for noen måneder siden.Var 2 feil på den,bremslysene hadde sluttet å virke(begge 2)Var bryteren på pedalen som hadde gått.ingen andre feil :-) litt pussig når bilen har gått over 200000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...